Gå til innhold

17" skjerm på bærbar - hvorfor?

kig

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått min 17" FUJITSU SIEMENS Amilo Xi1546 i hus. Skjønner ikke helt hvorfor jeg valgte så stor skjerm. Ved nettsurfing og jobbing i programvare fylles ikke skjerme helt. Er det no å gjøre med innstilling for å rette opp dette. Eller skal jeg bare bytte til en mindre skjerm (betyr jo også lavere vekt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

17" skjerm er luksus da. Jeg gikk fra 15" til 17" og synes det var fantastisk.

Enig i at man ikke får utnyttet all plassen på skjermen ved surfing på nettsider, men for meg var det utrolig praktisk ved arbeid i Excel etc.

Men 17" skjerm på laptop = slepbar pc. Trengte mulighet for å ta den med på reise, og derfor byttet jeg nylig til 14,1" skjerm og bruker heller ekstern skjerm når det trengs.

Man må vel se på behov. Ønsker man portabilitet kan man glemme 17"....

Kjøper man laptop som skal spilles på, og bare stå i ro, er 17" klart førstevalg...

Lenke til kommentar
Ved nettsurfing og jobbing i programvare fylles ikke skjerme helt.

8216414[/snapback]

hæ?

Du vet at du kan forandre størrelsen på vinduer og ha flere oppe samtidig ikkesant?

8217577[/snapback]

Joda, men uansett har man fokus på ett vindu i gangen. Greitt nok at de ligger nede på oppgavelinja..hæ..

Andre argumenter for så stor skjerm på bærbar? Jeg har enda over ei uke på meg for å returnere.

Endret av kig
Lenke til kommentar

Har veldig stor nytte av det i forbindelse med skolearbeid, f.eks kan eg sitte med oppgaveteksten til høgre, og visual studio til venstre og slippe å multitaske!

Samme gjelder jo word, ved oppgaveskriving kan man ha kilden i ene delen , og oppgaven i andre

Man kan jo se film mens man jobber! Genialt ;)

Film blir fantastisk mye bedre å se på pc'en, når man ikke gidder å koble til tv!

For ikke snakke om spill!

D er mine argumenter! ;)

Lykke til med ditt valg!

Lenke til kommentar

Som Jotun sier er film og spill knall på en 17. Utrolig praktisk når man jobber med skole og, der ma kan ha flere programvinduer oppe på samme skjerm. Veldig pus hvis man jobber med en del grafiske ting og, samtidig som jeg synes det er mer behagelig å se på en stor enn en liten skjerm.

Argumentet mot er vekt, men det har du tydeligvis skjønt

Lenke til kommentar
Argumentet mot er vekt

8218871[/snapback]

ta også med batteritid, dette er ikke en regel som er meislet i stein, men for å sette det på spissen så har den 15,4"-maskinen med lengst batteritid, lengre batteritid enn den 17" med lengst batteritid (dårlig setning, men dere skjønner sikkert).

Lenke til kommentar

Om man skal ha 17 tommer eller mindre kommer vel mest an på bruken og behovet for bærbarhet. Jeg bruker min bærbare hjemme som flyttbar PC og setter stor pris på stor skjerm og numerisk tastatur.

Ulempene er dårligere batterikapasitet og litt stor og tung maskin, men for meg er ikke dette noe problem. For de som skal drasse rundt med maskinen og bruke den på batteri ville jeg anbefalt en 15 eller 15,4 tommer. Jeg har en halvgammel 15 tommer jeg bruker når jeg skal ha med meg PC ut på tur.

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt oppløsning og ikke skjermstørrelse trådstarter snakker om..(de påvirker hverandre kansje, men er ikke samme ting) Selv synes jeg høy oppløsning er helt herlig og muligheten til å ha flere vindu oppe samtidig gjør at man jobber mye raskere og mer efektivt.. Mange program bruker også aktivt høy oppløsning, f.eks visual studio blir jo bare bedre og bedre jo mer plass man har å boltre seg på... Man får også en mye bedre oversikt over hva man holder på med.. :)

Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke helt hva TS mente, men det er mulig du har rett. Det med fordelen med høy oppløsming er også høyst individuellt og det kan ikke gies noe fasitsvar om hva som er best for den enkelte.

De som er unge med godt syn vil gjerne ha høyest mulig oppløsning, men vi som er litt eldre foretrekker litt lavere oppløsing.

Jeg har 1440x900 på min 17 tommer og synes det er akkurat passe. Jeg ville ikke hatt høyere oppløsning.

De som skal kjøpe bærbar bør også tenke på at det er lite gunstig å bruke lavere oppløsninger enn den skjermen har.

Der jeg jobber har vi flere som har fått seg LCD skjerm med høyere oppløsning enn det som passer for synet deres, og når de setter ned oppløsningen til lavere enn det hardware har blir det "grautete".

Lenke til kommentar
Ved nettsurfing og jobbing i programvare fylles ikke skjerme helt.

8216414[/snapback]

hæ?

Du vet at du kan forandre størrelsen på vinduer og ha flere oppe samtidig ikkesant?

8217577[/snapback]

Joda, men uansett har man fokus på ett vindu i gangen. Greitt nok at de ligger nede på oppgavelinja..hæ..

Andre argumenter for så stor skjerm på bærbar? Jeg har enda over ei uke på meg for å returnere.

8218196[/snapback]

Med stor skjerm trenger du ikke ha andre programmer på oppgavelinjen vettu, du kan ha dem oppe ved siden av hverandre. Jeg har stor nytte av min 17" skjerm på den bærbare til blandt annet bilderedigering hvor jeg har både bildet og alle verktøyvinduene oppe samtidig. Veldig kjekt når jeg lager websider også. Borsett fra det så har jeg både nettleser, MSN og epost leser oppe sammtidig når jeg surfer vanlig rundt.

Skal jeg ut å reise tar jeg oftere med meg min 12" Powerbook enn den store, så hvis du reiser mye så kan det være bedre å ta en mindre og letter maskin og heller ha en ekstern skjerm når du er ved skrivebordet.

Lenke til kommentar

Trenger ikke 17" skjerm for å ha plass til mye på en gang. Jeg har 1400x1050 på 15" :) IMHO er det rimelig håpløst å absolutt skulle presse inn numerisk keypad på bekostning av standard keyboard layoyt..

Endret av mFaFa
Lenke til kommentar

Har 17" på min laptop. Virkelig en nytelse i spill og til film. Min laptop står for det meste i ro. Så som så mange andre her har nevnt, så kommer det an på hva du har tenkt å bruke laptopen til. Kan vel legge til at jeg har 1920x1200.

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...