Gå til innhold

Dårlig ytelse på Stalker!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette med problemer med STALKER virker ganske tilfeldig.  Jeg spiller med max innstillinger og 1600x1200 og det funker kjempefint.  Har AMD X2 4200+, Geforce 7900GTX, 2048 Ram.  Det er mulig 1 gig ram er for lite.....

8329485[/snapback]

 

Det tviler jeg på, tror det er noe med 8800 korta og amd jeg..

For han ved siden av meg, hadde vel å merke ati, amd og 1gb ram, og det funka utrolig bra til å være så gammelt system!

Men mitt system som er tememlig high end ville ikke kjøre det i det hele tatt!

Lenke til kommentar

Jeg slo av de lysgreiene som er i sammen menydelen som oppløsningen. Slå de på static eller hva det var. Det "laveste" hvertfall. Etter det gikk ytelsen min fra 20 fps @ 800*600 og alt på det laveste til ~60fps @ 1280*1024 med alt på veldig høyt.

Det er nok de derre superfine lyssettingene som ødelegger alt....

Btw: HW = 2GHz C2D, 2GB DDR2, 8800GTS 320MB.

Lenke til kommentar
Jeg slo av de lysgreiene som er i sammen menydelen som oppløsningen. Slå de på static eller hva det var. Det "laveste" hvertfall. Etter det gikk ytelsen min fra 20 fps @ 800*600 og alt på det laveste til ~60fps @ 1280*1024 med alt på veldig høyt.

Det er nok de derre superfine lyssettingene som ødelegger alt....

Btw: HW = 2GHz C2D, 2GB DDR2, 8800GTS 320MB.

8395019[/snapback]

 

Det er ikke lys greeiene, det er bare ett fint ord de har putta på det, den laveste er DX8.0, den middelse er DX8.0 med noen DX9.0 Effekter, og den høyeste er DX9.0 med alt av effekter..

 

Å så vidt som jeg vet så har både MITT og DITT skjermkort støtte for DX9.0 òg DX10 faktisk! Så jeg ser ikke helt hvorfor vi må skru ned alt og kjøre DX8.0 shaders og effekter i spill for å få dem til å funke! :/

Og syns du ikke at våre, helt nye, High end skjermkort skal klare disse "superfine lyssettingene" når vi har betalt såpass med penger for dem!?

Endret av Shaper^
Lenke til kommentar
Spillet går glatt for meg i 1280*1024 16af og 4aa. Alle grafikk instillingene er på max.

 

Har ikkje testa i høyere oppløsning da jeg bruker 19" skjerm.

 

e6600 @ 3,4 ,  8800gtx,  2 gig ram

8228022[/snapback]

 

Nå har det seg slik at verken AF eller AA brukes i STALKER. De funksjonene er ødelagt. Så kanskje du kan spare ytelse i andre spill ved å ha AF og AA av, siden du tydelig ikke merker forskjell på om AF eller AA er på. :tease: Men så igjen, med det kortet ditt så spiller det kanskje ingen rolle. :p

 

EDIT; Du kan skrive r2_aa on i konsolen og få en form for falsk antialiasing.

Endret av Looper87
Lenke til kommentar
Å så vidt som jeg vet så har både MITT og DITT skjermkort støtte for DX9.0 òg DX10 faktisk!  Så jeg ser ikke helt hvorfor vi må skru ned alt og kjøre DX8.0 shaders og effekter i spill for å få dem til å funke! :/

Og syns du ikke at våre, helt nye, High end skjermkort skal klare disse "superfine lyssettingene" når vi har betalt såpass med penger for dem!?

8397182[/snapback]

 

Mitt og andres 8800GTS-kort klarer dette uten problemer, så man må nok lete etter andre syndebukker enn skjermkortet generelt.

Lenke til kommentar

Jeg har 2GB RAM, og AMD XP 2600+, Geforce 6800GS og Windows XP. Har siste offisielle Nvidia-driverne (liker ikke beta).

 

Det går helt bedritent her også, jeg kjører tilogmed lavere oppløsning enn normalt (1024x768), har prøvd å slå av alle mulige grafikk-effekter som AA, AF, shadows..nytter ikke. Med en gang jeg stikker hodet ut døra fra The Trader hakker det ned i 1-2 FPS. Det skjer også når jeg snur meg rundt ute.

 

Nesten uspillbart når jeg kan få random hakking midt i en firefight, da.

Har 2GB RAM og 3GB Swapfil så det skulle ikke stå på det. Det går kjempefint innendørs.

 

Det virker som det går greit hvis jeg stopper opp og ser ned i bakken en liten stund. Så går det helt glatt over en periode, så plutselig ned i 1-2 FPS igjen. Pisses me off, det er ikke akkurat state-of-the-art grafikkmotor i dette spillet heller.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Skal prøve 97.94 forceware drivern + slå av de der rare lysinstillingene da. Release notes til 97.94 nevner hvertfall STALKER.

 

Edit: Det var mildt sagt pointless, for 97.94 er kun til 8800-serien :p Fikk bare "could not find compatible hardware for these drivers". Får prøve 93.81 istedet.

 

Dobbeledit: Det går helt flott uten "dynamic lighting". Sett den over på Static Lighting så får du helt flott framerate. Men da kutter man jo vekk halve vitsen med spiller. Alle anmelderne skryter av den nydelige lys og skyggesettingen i dette spillet. Liker ikke å kompromissere vekk halve grafikken for å kunne spille :( Miste den fine gløden rundt vegger og dynamisk lyssetting innendørs. Nå blir alt bare grått og kjedelig.

Som å spille Oblivion uten Glow eller HDR.

 

Men framerate utendørs gikk opp 100% hvertfall.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Nei har ikke testa det. Syns spillet ser døllt og grått og trist ut uten dynamic lighting, det blir som å spille Half-life 2 uten lyssetting liksom..

 

må jeg skrive det hver gang jeg starter spillet?

8399695[/snapback]

 

Å ta av Global illumination vil ikke fjerne HDR osv, men fjerne en spesiell lysteknikk som tar enormt mye ressurser.

Lenke til kommentar

Nei, det hjalp ingen verdens ting. Vet ikke om noe skjedde engang. Med en gang jeg slo på Dynamic lighting var jeg nede i 1-2 FPS når savegamet loadet. Bortsett fra når jeg stirra på skoene mine. Når det er slått av blir alt bare platt, kjedelig og grått. Men spillbart i det minste.

 

Buggete dritspill. Har spilt gjennom både HL2 og Oblivion med full Bloom/HDR uten problemer.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Jeg har 2GB RAM, og AMD XP 2600+, Geforce 6800GS og Windows XP. Har siste offisielle Nvidia-driverne (liker ikke beta).

 

Det går helt bedritent her også, jeg kjører tilogmed lavere oppløsning enn normalt (1024x768), har prøvd å slå av alle mulige grafikk-effekter som AA, AF, shadows..nytter ikke. Med en gang jeg stikker hodet ut døra fra The Trader hakker det ned i 1-2 FPS. Det skjer også når jeg snur meg rundt ute.

 

Nesten uspillbart når jeg kan få random hakking midt i en firefight, da.

Har 2GB RAM og 3GB Swapfil så det skulle ikke stå på det. Det går kjempefint innendørs.

 

Det virker som det går greit hvis jeg stopper opp og ser ned i bakken en liten stund. Så går det helt glatt over en periode, så plutselig ned i 1-2 FPS igjen. Pisses me off, det er ikke akkurat state-of-the-art grafikkmotor i dette spillet heller.

8397949[/snapback]

 

Skal du få noe skikkelig ut av spillet så bør du helst ha RECOMMENDED SYSTEM REQUIREMENTS...Og det har du heller ikke selv om du har cpu som er rett over grensen på MINIMUM SYSTEM REQUIREMENTS..

 

Fra readme filen til S.T.A.L.K.E.R.

Dual Core and Performance

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl should utilize your dual and quad core processor natively and automatically. Running a dual or quad core processor is one of the best ways to improve performance.

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

Jaok, det med dualcore er greit, det har jeg og det har jeg hatt lenge..

Men tror kanskje at problemet her ligger i AMD + 8800.. (eller nvidia om du vil)

Var jo jeg som starta denne tråden, og jeg har ingen problemer med noen andre spill, oblivion spiller jeg på 1280*1024, 8xAA 16xAF, HDR på og alle detaljer på Max.

Har stabilt 60FPs inne, (har på vsynch da) og rundt 35-50FPS ute.. Ingen drops, hakk eller noenting.

F.E.A.R går og som ei klokke, rundt 110fps all the time, med alt på fullt, samme med GRAW2 Demoen, og Rainbow Six - Vegas, alt på puppfullt, INGEN LAGG WHATSOEVER..

 

 

Alle disse spillene er bare eksempler på at pcen min yter som den skal, og at ikke det er rammen min eller noe det skal stå på, men når det kommer til Stalker, òg faktisk ArmA, så går spillet som ei forbanna krøkke!

Har ikke prøvd det greiene med "Global illumination", men hvorfor faen skal jeg skru det av når "alle" andre kan spille det med det på? Jeg har jo bedre pc enn veldig mange som spiller dette spillet daglig med "Recommended Settings".

Så hvorfor skal ikke dette spillet funke?

Jeg har personlig gidd opp Stalker, syns det er ett drittspill uten like, funker ikke på en gamer pc til langt over 10 000-,.

Men jeg har gjerne lyst til å finne ut hvorfor, er ikke at jeg på liv å død vil spille det, er bare at jeg vil finne ut hvorfor, for så å sende en mail til de det måtte gjelde, å spørre de hvorfor det tok så lang tid å finne ut av. :p

 

/ Seint nå, trøtt, sinna :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...