Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Må ha nytt bilbatteri - som takler anlegg

Anbefalte innlegg

Bilbatteriet mitt tok kvelden for ett par dager siden.

Anlegget:

Sub: 2 stk 12"

Høytalere: 2 stk 6x9 og 2 stk fronthøytalere.

Bilbatteriet som stod i er orginalt, og jeg har vært fornøyd med lyden (uten at jeg er noen ekspert på lydestetikk). Men jeg lurer på om det hadde vært en vesentlig forbedring om jeg bestilte et batteri som var litt beregnet for stereoanlegg, istedenfor ett nytt vanlig batteri?

Og i så fall: hvor kjøper jeg slike bilbatterier?

EDIT: PS: jeg har aldri opplevd at lysene dimmes på noen måte, eller at volumet minsker, mens jeg spiller musikk, selv på høyt høyt volum og mye bass.

Endret av Naitsan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okey, glimmers. Da satser jeg på standard batteri, som jeg alltid har brukt. :) Var inne på en side som solgte bilbatterier til stereoanlegg, og de begynte på 2000kr til 5000kr. Det var litt i overkant hva jeg hadde tenkt meg.

Lenke til kommentar

I en annen bil hørte jeg at batteriet kuttet i lave og krevende subtoner. Dette var da med en 12", og orginalt batteri. Hvis du merker at dette skjer kan du jo som sagt kjøpe en kondensator. Hvis dette ikke skjer er det jo bare å drite i det. :)

Lenke til kommentar

Sjekk heller hvor mye dynamoen din leverer ,og bytt heller regulatoren til en universal regulator som leverer 14,3 volt uansett temperatur ute,og spandèr penger på et batteri med litt ampere på ,så trenger du aldri mer bekymre deg over for lite spenning til stereoen

Lenke til kommentar
I en annen bil hørte jeg at batteriet kuttet i lave og krevende subtoner. Dette var da med en 12", og orginalt batteri. Hvis du merker at dette skjer kan du jo som sagt kjøpe en kondensator. Hvis dette ikke skjer er det jo bare å drite i det. :)

8216345[/snapback]

Hva mener du med at batteriet kuttet?

Lenke til kommentar
Hva mener du med at batteriet kuttet?

8216537[/snapback]

Kansje litt dårlig ordlagt, men det var under hard belstning at batteriet ikke klarte å levere tilstrekkelig med strøm. Dette førte til de dypeste tonene ble kuttet eller uteble fordi det ikke fikk nok strøm. Tror dette kom av batteriet.

Lenke til kommentar
Anbefaler en sterkere dynamo..

Worked for me!

8216660[/snapback]

Hvis du hadde lest tråden skikkelig så hadde du skjønt at jeg aldri har hatt noen problemer med mitt standardbatteri (og standard dynamo forsåvidt) ;)

Så da går jeg for et fint standardbatteri som jeg alltid har hatt. Har ikke opplevd manglende toner / kutting på nåværende oppsett. :)

Lenke til kommentar
Sjekk heller hvor mye dynamoen din leverer ,og bytt heller regulatoren til en universal regulator som leverer 14,3 volt uansett temperatur ute,og spandèr penger på et batteri med litt ampere på ,så trenger du aldri mer bekymre deg over for lite spenning til stereoen

8216365[/snapback]

Dynamo/ladespenning er ikke tempraturstyrt.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt med mye rart i bilen, og mitt råd til deg er at du skal holde deg unna kondensatoren.

Hvis batteriet ditt allerede ikke klarer å gi nok juice når subbene slår, vil ikke kondensatoren gjøre noe annet enn å utsette problemet.

Jeg ville satset på et gel batteri som eg tror det har blitt nevnt her før. Exeide Maxxima og Optima koster ikke mer enn 1500-2000 kr. Disse burde kunne drive de fleste anlegg uten at lysene leker diskotek.

For artighetsskyld, hvor mange mm er strømkabelen din?

Lenke til kommentar

8216365[/snapback]

8216859[/snapback]

det finnes regulatorer som også tar hensyn til tempratur.

http://www.ladac.no/dbLadacNo/AutoView.asp?key=1204

Lenke til kommentar

8216365[/snapback]

8216859[/snapback]

Det forunderer meg mye , og hva noen kan svare på ,jeg har hatt div universal regulatorer fra Bosch som leverer 14.3 volt uansett om det er 20 varme eller 20kalde,hvis dere ikke har peil,vaer saa snill og hold kjeft!!!!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
For all del ikke koble batteriene i serie... Tror 24 volt ville gjort stor skade på det mye av elektronikken....

8702526[/snapback]

Det er bare å kompensere med å benytte 30m med 0,5mm2 ledninger det, og så fjerne 2/3 av kordellene. Da bør man få et spenningsfall som blir på nivå med 12V :tease::tease:

Edit: Skriveleif.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
For all del ikke koble batteriene i serie... Tror 24 volt ville gjort stor skade på det mye av elektronikken....

8702526[/snapback]

Det er bare å kompensere med å benytte 30m med 0,5mm2 ledninger det, og så fjerne 2/3 av kordellene. Da bør man få et spenningsfall som blir på nivå med 12V :tease::tease:

Edit: Skriveleif.

8711593[/snapback]

Litt kortere ledning så vi kommer opp i underkant av 15 volt da :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...