Don Juan Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 (endret) Bilbatteriet mitt tok kvelden for ett par dager siden. Anlegget: Sub: 2 stk 12" Høytalere: 2 stk 6x9 og 2 stk fronthøytalere. Bilbatteriet som stod i er orginalt, og jeg har vært fornøyd med lyden (uten at jeg er noen ekspert på lydestetikk). Men jeg lurer på om det hadde vært en vesentlig forbedring om jeg bestilte et batteri som var litt beregnet for stereoanlegg, istedenfor ett nytt vanlig batteri? Og i så fall: hvor kjøper jeg slike bilbatterier? EDIT: PS: jeg har aldri opplevd at lysene dimmes på noen måte, eller at volumet minsker, mens jeg spiller musikk, selv på høyt høyt volum og mye bass. Endret 22. mars 2007 av Naitsan Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 høres for meg ut som om du klarer deg med standardbatteri, dersom du skulle oppleve noen av symptomene du beskriver kan du legge til en kondensator Lenke til kommentar
Don Juan Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 Okey, glimmers. Da satser jeg på standard batteri, som jeg alltid har brukt. Var inne på en side som solgte bilbatterier til stereoanlegg, og de begynte på 2000kr til 5000kr. Det var litt i overkant hva jeg hadde tenkt meg. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 I en annen bil hørte jeg at batteriet kuttet i lave og krevende subtoner. Dette var da med en 12", og orginalt batteri. Hvis du merker at dette skjer kan du jo som sagt kjøpe en kondensator. Hvis dette ikke skjer er det jo bare å drite i det. Lenke til kommentar
crazycooler Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Sjekk heller hvor mye dynamoen din leverer ,og bytt heller regulatoren til en universal regulator som leverer 14,3 volt uansett temperatur ute,og spandèr penger på et batteri med litt ampere på ,så trenger du aldri mer bekymre deg over for lite spenning til stereoen Lenke til kommentar
Don Juan Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 I en annen bil hørte jeg at batteriet kuttet i lave og krevende subtoner. Dette var da med en 12", og orginalt batteri. Hvis du merker at dette skjer kan du jo som sagt kjøpe en kondensator. Hvis dette ikke skjer er det jo bare å drite i det. 8216345[/snapback] Hva mener du med at batteriet kuttet? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Hva mener du med at batteriet kuttet? 8216537[/snapback] Kansje litt dårlig ordlagt, men det var under hard belstning at batteriet ikke klarte å levere tilstrekkelig med strøm. Dette førte til de dypeste tonene ble kuttet eller uteble fordi det ikke fikk nok strøm. Tror dette kom av batteriet. Lenke til kommentar
Chri3tian Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Anbefaler en sterkere dynamo.. Worked for me! Lenke til kommentar
Don Juan Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 Anbefaler en sterkere dynamo.. Worked for me! 8216660[/snapback] Hvis du hadde lest tråden skikkelig så hadde du skjønt at jeg aldri har hatt noen problemer med mitt standardbatteri (og standard dynamo forsåvidt) Så da går jeg for et fint standardbatteri som jeg alltid har hatt. Har ikke opplevd manglende toner / kutting på nåværende oppsett. Lenke til kommentar
Chri3tian Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Edit: Fant svar i post.. Beklager igjen, er moderator på et annet bilforum, der svaret som regel er ny dynamo på slike spørsmål. Har du vurdert gelebatteri bake i bilen? Endret 23. mars 2007 av Chri3tian Lenke til kommentar
Don Juan Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 Er ingen batteriekspert, så jeg har ikke allverdens peiling.. Men nei, har ikke vurdert gelebatteri. Er det noen betydelig forskjell? Bake? Mener du bak i bilen? Lenke til kommentar
Chri3tian Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Ja, serie (paralell?) koblet til batteriet fremme.. Fordelen med gelebatteri, er såvidt jeg vet at du kan plassere det stort sett hvor du vil. Hvilke 2x12" har du? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Sjekk heller hvor mye dynamoen din leverer ,og bytt heller regulatoren til en universal regulator som leverer 14,3 volt uansett temperatur ute,og spandèr penger på et batteri med litt ampere på ,så trenger du aldri mer bekymre deg over for lite spenning til stereoen 8216365[/snapback] Dynamo/ladespenning er ikke tempraturstyrt. Lenke til kommentar
Defus Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Jeg har kjørt med mye rart i bilen, og mitt råd til deg er at du skal holde deg unna kondensatoren. Hvis batteriet ditt allerede ikke klarer å gi nok juice når subbene slår, vil ikke kondensatoren gjøre noe annet enn å utsette problemet. Jeg ville satset på et gel batteri som eg tror det har blitt nevnt her før. Exeide Maxxima og Optima koster ikke mer enn 1500-2000 kr. Disse burde kunne drive de fleste anlegg uten at lysene leker diskotek. For artighetsskyld, hvor mange mm er strømkabelen din? Lenke til kommentar
joka Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Sjekk heller hvor mye dynamoen din leverer ,og bytt heller regulatoren til en universal regulator som leverer 14,3 volt uansett temperatur ute,og spandèr penger på et batteri med litt ampere på ,så trenger du aldri mer bekymre deg over for lite spenning til stereoen 8216365[/snapback] Dynamo/ladespenning er ikke tempraturstyrt. 8216859[/snapback] det finnes regulatorer som også tar hensyn til tempratur. http://www.ladac.no/dbLadacNo/AutoView.asp?key=1204 Lenke til kommentar
crazycooler Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Sjekk heller hvor mye dynamoen din leverer ,og bytt heller regulatoren til en universal regulator som leverer 14,3 volt uansett temperatur ute,og spandèr penger på et batteri med litt ampere på ,så trenger du aldri mer bekymre deg over for lite spenning til stereoen 8216365[/snapback] Dynamo/ladespenning er ikke tempraturstyrt. 8216859[/snapback] Det forunderer meg mye , og hva noen kan svare på ,jeg har hatt div universal regulatorer fra Bosch som leverer 14.3 volt uansett om det er 20 varme eller 20kalde,hvis dere ikke har peil,vaer saa snill og hold kjeft!!!! Lenke til kommentar
Defus Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 tror du man kan skaffe en slik regulator til hvilken som helst bil? Lenke til kommentar
Camelot Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 For all del ikke koble batteriene i serie... Tror 24 volt ville gjort stor skade på det mye av elektronikken.... Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) For all del ikke koble batteriene i serie... Tror 24 volt ville gjort stor skade på det mye av elektronikken.... 8702526[/snapback] Det er bare å kompensere med å benytte 30m med 0,5mm2 ledninger det, og så fjerne 2/3 av kordellene. Da bør man få et spenningsfall som blir på nivå med 12V Edit: Skriveleif. Endret 26. mai 2007 av Autofil Lenke til kommentar
Camelot Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 For all del ikke koble batteriene i serie... Tror 24 volt ville gjort stor skade på det mye av elektronikken.... 8702526[/snapback] Det er bare å kompensere med å benytte 30m med 0,5mm2 ledninger det, og så fjerne 2/3 av kordellene. Da bør man få et spenningsfall som blir på nivå med 12V Edit: Skriveleif. 8711593[/snapback] Litt kortere ledning så vi kommer opp i underkant av 15 volt da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå