larszor Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Heisann jeg har nå fått et ganske greit skjermkort ( XFX Geforce 7950 gt 512mb ) men så har jeg ikke akkurat den beste processoren. jeg har Amd Athlon 3700 + San Diego. ( 939 socket ) så jeg har lyst å overklokke. har aldri gjort dette. og jeg vet det er mange topics om hvordan du overklokker her. men fant ikke noe spessielt til 3700. å siden jeg er så newb innom dette området så kunne jeg trengt en skikkeli guide om hvordan jeg overklokker som sagt jeg kan ikke dette. så hadde vært skiiiikkeli snilt gjort av dere om dere kunne gi meg en ordentlig guide. som dere er sikker på vil funke greit. jeg kan si dere det at den idler på 33-34 grader @ bios vertfall hehe vis dette hjelper da:) org vifte på btw jeg har lyst og overklokke så mye som mulig på en org vifte. men har veeeldi lite lyst på at den skal bli ødelagt. pga sinnsykt lite penger atm å vill ta lang tid før jeg får tak i. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 For det første skal det en del til før du ødelegger noe, for som regel slår sikkerhetssystemer inn og slår av. Først bør du lese DENNE guiden slik at du skaffer deg grunnleggende forståelse. Hvis du gjør dette vil du skjønne mer av hva som foregår. Hovedsaklig er det bare å øke FSB, og senke htt multi til 3x eller lavere hvis nødvendig. Minnet bør du også sette ned hastigheten på siden den klokkes sammen med cpu, og minnefrekvensen settes da ned slik at minnet ikke begrenser cpu klokken. volten trenger du ikke stille så mye på før det er nødvendig, fordi høyere volt = høyere temperaturer, noe vi ikke vil ha noe av. Din cpu har en san diego kjerne som jeg har hørt klokker bra, dvs 3ghz+ alt ettersom hvor heldig du er med cpu'n. Lenke til kommentar
larszor Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 For det første skal det en del til før du ødelegger noe, for som regel slår sikkerhetssystemer inn og slår av. Først bør du lese DENNE guiden slik at du skaffer deg grunnleggende forståelse. Hvis du gjør dette vil du skjønne mer av hva som foregår. Hovedsaklig er det bare å øke FSB, og senke htt multi til 3x eller lavere hvis nødvendig. Minnet bør du også sette ned hastigheten på siden den klokkes sammen med cpu, og minnefrekvensen settes da ned slik at minnet ikke begrenser cpu klokken. volten trenger du ikke stille så mye på før det er nødvendig, fordi høyere volt = høyere temperaturer, noe vi ikke vil ha noe av. Din cpu har en san diego kjerne som jeg har hørt klokker bra, dvs 3ghz+ alt ettersom hvor heldig du er med cpu'n. 8216299[/snapback] okey jeg har nå lest over hele 1 sia på den " linken " og fant ut at det var mye mer avansert. ble litt usikker når det gjaldt " minne ". først klokke det ned. så klokke opp processor. så klokker du minnet opp igjenn å litt over det den var org. så skal du ta mem test 5-10 ganger for og få riktig innstillinger elns som dere helt sikkert ser så kan jeg ingenting. :!: men sånn lure bare, har jeg skjønt prinsippet? eller er dette totalt feil? :!: Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 La minne innstillingene stå på auto i første omgang, da vil hk bestemme hva som er best. Det går bra i begynnelsen. Du burde få den opp i 2600Mhz ++ med stock vifte Lykke til! Lenke til kommentar
larszor Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 hehe joda. er bare redd førr at det vill gå feil:P sånn trenger jeg å gjøre ALT som han andre sa? alt det minne styre virka veldi " vanskeli / avansert " kan jeg på en litt lettere måte få den opp i 2600-2800 mhz? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Hvsi hovedkortet ditt har en auto funksjon på minnet er det bare å klokke i vei. Det eneste ekstra du må forandre er htt multi. Anbefaler å sette den til 3x så har du nok å gå på. Men noen hk har også autofunksjon på dette, så sjekk om det er tilfellet på ditt. Hvis ikke er det bare å sette den ned til 3x. Så er det bare å øke fsb litt etterhvert. Minnet kan du jo bare la være å klokke siden det er første gang: Det kan virke litt mer innviklet å klokke minnet, så du kan jo la det være første gangen og heller fokusere på prosessoren. Lenke til kommentar
larszor Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 Hvsi hovedkortet ditt har en auto funksjon på minnet er det bare å klokke i vei. Det eneste ekstra du må forandre er htt multi. Anbefaler å sette den til 3x så har du nok å gå på. Men noen hk har også autofunksjon på dette, så sjekk om det er tilfellet på ditt. Hvis ikke er det bare å sette den ned til 3x. Så er det bare å øke fsb litt etterhvert. Minnet kan du jo bare la være å klokke siden det er første gang: Det kan virke litt mer innviklet å klokke minnet, så du kan jo la det være første gangen og heller fokusere på prosessoren. 8222969[/snapback] okey så det er mulig å bare konsentrere seg om processoren å ikke tenke på noe annet? hvordan skrur jeg opp fsb,en? skjønte ikke så altfor mye ut av den guiden som en linket her. den biosen ser helt annerledes ut en min:P jeg har Asus A8N 32 sli deluxe. vet ikke om du vet så mye om akkurat asus sin bios. viss du ikke har det sjøl da menne processoren min idler på 33 grader som sagt. så det er jo mulig og legge i litt mer volt økning? eller?. ettersom jeg har skjønt det. du kan clocke fsben litt mer opp i begynnelsen. men skal du ta mer så må du ha mer volt. skal du ha mer volt burde du være sikker på hva temperaturen ligger på og passe på med god kjøing:P men jeg vet ikke HVORDAN jeg gjør dette:P Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Prøv detta: Multipler 11x FSB (cpu freq) :250 HTT (ht) 4x (blir 800mhz) Ram: 166MHz.. ska ge 2,7 Ghz. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 okey så det er mulig å bare konsentrere seg om processoren å ikke tenke på noe annet? hvordan skrur jeg opp fsb,en? skjønte ikke så altfor mye ut av den guiden som en linket her. den biosen ser helt annerledes ut en min:P jeg har Asus A8N 32 sli deluxe. vet ikke om du vet så mye om akkurat asus sin bios. viss du ikke har det sjøl da menne processoren min idler på 33 grader som sagt. så det er jo mulig og legge i litt mer volt økning? eller?. ettersom jeg har skjønt det. du kan clocke fsben litt mer opp i begynnelsen. men skal du ta mer så må du ha mer volt. skal du ha mer volt burde du være sikker på hva temperaturen ligger på og passe på med god kjøing:P men jeg vet ikke HVORDAN jeg gjør dette:P 8224759[/snapback] Ja, det går an å bare klokke prosessoren og bare la minnet kjøre på tilnærmet stock hastighet. Men jeg har ingen kjennskap til din bios, så jeg vet ikke hvordan den er satt opp i forhold til min. Kansje noen bilder vil hjelpe. Volten bør du ikke øke for tidlig hvis det ikke er behov for det. Når du ikke får det stabilt så kan du øke volten bittelitt, fordi det blir varmere dess mer volt du kjører på. Så det er en fordel å holde temperaturen nede. Lenke til kommentar
larszor Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 okey så det er mulig å bare konsentrere seg om processoren å ikke tenke på noe annet? hvordan skrur jeg opp fsb,en? skjønte ikke så altfor mye ut av den guiden som en linket her. den biosen ser helt annerledes ut en min:P jeg har Asus A8N 32 sli deluxe. vet ikke om du vet så mye om akkurat asus sin bios. viss du ikke har det sjøl da menne processoren min idler på 33 grader som sagt. så det er jo mulig og legge i litt mer volt økning? eller?. ettersom jeg har skjønt det. du kan clocke fsben litt mer opp i begynnelsen. men skal du ta mer så må du ha mer volt. skal du ha mer volt burde du være sikker på hva temperaturen ligger på og passe på med god kjøing:P men jeg vet ikke HVORDAN jeg gjør dette:P 8224759[/snapback] Ja, det går an å bare klokke prosessoren og bare la minnet kjøre på tilnærmet stock hastighet. Men jeg har ingen kjennskap til din bios, så jeg vet ikke hvordan den er satt opp i forhold til min. Kansje noen bilder vil hjelpe. Volten bør du ikke øke for tidlig hvis det ikke er behov for det. Når du ikke får det stabilt så kan du øke volten bittelitt, fordi det blir varmere dess mer volt du kjører på. Så det er en fordel å holde temperaturen nede. 8226007[/snapback] jeg har da vertfall asus hk. på den guiden ovenfor så er det helt annerledes. jeg så verken noe om måter for og " clocke " via bios. og jeg kunne ikke styre noe med viftene. så vet ikke om jeg kommer til og få klokket met processor:( men bare sånn lure. hvis jeg nå skulle finne ut. hvor mye fsb kan jeg plusse på uten å øke volten og ikke tenke på rammen/minnet Lenke til kommentar
foffle Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 (endret) BIOS: ASUS are using an AMI AwardBIOS on the A8N32-SLI Deluxe - it's a little bit different to a conventional Phoenix AwardBIOS, as ASUS lays its BIOS out in a rather unorthodox fashion. Having said that, the BIOS is very easy to navigate once you've got used to the slightly different layout and it has a huge range of tweaking options available to it. Most of the important BIOS controls are located under the Advanced menu option. The JumperFree Configuration sub-menu is where most of the overclocking options are. There is the option to auto-overclock using ASUS' AI Overclocking technology. The AI Overclocking option can be set to Manual, Auto, Standard, AI N.O.S., and Overclock Profile. The latter loads overclocking profiles with optimal parameters for stability when overclocking, while the AI N.O.S. (Non-delay Overclocking System) option is said to intelligently determine the system load and automatically boost the performance when the system is under load. There are also options for CPU FSB frequency - adjustable from 200-400MHz in 1MHz increments; vCore over voltage, which increases the vCore to +200mV over default; +1.2V & +1.5V over voltage - both increase the voltage by 0.1V; vDIMM (memory voltage) is adjustable from 2.6V to 3.10V in 0.05V increments. When you set FID/VID Change to manual, it's possible to change the CPU multiplier and processor voltage from 1.425v to 1.5625v in 0.0375V increments. The memory configuration menu also comes with a wide range of timings for the enthusiast to tweak to their heart's content. It's possible to set the memory clock manually to 100, 133, 166, 183, 200, 216, 233 or 250MHz. Setting the MCT Timing Mode to manual allows the adjustment of CAS, tRAS, tRP, tRCD, tRRD, tRC, tRFC and tRWT timings, while setting the MCT Extra Timing Mode to manual enables even more fine tuning for tREF, tWCL, R/W Queue Bypass Count, Bypass Max, Idle Cycle Limit, Dynamic Idle Cycle Centre, DDR Driving Strength, 32-Byte Granularity and DDR Input Strobe skew options. The ASUS A8N32-SLI's BIOS is almost as comprehensive as the likes of DFI's LANParty SLI-DR - it's clear that this board is aimed at the enthusiast looking to tweak to their hearts content. Edit: Jeg anbefaler ikke bruk av asus AI Overclocking's auto funksjoner. Har prøvd dette på eldre kort med heller slitsomme plager.. Settt til Manuell og still på det du trenger selv... Er det noe du lurer mer på er vi jo her for deg, men det hjelper også mye med bilder Lykke til med klokkingen!! Endret 25. mars 2007 av Zopilote Lenke til kommentar
larszor Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 BIOS:ASUS are using an AMI AwardBIOS on the A8N32-SLI Deluxe - it's a little bit different to a conventional Phoenix AwardBIOS, as ASUS lays its BIOS out in a rather unorthodox fashion. Having said that, the BIOS is very easy to navigate once you've got used to the slightly different layout and it has a huge range of tweaking options available to it. Most of the important BIOS controls are located under the Advanced menu option. The JumperFree Configuration sub-menu is where most of the overclocking options are. There is the option to auto-overclock using ASUS' AI Overclocking technology. The AI Overclocking option can be set to Manual, Auto, Standard, AI N.O.S., and Overclock Profile. The latter loads overclocking profiles with optimal parameters for stability when overclocking, while the AI N.O.S. (Non-delay Overclocking System) option is said to intelligently determine the system load and automatically boost the performance when the system is under load. There are also options for CPU FSB frequency - adjustable from 200-400MHz in 1MHz increments; vCore over voltage, which increases the vCore to +200mV over default; +1.2V & +1.5V over voltage - both increase the voltage by 0.1V; vDIMM (memory voltage) is adjustable from 2.6V to 3.10V in 0.05V increments. When you set FID/VID Change to manual, it's possible to change the CPU multiplier and processor voltage from 1.425v to 1.5625v in 0.0375V increments. The memory configuration menu also comes with a wide range of timings for the enthusiast to tweak to their heart's content. It's possible to set the memory clock manually to 100, 133, 166, 183, 200, 216, 233 or 250MHz. Setting the MCT Timing Mode to manual allows the adjustment of CAS, tRAS, tRP, tRCD, tRRD, tRC, tRFC and tRWT timings, while setting the MCT Extra Timing Mode to manual enables even more fine tuning for tREF, tWCL, R/W Queue Bypass Count, Bypass Max, Idle Cycle Limit, Dynamic Idle Cycle Centre, DDR Driving Strength, 32-Byte Granularity and DDR Input Strobe skew options. The ASUS A8N32-SLI's BIOS is almost as comprehensive as the likes of DFI's LANParty SLI-DR - it's clear that this board is aimed at the enthusiast looking to tweak to their hearts content. Edit: Jeg anbefaler ikke bruk av asus AI Overclocking's auto funksjoner. Har prøvd dette på eldre kort med heller slitsomme plager.. Settt til Manuell og still på det du trenger selv... Er det noe du lurer mer på er vi jo her for deg, men det hjelper også mye med bilder Lykke til med klokkingen!! 8231816[/snapback] hmm takk for dette. det hjalp meg en del om hvor jeg skal begynne :) skal prøve imorgen. orker ikke ikveld. skulle d gå gærent så kommer jeg til og sitte oppe hele natta:P hmm bilder er litt vanskeli:( har ikke camera eller noe:( har mobil. men ikke kabel:( men kan jo prøve å forklare litt for dere?. jeg kan sette i bios på stasjonær PCn. så skriv jeg via laptop hær over hva som står på vær meny osv? Lenke til kommentar
VesleKim Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Litt Off Topic: Hvordan stiller jeg slik at ram en ikke klokker seg?.. jeg har en eller annen Phoenix bios.. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Litt Off Topic:Hvordan stiller jeg slik at ram en ikke klokker seg?.. jeg har en eller annen Phoenix bios.. 8239931[/snapback] Noen bioser har en autofunksjon på dette, men det har jeg ikke noe kjennskap til. Evt så er den mest vanlige metoden å sette ned minnefrekvensen, altså bruke en divider. Sett ned minnet til 166mhz alt ettersom hvor langt du skal klokke eller hviken minnetype du kjører på. PC3200 osv. Lenke til kommentar
VesleKim Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Hva er en divider? 8243438[/snapback] Bumper! Lenke til kommentar
foffle Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Hva er en divider? 8243438[/snapback] Bumper! 8250976[/snapback] Let på google.. Slutt å ta over andres tråder... Lenke til kommentar
VesleKim Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 på Google fant jeg: "Divider det totale reisebudsjettet med 12, og finn ut hva du minimum må spare pr uke." Ja.. for vel unnskylde for og "ta over" demme posen da... Skal jeg lage en ny tråd kanskje? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Hva er en divider? 8243438[/snapback] "divider" gjør at minnet ikke lenger ganges med 2, men litt under det, slik at minnet ikke blir så mye overklokket. Noe som på en måte vil si å senke frekvensen på minnet. Endret 27. mars 2007 av Brian_N Lenke til kommentar
larszor Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 på Google fant jeg: "Divider det totale reisebudsjettet med 12, og finn ut hva du minimum må spare pr uke." Ja.. for vel unnskylde for og "ta over" demme posen da... Skal jeg lage en ny tråd kanskje? 8252289[/snapback] hehe går greit:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå