Gå til innhold

Hvor skal jeg handle (nett el. butikk)?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er klart billigst å handle på nett.

Men det er viktig å handle på seriøse nettbutikker, det oppdager man, når man trenger hjelp.

Derfor er det ikke sikkert det er lurt å handle på den billigste butikken.

Jeg kjøpte et Nikon CP5700 på nett til kr 11500,- (august). Samme kamera koster kr 14995,- på butikk.

Lenke til kommentar

fordeler butikk: Kan levere inn varen og få en ny, hvis den er defekt. Slipper mulig irritasjon med å sende pakken med posten, frakt, skrive og svare på mail etc.

Muligens lettere å få løst problemer med å møte selv i butikken.

fordeler nett: Muligens litt billigere, flere firmaer å sammenligne priser med. 14 dager angrefrist.

tenkte å bestille en vare gjennom komplett.no, men fikk istedet butikken i trondheim til å bestille varen (siden de ikke hadde den)

Lenke til kommentar

Det er helt klart mye billigere å handle på nett enn i butikker, og somregel er det god service og returrett på alle varer innen 14 dager.

http://www.PCutstyr.no er derimot en butikk en bør styre unna. Billige varer betyr òg ofte dårlig service, og det får du i bøtter og spann på PCutstyr.no. De har vært til dels flinke med Frontpage, men er nok en smule underbemannet.

Når en bestiller varene må en først registrere seg, som en gjør på de fleste handlesider. Når en bestiller kan man legge til en ekstra adresse hvor en vil ha varene sendt. Denne funksjonen virket imidlertid ikke. Så får en opp en rubrikk hvor en kan skrive en notis vedrørende bestillingen. Dette leser de ikke, så det er vel heller ikke særlig vits å gjøre seg flid med. Etter noen dager fikk jeg svar på mail da jeg valgte å forandre til betaling med VISA, beskjed om at de kun hadde min alternative adresse. Jeg sendte dermed mail samme dag og oppga adressa ENDA en gang, og trodde alt var fryd og gammen. To dager senere fikk jeg derimot en ordrebekreftelse på Ixus V3 og Compact Flash Kort på 512 MB hvor det stod at det var sendt til min hjemmeadresse, 80 mil unna. Da jeg sendte mail og lurte på hva de hadde tenkt å gjøre med det, var de ikke kreative nok til å komme på å beklage det og ta på seg betalinga for frakten, men de bekreftet at den var blitt sendt til min hjemmeadresse, i Hordaland. Da jeg foreslo dette, fikk jeg mail først fem dager senere hvor de beklaget det og tilbød seg å enten betale utgiftene det vil koste meg å få det videresendt som servicepakke opp hit, eller at jeg får gratis frakt ved neste bestilling. Å få sendt kamera opp hit i disse tider nå er derimot liten vits, og lite sannsynlig er det også for at jeg kommer til å bestille noe der ifra igjen. Alternativet for å eventuelt få sendt det nå er å ta ut deler av innholdet, som f.eks. den tyske bruksanvisningen, å prøve å få sendt det viktigste som brev.

Kanskje dette er engangsforeteelse, men det som derimot er gjennomgående er den treige kunderservicen per e-mail og deres dårlige evne til å holde styr på hvilke e-mailer som kommer fra hvem. Kundeservice per telefon koster dessuten 12,10 pr. min.

Enten bør de ansatte litt flere folk, eller bør de ansatte noen med vanvittig god simultankapasitet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-13 23:14, skrev Pedant:

Det er helt klart mye billigere å handle på nett enn i butikker, og somregel er det god service og returrett på alle varer innen 14 dager.

Vi nordmenn har helt glemt kunsten å gjøre en god handel.

Noen kaller det å 'prute'. Jeg utfordret butikken og sa at siden jeg hadde bestemt meg for å kjøpe et minnekort til kameraet, og prisen var litt høy i forhold til nettbutikkene, så foreslo jeg at jeg kunne få kortet 'på kjøpet'.

Prøv det med en nettbutikk! Totalprisen ble da ikke så gal at det var verdt å bruke nettbutikk!

Lenke til kommentar

Jo, det kan hende det går med enkelte butikker. Men det avhenger av at ekspeditøren ikke har vært på julebord dagen før, for å si det sånn.

Men det som òg virker som en fordel når det gjelder vanlige butikker i forhold til nettbutikker er at du kan få varene demonstrert. Men det jeg har bitt meg merke i er hvor utrolig lite de faktisk kan om digitale kamera. I en butikk fikk jeg kun en lang lekse om hvor mye digitale kamera har gått ned i pris siden de først ble lansert, og i annen butikk hvor jeg spurte om jeg kunne få demonstrert et kamera ble jeg sendt videre til en annen ekspeditø. Da var det imidlertid ikke batteri i kamera, så det kunne jeg ikke få sett. En ekspeditør jeg kom i kontakt med hadde ikke engang oversikt over de forskjellige minnekorta; "de e' så mysje på markedet at vi klare isje å holde styr på dem".

Hvis en finner en god nettbutikk med bra levereringstid så er det helt klart størst fordel med det, etter min mening. I butikker har jeg ikke sett Digital Ixus V3 til under 5600 kroner. I nettbutikker er den tusen kroner billigere. Klarer du deg dessuten med en norsk bruksanvisning i PDF-format kan en dessuten få den til 4200 kroner, med da en reduksjon som tilsammen tilsvarer monsen på 24 %. Og kan en spare 1400 kroner, eller få gratis med et Comact Flash-kort på 512 MB, så er det verdt å vente et par dager.

Lenke til kommentar

jeg stemmer for å bruke lokale butikker jeg.. selvfølgelig, har du ingen slike butikker i nærheten så er det greit nok. men som sagt. det er de lokale handelsmenn som kan yte service på stedet og få deg til å føle et virkelig velbehag med ny vare. dessuten.. virker den ikke.. kjør tilbake og få tips og triks der.. eller tilogmed få nytt utstyr utlevert med en gang.. det slår tre uker med emails før man finner ut noe. :smile:

dette er kun min mening.. flame meg om dere vil.. :smile:

p.s. med lokale kjøpmenn, så mener jeg ikke elkjøp, expert og lignende..

[ Denne Melding var redigert av: Fake på 2002-12-20 09:51 ]

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei igjen.

Tusen takk for alle de informative svarene. Jeg har "klådd" en del på diverse kameraer. Jeg har funnet det kameraet jeg har lyst på, så jeg kommer til å kjøpe dette på nettet tenker jeg.

Tusen takk for hjelpen.

Subaida. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...