Herr Brun Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Hei. Hvordan innstallerer jeg det trådløse nettet på denne maskinen? Er HELT grønn på linux, hvordan finner jeg drivere? Jeg vet ikke hvilket kort som sitter i maskinen, noen måte å finne det ut på? Lenke til kommentar
kommers Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Sånn for sikkerhets skyld, du er sikker på at nettverkskortdriverne ikke allerede er blitt installert? (Det vises ikke i System->Administration->Network Settings, eller hva det nå heter?) Hva får du ut hvis du i et terminalvindu skriver ifconfig ? La oss anta du mangler driveren, da må du først identifisere kortet (helst med såkalt produsent-ID og produkt-ID, en hexadesimal kode på formen xxxx:yyyy, fordi det er ikke alltid det er nok å vite produktnavnet på kortet ettersom det ofte finnes ulike versjon av nettverkkortene og disse kan inneholde ulike chip'er etc.). Hvis det er tilkoblet via USB, kan du fortelle oss hva du får ut når du skriver lsusb i et terminal-vindu? Om det derimot er tilkoblet via PCI-bus kan du skrive lspci, finne den linja med med det trådløse nettverkskortet ditt (se f.eks. etter "Wireless"), så noterer du deg det såkalte slot-nummeret, dvs de første tallene på den linja (f.eks. 02:00.0), skriver lspci -n og så finner linja med det samme slot-nummeret som du noterte deg og forteller oss hva som står på den linja (den inneholder produsent-ID:produkt-ID). Når du har identifisert kortet for oss er det enkelt (f.eks via en www-søkemotor) å finne ut hvilken driver som er den beste å bruke (om det i det hele tatt finnes drivere man kan bruke med GNU/Linux for kortet ditt, da), og vi hjelper deg videre med hvordan du skal installere. PS: Når driverne omsider er installert (jeg foregriper kanskje begivenhetene litt, men du kommer vel dit etterhvert tenker jeg), så anbefaler jeg deg å bruke network-manager for å koble til/fra diverse nettverk, trådbundne som trådløse. Det inneholder en liten applet som legger seg som et ikon i systray -- pakken du da må installerere heter network-manager-gnome. Endret 23. mars 2007 av kommers Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 lspci ga ingenting som jeg kunne tolke som et trådløskort. lsusb gav meg masse "0000:0000" og et "0db0:6877" fra MSI Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Det kortet ditt ser ut til å være et rt73 kort. Du finner GPL driver for rt73 her: http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php/Downloads Her har du instrukser for dapper/edgy for proprietære drivere (og helt på slutten for GPL versjonen): https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/...ocs%2FDriver%29 Uansett. Det kortet sies å virke ut av boksen i feisty fawn. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 Hva er feisty fawn? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Feist Fawn er Ubuntu versjon 7.04 (2007.April) kodenavn Feisty Fawn Link: http://www.ubuntu.com/testing/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå