Gå til innhold

Olympus E400 - erfaringer med kitlinsene

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har E400 med de to kitlinsene 14-42 og 40-150? Man har vel fått med seg min dille på nærbilder av blomster og insekter og planer om SLR med makro. Jeg har jo gitt uttrykk for ønske om D80, og 18-70'n der har vel såvidt jeg husker en nærgrense på rundt 40 cm i hele området. Hvordan er nærgrensen på de to linsene i dobbeltkitet til E400? Er den relativt liten burde jo faktisk en eller begge disse kunne brukes til relativt nære bilder uten å skaffe seg egen makri, iallfall i første omgang.

Grunnen til min plutselige vridning mot Olympus er at det i helgen er "ellevilt salg" i min lokale fotosjappe, og E400 med dobbeltkitet selges for latterlige 4999,-. Det er såpass mye kamera og linser for pengene, faktisk går det to slike pakker på en D80-pakke. Selv billigste nettsjappe ligger godt over denne prisen. Da begynner det å bli litt mer interessant, selv om jeg jo falt veldig for den supre søkeren til D80, bl.a.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Optisk er kit-objektivene meget bra i forhold til prisen. Går Canon og Nikon 18-55mm en høy gang. Byggekvaliteten er imidlertid som man kan forvente av billige kit-objektiver.

Selve kameraet oser av kvalitet på alle måter, og må til dagens priser kunne sies å være et røverkjøp. Her kjøper du deg jo også inn i et system med mange utrolig gode objektiver som er spesialtilpasset bildebrikken, og der flere spennende nye kamerahus er på vei. Du uttrykker interesse for macro, så da kan 50mm f2 macroobjektivet anbefales på det sterkeste. Dette ligger i en helt annen klasse enn kit-objektivene. Basert på system (noe man alltid bør basere slike valg på) er jeg ikke i tvil om at Olympus er et særdeles smart valg.

Lenke til kommentar

Er macro-/close-up fotografering det du tenker mest på kan du jo tenke på om E-330, kommende E-410 eller E-510 vil være bedre alternativer grunnet: a) Live View, b) MOS-sensor.

Generelt er Olympus svært bra i godt dagslys (presis lysmåler, lukker og elektronikk som gir gode bilder rett fra minnekort, svært gode farger etter min smak), har en OK ergonomi på tross av liten størrelse, men søkeren kunne vært større...

Tror de fleste er godt fornøyd med kitobjektivene, spesielt i den korte enden av brennviddeskalaen.

3/4-systemet er kanskje det mest interessante med tanke på god valuta for optikk relatert til kostnad.

Olympus lager dessuten svært bra vidvinkler.

Vi har benyttet medisinsktekniskutstyr produsert av Olympus i en årrekke og er godt fornøyd med dette.

Men;

Ikke glem at selve kamerahuset fort blir den rimeligste delen av systemet ditt, og mest sansynlig blir det du oppgraderer først. Objektiv, filtre, minnekort, blitz samt ekstra batterier duger gjerne for flere hus.

Mitt endelige råd blir derfor;

Ikke heng deg opp i tilbudspris på hus med kit, men bruk litt tid på å finne det systemet som passer- og føles best for deg å bruke!

Lenke til kommentar

14-42 kitobjektivet har fått gode anmeldelser, bla. i Fotografi, men du kan glemme enhver form for makro, i ordets rette forstand, med kitobjektiver, og søkeren på E400 blir nok en gedigen nedtur sammenlignet med D80. Sammenlignet med FZ50'n din gjetter jeg imidlertid på at søkeren blir opptur.

Imidlertid kan du komme ganske tett på med den telezoomen.

Nærgrense på 90 cm på 50-150 er det samme som min Sigma 70-300 APO. Olympusens cropfaktor på 2 vil gi ganske sammenlignbart resultat ved 150mm som jeg får ved 200. Jeg har ikke noe ved 200mm liggende (macro er definitivt ikke min greie), men her er et snapshot ved 240 (f/16)- det er ikke så langt unna:

post-65389-1174604179_thumb.jpg

Det er ikke "ekte" macro.

En fordel med FourThirds systemet ifht. macro er jo at du ikke trenger å blende like langt ned som med større sensorer, så du kan slippe unna med mindre lys, men du har selvfølgelig også den ulempen at du i andre sammenhenger ikke kan blende like langt ned før du blir begrenset av diffraksjon.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Er det noen her som har E400 med de to kitlinsene 14-42 og 40-150? Man har vel fått med seg min dille på nærbilder av blomster og insekter og planer om SLR med makro. Jeg har jo gitt uttrykk for ønske om D80, og 18-70'n der har vel såvidt jeg husker en nærgrense på rundt 40 cm i hele området. Hvordan er nærgrensen på de to linsene i dobbeltkitet til E400? Er den relativt liten burde jo faktisk en eller begge disse kunne brukes til relativt nære bilder uten å skaffe seg egen makri, iallfall i første omgang.

Grunnen til min plutselige vridning mot Olympus er at det i helgen er "ellevilt salg" i min lokale fotosjappe, og E400 med dobbeltkitet selges for latterlige 4999,-. Det er såpass mye kamera og linser for pengene, faktisk går det to slike pakker på en D80-pakke. Selv billigste nettsjappe ligger godt over denne prisen.  Da begynner det å bli litt mer interessant, selv om jeg jo falt veldig for den supre søkeren til D80, bl.a.

8215544[/snapback]

E-400 med kitobjektivene tar meget gode bilder. Men det blir aldri ekte makro. Jeg er for tiden selv "hekta" på macro, og har anskaffet meg Olympus 50 2.0 som gir fantastiske macrobilder i forholdet 1:2. Dessuten er det også meget anvendelig som standardobjektiv, det vil si det tar sylskape bilder og mot undelig. Det beste for macro er Sigma 150 som er et ekte macorobjektiv, det vil si i forholdet 1:1.

Jeg har også et Olympys E-330 og dets livefunkjsjon med forstørrelse gjør macrofotografering til en sann last. Så hvis du kan motstå fristelen, ville jeg vente til E-330 kommer på billigsalg når den nye E-510 kommer på markedet i Juni/Juli. Men det er vanskelig å vente når man først har begynt å leke med tanken på noe nytt. På den annen side er E-400 et meget hendig kamera som man fort blir glad i, og til den prisen du nevner ...

Lenke til kommentar

Hei. Eg kom sjølv inn på DSLR-området på den måten jula 05, då eit tilbud på Olympus e-300 med 14-45mm'eren gikk til 3999. Eg ville berre ha hoppa på det tilbudet, hadde eg vore deg, og sidan det er så billig har du kanskje råd til å bruka 1975 kroner (hos mpx) på 35mm-macro objektivet som gir bilder i 1:1. Eller viss du vil ta han heilt ut; Sigma 105mm F2.8 for 3500 kroner. Då har du eit knalloppsett til samme prisen som Nikon-alternativet du snakka om. Og så kan ein utvida med nye objektiv etter kvart som ein får råd. For min egen del har eg eksperimentert ein del med gamle, brukte objektiv (lettare å smugla unna nokre hundrelappar no og då, enn å bruka fleire tusen kroner). Mest frå olympus, men også tamron på mitt Olympus E-1 (då må du bruka adapter). Kjøpte no forrige veke eit tamron 70-210mm (f3.5-4) telemacro-objektiv som gir effektiv brennvidde 140-420mm på olympus-systemet. Det kosta meg 300 kroner og tar bilder som er på høgd med objektiv til 10 gonger den prisen. Då må ein gjera alt manuelt, fokusera, blenda ned, osv., men det syns eg berre er kjekt. Det er berre å ta kontakt viss du lurer på noko.

Lenke til kommentar

Vår venn Afseth har et godt poeng når det gjelder "fysiske" fotosjapper. Etter ytterligere ni-lesing av tester og spesifikasjoner på nett, dro jeg i ettermiddag ned til sjappa med megatilbudet og fikk prøve det. Jeg hadde selvsagt en minnebrikke i lomma, og satte ISO middels høyt og fyrte i vei både rundt i kjøpesenteret og bak disken i dårlig lys. Jeg testet begge linsene med tanke på nærgrense og synes jeg fikk rimelig gode nærbilder av hylla med blekkpatroner... Så bar det hjem for å se på bildene. Det var selvsagt ikke noen stor og omfattende test, men jeg har tross alt hatt en del kamera og visste hva jeg skulle se etter for min del. Og ja, søkeren er mørkere og mindre enn D80, men det var vi jo klar over. Jeg fant den allikevel høyst akseptabel. Dette hadde ikke vært så lett med en nettsjappe. Så siden salget hadde gått som varmt hvetebrød og det kun var 3 stk. igjen (før morgendagens lørdagssalg setter inn), sitter jeg nå i stua med et stk. E-400 i fanget. Jeg kom til at jeg kunne få to slike pakker for et stk. D80-kit, uten sammenlikning forøvrig, og at dette bare må være mye kamera for 5K. Nå gjenstår batterilading og manuallesing, så skal man ikke se bort fra at det kan dukke opp meldinger om hva jeg synes om kjøpet.

Da gratulerer jeg meg selv med et forhåpentligvis godt kjøp. Takk for tilbakemeldinger, folkens.

Lenke til kommentar

I påvente av oppladet batteri har jeg saumfart nettet etter info om spesifikasjoner på ekstern blits til E-400. Men der har jeg ikke funnet ut mye. Er det noen av dere som også kjenner til krav om maks triggerspenning for E-400? Jeg har en Metz 36 E-2 som jeg kjøpte til mitt Panasonic FZ30 etter nøye sjekking. Den er blant de anbefalte til dette kameraet, da FZ30 har krav om maks 24V. Men hvorda er dette kravet vedr. E-400? Kan denne også benyttes på dette kameraet? Jeg vil nødig forsøke uten at det er sjekket nøye, da det er flusst med advarsler mot å bruke feil blits på digitale kamera.

Lenke til kommentar

Gratulerer med et særdeles smart valg. Nå har du lagt grunnlaget for et enestående system. Angående blitz kan jeg anbefale Olympus FL-36, som ligger under 2000,- for tiden. Kan jo også nevne et par objektiver, bare for moro skyld. 50mm f2 til macro er selvskreven, og så synes jeg at det nye Leica 25mm f1,4 virker utrolig spennende. Tilsvarer et 50mm normalobjektiv, og skal være skarpt fra største blender!

Noen linker til interessante four thirds sider:

FourThirds.org

4/3 Photo

Nettets største Olympus-forum

Lenke til kommentar

Takk for info. Jeg ser det er flere som anbefaler 50mm makro'en, så den er nok etterhvert svært aktuell. Når det gjelder blits kjenner jeg til FL-serien til Olympus, men hadde som sagt håpet på å kunne benytte min ellers helt greie Metz, så jeg avventer noens uttalelser om krav for E-serien.

Lenke til kommentar
Takk for info.  Jeg ser det er flere som anbefaler 50mm makro'en, så den er nok etterhvert svært aktuell. Når det gjelder blits kjenner jeg til FL-serien til Olympus, men hadde som sagt håpet på å kunne benytte min ellers helt greie Metz, så jeg avventer noens uttalelser om krav for E-serien.

8224120[/snapback]

Dersom du er ute etter grundig info på Oly så er det Wrotniak som er stedet.

http://www.wrotniak.com/photo/oly-e/index.html

Goffen

Lenke til kommentar
Jeg gratulerer deg også, tror du har gjort et bra valg! Olympus begynner å få mange svært gode objektiver, og jeg har sansen for Four Thirds Systemet. Lykke til!

8222459[/snapback]

Som hva da? Dersom du tenker på 35-100/2 eller 150/2 så har vel disse en pris som gjør dem ganske utilgjengelige for andre enn profesjonelle selv om de er aldri så gode. Denne 50/2 er den eneste jeg finner med god lysstyrke og akseptabel pris. Og under 1000$ på B&H photovideo er det kun 9 objektiver. Hos Olympus Norge har de kun 7 i "Standard" kategorien

For min egen del finner jeg mange hull i dette tilbudet. Hva med en 10mm med god lysstyrke? Eller en 35mm med f/1,4 i lysstyrke?

Vel, dette ble mye kritikk. Andre produsenter er også dårlige på sine områder. Men en må kalle en spade for en spade og å påstå at Olympus har _mange_ svært gode objektiver er feil. Spesiellt feil er det dersom en tar økonomi med her og ligger på et nivå der selv avanserte amatører setter en grense for hva de vil betale.

Lenke til kommentar

StigVidar:

Kor mange objektiv treng du? Eit raskt søk i produktguiden gir 39 treff på FourThirds-objektiv - det inkluderer Olympus, Sigma og Leica/Panasonic.

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?ca...25&submit=S%F8k

Olympus har ikkje satsa på fastoptikk (utanom 50 f2, 35 f3,5 og 8 mm f3.5), men har gode og lyssterke zoom-objektiv. Ein kan også bruke Sigma sin 30 mm f1.4, eller den kommande Leica/Panasonic 25 mm f1.4. Ein optikk-kombinasjon som går igjen hos mange Olympus-brukarar er 14-54 mm f2.8-3.5 og 50-200 mm f2.8-3.5. I gamle dagar tilsvarer det 28-400 mm, som er praktisk å ha i kun to objektiv.

Som du skriv så har alle merker svake og sterke sider. For Olympus sin del er vel nettopp optikken dette merket si absolutt sterkaste side.

Lenke til kommentar
StigVidar:

Kor mange objektiv treng du?

8225400[/snapback]

Det er ikke snakk om å ha mange, men å ha de rette. Jeg liker lyssterke objektiver med fast brennvidde. Jeg har knapt zoom objektiv. Men jeg ser jo at Olympus har satset helt riktig i å få fram mange zoom objektiv og de andre kommer nok etterhvert. Men foreløbig synes jeg ikke de har stort utvalg.

Et annet eksempel bare for å dra inn det er Canon sitt EF-S utvalg som er enda dårligere så sammenlignet med Canon så er nok Olympus sitt utvalg helt greit :-)

Lenke til kommentar

Er heilt med på det. Du er vel Pentax-bruker etter det eg hugsar, og Pentax er sterke på lyssterk fastoptikk. På mitt gamle OM-4 brukte eg stort sett kun OM 50 mm f1,4, samt OM 24 mm f2,8, objektiv som eg via adapter kan bruke på mitt E-1 (må få tak i adapteret først). I dag utgjer likevel 14-54 mm 95 prosent av bruken, så eg saknar vel fastoptikken i liten grad. Tviler også på at Olympus kjem med meir fastoptikk. Den nye 12-60 mm f2,8-4 verkar imidlertid svært lovande!

Vel, med tanke på trådstartar, så er vi vel rimeleg OT ;)

Lenke til kommentar
Vel, med tanke på trådstartar, så er vi vel rimeleg OT

For all del, relativt saklig debatt skader aldri, og jeg følger med med stor interesse. For egen del må jeg legge til at jeg er en typisk zoom-elsker, så fastoptikk er ikke det jeg kommer til å kjøpe mest av. Unntaket er at jeg ønsker meg en god, men rimelig makro.

Jeg er jo som noen kjenner til, fortsatt svært glad i mitt andre hovedkamera (ja, mitt nye E-400 blir ikke nytt hovekamera, men et av to) Pana FZ30, og med mine to nye objektiver til E-400 har det altså blitt mer å drasse på, som ellers har vært et av mine ankepunkter for SLR. Kombinasjonen 35 - 420mm (konvensjonell brennvidde) med lysstyrke 2.7 - 3.5 i en meget kompakt innpakning er fortsatt uslåelig objektivmessig. Så jeg vil på ingen måte legge FZ30 på hylla når det er lyst nok. Det var spesielt med tanke på dårlig lys/ettermiddag/skygge jeg slet med tvungen lav ISO, og her har jeg kommet til himmelriket. ISO 400 og 800 muliggjør nå svært morsom fotografering uten nevneverdig støy.

En annen morsom ting med E-400 var jo serieopptak. Det kan jo også FZ30'n, men den rekker ikke å fokusere mellom hvert bilde, og satser på at første måling holder. I tillegg har ikke LCD'n sjanse til å holde følge, så det blir litt skudd i mørket. I dag lekte jeg meg med E-400 og fulgte måker i flukt, og fyrte løs i serie. Hvert eneste bilde ble korrekt fokusert. Skikkelig gøy! Hvert kamera til sitt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...