andhou Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Hei, Kjøpte en bærbar pc til å bruke på skolen i høst, og kjøpte da i samme slengen en ryggsekk til å frakte vidunderet til og fra skolen med. Så kom dagen jeg gikk av bussen på vei hjem fra skolen, venstre skulderstropp rivnet der den er festet i ryggsekken på undersiden. Har ikke brukt den som filledokke, men fraktet pc, bøker, annet knask som er nødvendig på en skole i den i vel 4 måneder nå. Burde ikke dette være noe garanti/reklamasjon. Ved normalt bruk skal den da kunne vare lenger enn 4mnd? Hadde tenkt å gi komplett en lyd, men vil det ha noe å si om jeg tar kontakt med dem med en annen konto enn den som sekk/pc ble bestillt med? Har kvittering på epost men personen som bestillte den er på utenlandsreise.. Anyone? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 En pc'veske vil jeg anse som en forbruksvare og på slike gjennstander er det sjeldent mer enn 3 eller 6 månders garanti/reklamasjon. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 (endret) Det er forskjell på garanti og reklamasjon, Loko. Etter fkjl. §18 skal det antas at mangler som viser seg innen 6 mnd. fra kjøpet, skal antas å foreligge på leveringstidspunktet med mindre annet kan godtgjøres av selger. Heh, her er det ganske klart at stroppen ikke var avrevet ved levering, men at avrinvinga skyldes noe annet enn dårlig sømarbeid (f.eks.) er det i teorien opp til butikken å bevise. "Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art." Så man kan forsøke. (For øvrig er er man som forbruker sikret minst 2 års reklamasjonsrett; men levetidsbetraktninger kan selvsagt komme inn i bildet for ting ala ryggsekker.) Edit: Ser at produsentens garanti er på 24mnd iflg. kompletts nettsider, så sjekk hva garantivilkårene omfatter. Endret 22. mars 2007 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Kjøpte en lenovosekk sammen med pc'en min i høst og der har stoffet revnet i toppen og om jeg drar opp glidelåsen på høyre side går den bare opp igjen. Har ikke gidda å klage enda.. trenger jo tross alt sekken for å få med pc-vidunderet til og fra skolen Tenkte ikke på at det kanskje er redusert garantitid på den.. Bør kanskje få ut fingern og klage litt snart. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Prøv deg med en reklamasjon. Såklart en alminnelig PC-sekk skal holde mer enn 4 måneder med normal bruk. (Merk: normal bruk. Hvis den f.eks. er "overlesset" med mye mer enn den tåler, så vil den naturlig nok revne. Det står det ikke noe om her, så jeg antar det ikke er tilfelle heller.) Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 En pc'veske vil jeg anse som en forbruksvare og på slike gjennstander er det sjeldent mer enn 3 eller 6 månders garanti/reklamasjon. 8216370[/snapback] Reklamasjon er kort sagt hvor lenge en vare er MENT til å vare. En ryggsekk er ment til å vare i mer enn 6 mnd. kjære venn. Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Kjøpte en lenovosekk sammen med pc'en min i høst og der har stoffet revnet i toppen og om jeg drar opp glidelåsen på høyre side går den bare opp igjen. Har ikke gidda å klage enda.. trenger jo tross alt sekken for å få med pc-vidunderet til og fra skolen Tenkte ikke på at det kanskje er redusert garantitid på den.. Bør kanskje få ut fingern og klage litt snart. 8216486[/snapback] Bare pass på at du mister muligheten til å reklamere dersom du ikke gjøre det i rimelig tid etter at feilen oppstår. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Har selv hatt flere av disse fra Komplett. De er kjent med at de er svake. Sist gang tok jeg bare kontakt med dem, og oppga ordrenummer og sa at sekken hadde revnet. Da fikk jeg tilsendt ny sekk, uten noe problem (mulig jeg sendte bilde, det husker jeg ikke) Prøv det. Komplett pleier å være greie på retur! Lenke til kommentar
andhou Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 Takker for svar, ble litt "lettere til sinns" nå Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 En pc'veske vil jeg anse som en forbruksvare og på slike gjennstander er det sjeldent mer enn 3 eller 6 månders garanti/reklamasjon. 8216370[/snapback] meget mulig enkelte anser det som en forbruksvare, det finnes også folk som mener mange andre ting er forbruksvarer uten at det der igjen er det. En ryggsekk skal fint klare seg lengre enn 4 måneder om den behandles riktig. Jeg har enda ryggsekker som er 4 år gamle som har opplevd verre ting enn trådstarter viser til. jeg ville ha brukt reklamasjonsrett i denne saken og bedt om utbedring. Lenke til kommentar
r0lfi Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Hei,Kjøpte en bærbar pc til å bruke på skolen i høst, og kjøpte da i samme slengen en ryggsekk til å frakte vidunderet til og fra skolen med. Så kom dagen jeg gikk av bussen på vei hjem fra skolen, venstre skulderstropp rivnet der den er festet i ryggsekken på undersiden. Har ikke brukt den som filledokke, men fraktet pc, bøker, annet knask som er nødvendig på en skole i den i vel 4 måneder nå. Burde ikke dette være noe garanti/reklamasjon. Ved normalt bruk skal den da kunne vare lenger enn 4mnd? Hadde tenkt å gi komplett en lyd, men vil det ha noe å si om jeg tar kontakt med dem med en annen konto enn den som sekk/pc ble bestillt med? Har kvittering på epost men personen som bestillte den er på utenlandsreise.. Anyone? 8216005[/snapback] Skjedde akkurat det samme med meg også. Med samme sekken. :\ Lenke til kommentar
qwert Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 meget mulig enkelte anser det som en forbruksvare, det finnes også folk som mener mange andre ting er forbruksvarer uten at det der igjen er det.Dette med 'forbruksvare' er jo også et begrep som ikke har noen som helst rot i lovverket, men som forhandlere liker å bruke i hytt og pine på ting det absolutt ikke passer til. Spørsmålet er kun hva "forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper" (Forbrukerkjøpsloven §15,2). Enkelte ting er det jo slik at man som forbruker må forvente at forbrukes eller forringes over tid, det være seg bananer, blekkpatroner, lyspærer, slitasjedeler med oppgitt servicetid, osv. Ryggsekker bør man derimot kunne anta at skal vare i årevis så lenge man ikke sprenglaster dem eller overskrider spesifisert bærevekt (og i så tilfelle har man jo ingenting å reklamere på uansett). Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 En PC-veske av god kvalitet skal vare i mange år med normal bruk. Selv har jeg brukt to ryggsekker på ni år med daglig frakt av PC og diverse papirer til og fra jobb. Den første gikk glidelåsen på etter tre år. Jeg husker ikke hvilket merke det var. Den andre har jeg ennå, etter seks års daglig bruk. Det er en Targa-sekk i svart nylon. Sekken ser riktignok noe slitt ut nå, men glidelåder, reimer og borrelåser virker ennå. Jeg vet ikke hva den kostet, men den er neppe av de dyreste. Jeg har ikke kastet sekken rundt, men båret den på ryggen. Ellers har jeg ikke vært spesielt forsiktig. Jeg har ofte stappet den helt full med papirer og diverse i tillegg til PC-en. Jeg vet ikke hvordan trådstarter har behandlet sekken, men fire måneder synes jeg uansett er utrolig kort tid. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er grunn for reklamasjon. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Hvis vi glemmer sekken for en liten stund, og går utifra at pc'en han hadde oppi hadde falt i bakken og blitt ødelagt, hva da? Er forhandler erstatningsansvarlig for den ødelagte pc'en så lenge kjøperen kan dokumentere "vanlig bruk"? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Hvis vi glemmer sekken for en liten stund, og går utifra at pc'en han hadde oppi hadde falt i bakken og blitt ødelagt, hva da? Er forhandler erstatningsansvarlig for den ødelagte pc'en så lenge kjøperen kan dokumentere "vanlig bruk"? 8240261[/snapback] Ja, blir PC-en ødelagt fordi sekken har en mangel må han erstatte skaden på PC-en. (Fkjl. §33 og §34) Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Hvis vi glemmer sekken for en liten stund, og går utifra at pc'en han hadde oppi hadde falt i bakken og blitt ødelagt, hva da? Er forhandler erstatningsansvarlig for den ødelagte pc'en så lenge kjøperen kan dokumentere "vanlig bruk"? 8240261[/snapback] Ja, blir PC-en ødelagt fordi sekken har en mangel må han erstatte skaden på PC-en. (Fkjl. §33 og §34) 8241230[/snapback] Det tror jeg du skal slite med å få gjennomslag for. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Det er det jeg også tror. I teorien er det slik, men hvordan det fungerer i praksis er en helt annen sak. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Det er det jeg også tror. I teorien er det slik, men hvordan det fungerer i praksis er en helt annen sak. 8248960[/snapback] å? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå