Gå til innhold

windows vista OEM ?

Anbefalte innlegg

tenkte jeg skulle skaffe meg en orginal version av windows for engangskyld ..

så litt på noen forskjellige versioner av vista .. og la merke til at de som hadde OEM i navnet var nesten 2000kr billigere..

fått med meg at oem er bare med cden og uten boksen og manualen..

men betaler du virkelig 2000kr for papp boksen og manual du aldri leser uansett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tenkte jeg skulle skaffe meg en orginal version av windows for engangskyld ..

så litt på noen forskjellige versioner av vista ..  og la merke til at  de som hadde OEM i navnet var nesten 2000kr billigere..

fått med meg at oem er bare med cden og uten boksen og manualen..

men betaler du virkelig 2000kr for papp boksen og manual du aldri leser uansett?

8215811[/snapback]

OEM er vel en versjon som kun er lov og instalere på en pc, og da binder du den til den pcen på en måte. skal du ha ny pc så må du kjøpe ny vista om du har oem. Derimot retail Kan du legge inn på så mange forskjelige pcer du vil men bare 1 om gangen

Lenke til kommentar

det er mye mer enn du tror, noe jeg kan nevne er følgende:

Windows OEM kan du bare installerer på en PC. med fullversjonen kan man "overføre" Windows til en annen data om man kjøper seg ny. ellers så har du bare support fra firma du har kjøpt OEM. vil du ha support fra Microsoft må du betale for support.

hvis du googler litt, da får du mer info hva er forskjell mellom OEM og RETAIL.....

Lenke til kommentar

Alt står forklart i denne bloggen. Kort sagt: Når du bytter ut komponenter i systemet, vil Vista legge sammen poeng for de forskjellige komponentene som blir byttet ut, og når den poengsummen passerer 25 må du kjøpe ny lisens.

Etter hva jeg forstår, skal denne poengsummen ikke berøres av f.eks. formattering og re-innstallering på den samme HDen uten fysiske forandringer i systemet. Bytter du HD vil det koste 11 poeng, CPU 3 poeng o.s.v.

Lenke til kommentar
Alt står forklart i denne bloggen. Kort sagt: Når du bytter ut komponenter i systemet, vil Vista legge sammen poeng for de forskjellige komponentene som blir byttet ut, og når den poengsummen passerer 25 må du kjøpe ny lisens.

8217771[/snapback]

Og videre i en link til et nyere blogginlegg sies det at man _ikke_ må kjøpe ny lisens når man overstiger 25 poeng. Man må kjøpe ny lisens hvis man kjøper nytt hovedkort (som ikke er erstatning for et defekt), uansett om man overstiger 25 poeng eller ikke, akkurat som det var for XP OEM.

Lenke til kommentar

For å si det på en enkel måte..

Vista OEM binder seg til Hovedkortet.. IKKE noe som helst annet.. Du kan bytte ut alt du vil, men ikke hovedkortet. Med OEM får du heller ikke den brukersupporten du får med Retail.

Det er riktig som nevnt over at det går på et poengsystem, men 25 poeng trigger bare en reaktivering, ikke krav om å kjøpe ny lisens.

Den reaktiveringen som kreves etter 25 poeng, er ikke værre enn at du ringer inn til Microsoft Norge, og sier du har forandret HW. Så får du spørsmål om installasjonen er på kun en maskin, du svarer ja, og du får opplest en aktiveringskode.

Alt dette er gjort på ca 3 minutter. :)

Jeg har selv Windows Vista Ultimate OEM, og har byttet ut såpass med maskinvare at jeg overskred de 25 poengene, og jeg ringte inn, og sa at jeg hadde byttet ut noen deler, og alt ordet seg. :)

Lenke til kommentar

Kjører selv oem Vista på en pc jeg selv har bygget. Siden jeg innstalerte Vista har jeg skiftet hovedkort, inn og ut med ram, Frem og tilbake med ulike harddisker, Satt inn trådløst nettverkskort osv. Det med denne poeng systemet har jeg ikke sett noe til og tror neppe det er noe og engste seg for. Alt det som blir skrevet frem og tilbake om at du ikke skal velge oem osv tror jeg du skal ta med en klype salt. Forskjellen på selve pakken er det at du får Vista DVDen i et dvd cover sammen med en forenklet manual og ikke i et fancy stål boks som ikke er særlig plasserings vennlig..

Lenke til kommentar

Teac: Det ville nok ikke være så overraskende om man kan aktivere en OEM-versjon selv etter å ha oppgradert hovedkort. XP OEM-lisenser var det i allfall ikke noe problem å få aktivert, og det finnes egentlig ikke noen grunn til å tro at Microsoft skal bli så forferdelig mye mer nøye på det. Men det er alikevel greit å vite hva man har _rett_ til. Man har ikke noen rett til å klage om man ikke får aktivert en Vista OEM-lisens etter HK oppgradering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...