Gå til innhold

4*1000kr kort eller 1*4000kr kort?

Peacock

Anbefalte innlegg

Et lite spm jeg har lurt på lenge.

Hvis jeg kjøper meg 4stk skjermkort til ca 1000kr og setter de opp i quadro vil de da yte bedre, dårligere eller likt som et bra kort til 4000kr?

Dette avhenger selvfølgelig på hvilke kort man velger, men syntes det var litt innteresant å få noen synspunkter på:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt at når man setter opp i SLI blir arbeidsmengden på hvert kort delt på to slik at hvert kort får hver sin halve skjerm, om dette er rett, burde det bli 1 fjerdedel på hvert kort i quadro.

dette vil da gjøre jobben mye lettere for hvert kort. Selvfølgelig hvis jeg hadde kjøpt dyrere kort ville det blitt bedre. F.eks 4*2000kr kort

Edit: Noen flere som vil komme med synspunkter? Tas imot med takk :)

Endret av Peacock
Lenke til kommentar

Teoretisk vil 4*1000 kort gi bedre ytelse, da 1000jr kort gir mer ytelse pr krone enn det et kort til 4000 gjør. Praksis er noe annet da driverene er såpass dårlige til dags dato at du neppe får mer enn det doblete av ytelsen til et 1000kroners kort. Dermed vil det til 4000 være et bedre valg. (når man tar med den ekstra støyen, varmen og kravet til spesielt hovedkort i tillegg vil det ene dyre kortet være overlegent)

Lenke til kommentar
Et lite spm jeg har lurt på lenge.

Hvis jeg kjøper meg 4stk skjermkort til ca 1000kr og setter de opp i quadro vil de da yte bedre, dårligere eller likt som et bra kort til 4000kr?

Dette avhenger selvfølgelig på hvilke kort man velger, men syntes det var litt innteresant å få noen synspunkter på:)

8215383[/snapback]

Ser vi på dagens marked, så ville det blitt 4*7600GS mot 1stk 8800GTX.

Og da er jeg nok ganske sikker på at 8800GTX ville knust et slikt oppsett, da PGA bedre teknologi, og det faktum at driverstøtten er altfor dårlig.

Et bedre og mer realistisk eksempel er 2stk 7950GX2 (altså fire stk 7900GT) mot 1stk 8800GTX. Og realiteten er at de yter nesten likt. (i noen sammenhenger så slår 8800GTX dem, mens i noen spill med ekstremt høyere oppløsninger så ville jeg tippet to 7950GX2 ville slått det)

Legg merke til at to 7950GX2 koster 8000kr, mens et 8800GTX koster 4000kr. (på det billigste)

Så utifra hvordan Quad-GPU skalerer på dagens marked, så er faktisk et 8800GTX best. (det har i tillegg DX10 og shader modell 4, og du slipper å slite med like mange driverproblemer... selv om det er mange på 8800 også)

Og når man kjøper seg et nytt skjermkort så teller vel teoretisk ytelse tilnærmet ingenting. ;)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Spørsmålet blir vel på det teknologiske:

kor mykje ytelse går vekk i administrasjonen/dobbelarbeid av SLI/ Crossfire oppsett pr kort, og om dette endrer seg mellom 2x og 4x-oppsett

Om det er ein formel for dette så skal ein kunne rekne seg fram til kva 4X-skjermkort som tilsvarer 1X-skjermkort.

3dMark-programma kan vel brukes til å få ut ein slik formel med å ta tilsvarande kort og samanlikne mot 1,2 og 4Xoppsett.

Lenke til kommentar
Spørsmålet blir vel på det teknologiske:

kor mykje ytelse går vekk i administrasjonen/dobbelarbeid av SLI/ Crossfire oppsett pr kort, og om dette endrer seg mellom 2x og 4x-oppsett

Om det er ein formel for dette så skal ein kunne rekne seg fram til kva 4X-skjermkort som tilsvarer 1X-skjermkort.

3dMark-programma kan vel brukes til å få ut ein slik formel med å ta tilsvarande kort og samanlikne mot 1,2 og 4Xoppsett.

8216718[/snapback]

Nei syntetiske benchmarks er i en slik sammenheng ikke sammenlignbart på noen måter. Det er jo spill du skal spille, og i spill du vil ha høy FPS.

Du trenger ikke mange formler for å "renge" deg ut til at 2stk 7950GX2 enten blir knust/knuser et 8800GTX.... Bare å sjekke ytelsen i de forskjellige spillene.

Men ha det i bakhodet at 2*7950GX2 koster det dobbelte av hva et 8800GTX koster. Og etter det jeg har sett, så gir 8800GTX MYE mer for pengene.

Men nå skal jeg inrømme å ikke ha sett på for altfor mange grafer.

Lenke til kommentar

Med å bruke eit syntetisk testprogram kan ein få fram den teoretiske bortfallet av ytelse pr kort som SLI eller Crossfire generer når det blir satt opp fleire kort saman.

7950GX bruker same minne, noko som tyder på at dei må dele på minneaksessen, og dermed mister ytelse. Slike problem vil bli synleggjort i ein syntetisk test.

Teoretisk eksempel

Testprogram X

8800GTX : 5000

7900GTX : 1250

7950GX : 2070

2X7950GX :4500

(forutsetning 7950GX sin gpu er ein 7900GTX som er rett viss eg ikkje husker feil)

I dette fiktive tilfellet så skal den teoretiske ytelsen til 4XGPUen vere tilsvarande til eit 8800GTX, men at det forsvinn 10% av ytelsen for kvar ekstra GPU som blir knytta til oppsettet.

Lenke til kommentar
Med å bruke eit syntetisk testprogram kan ein få fram den teoretiske bortfallet av ytelse pr kort som SLI eller Crossfire generer når det blir satt opp fleire kort saman.

7950GX bruker same minne, noko som tyder på at dei må dele på minneaksessen, og dermed mister ytelse. Slike problem vil bli synleggjort i ein syntetisk test.

Teoretisk eksempel

Testprogram X

8800GTX  : 5000

7900GTX  : 1250

7950GX    : 2070

2X7950GX :4500

(forutsetning 7950GX sin gpu er ein 7900GTX som er rett viss eg ikkje husker feil)

I dette fiktive tilfellet så skal den teoretiske ytelsen til 4XGPUen vere tilsvarande til eit 8800GTX, men at det forsvinn 10% av ytelsen for kvar ekstra GPU som blir knytta til oppsettet.

8216786[/snapback]

Men hvorfor vil man finne ut den teoretiske ytelsen til kortene?

Det har jo strengt tatt ingen nytteverdi, og sier jo ikke noe særlig om ytelsen i spill.

Lenke til kommentar

Den gir ein peikepinn kva kortsamansetninga vil yte, og dermed vil kunne vere nyttig iforhold til den problemstillinga som denne tråden tar opp.

Syntetiske testprogram og spel utnytter dei same funkjsonene i GPUen dermed kan ein til ein viss grad forutsei kva ytesle eit spesifikt skjermkort vil ha i eit spel basert på dei teoretiske talla frå tester og andre kort.

Om ein GPU scorer 1000 og ein anna scorer 5000 så tilseier all logikk at kort to vil gi høgare ytelse i eit spel enn kort ein.

untaka:

- Dårleg koding av spelets grafikkmotor

- Ulike instruksjonssett/optimaliseringer i korta

o.s.v.

Eg seier ikkje at 5000 poeng i testprogram X vil gi 91,2 fps i BF2142, men at ut frå den teoretiske ytelsen så skal eit 5000poengskort yte betrakteleg meir enn ein 1250poengskort.

Om det tenkte eksempelet mitt var virkeleg så ville det kunne konkludere med at eit 8800GTX ville mest sansynleg ha vore eit kraftigare skjermkort reint ytelsesmessig enn den 4X-løysninga, og dermed skulle ha gitt litt bedre ytelse i spel.

Lenke til kommentar
Dårligere, det satser jeg en 500 lapp på.

Edit: Bedre problemstilling: 4x3000 eller 1x12000 :)

8215395[/snapback]

Føler meg truffet der. Jeg har et kort til over 12 000 :innocent: Likevel så yter det som et 2-3 000 kroners kort i spill. Men det er jo forskjell på hva slags ytelse og i hvilke arbeidsoppgaver vi snakker om også da...

Spillkort til noe særlig over halvparten finnes vel ikke etter det jeg vet...

Lenke til kommentar

takk for mange innteresante svar:) Har ikke sett akkurat denne problemstillingen før, så tenkte det ville være arti å diskutere det litt. Vet det er mange med gode kunnskaper her inne :D

Men det er ikke noen som har sett at noen har testet et quadro oppsett?

Kunne vært innteresant!

Selvfølgelig er det bedre å kjøpe et high end kort nå, og etter en stund kjøpe et likt å sette opp i SLI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...