ken8 Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Jeg har et SpeedTouch 546T2 modem og en 3Com Ruter. Jeg har nå lagt oppkoblingen i modemet med brukernavn/passordet. Så modemet fungerer nå som en ruter. Ruteren har jeg satt til å motta ip automatisk. Så til spørmålet: Skal DHCP stå på i ruteren? Jeg har lest at når modemet står for oppkoblingen med DHCP på, så skal IKKE DHCP være aktivert i ruteren pga konflikter når begge prøver å gi ut IP-adresser. Hvis jeg skrur AV DHCP i ruteren nekter det trådløse kortet å motta IP adresse, så jeg får kun nettet til å funke ved å ha DHCP på begge plasser. PS. Jeg må ha oppkoblingen i modemet og ikke i ruteren pga et rart prog. jeg har som kun funker da.. Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Jeg har et SpeedTouch 546T2 modem og en 3Com Ruter.Jeg har nå lagt oppkoblingen i modemet med brukernavn/passordet. Så modemet fungerer nå som en ruter. Ruteren har jeg satt til å motta ip automatisk. Så til spørmålet: Skal DHCP stå på i ruteren? Jeg har lest at når modemet står for oppkoblingen med DHCP på, så skal IKKE DHCP være aktivert i ruteren pga konflikter når begge prøver å gi ut IP-adresser. Hvis jeg skrur AV DHCP i ruteren nekter det trådløse kortet å motta IP adresse, så jeg får kun nettet til å funke ved å ha DHCP på begge plasser. PS. Jeg må ha oppkoblingen i modemet og ikke i ruteren pga et rart prog. jeg har som kun funker da.. 8214788[/snapback] Du sier at modemet fungerer som en ruter. (546T2 er en ruter i utgangspunktet) Da bør du slå av router-funksjonen i 3Com. Sørg for at begge har samme IP-range. F. eks hvis det er et Telenor-modem som har IP adresse 10.0.0.138 setter du 3 Com til 10.0.0.1. (eller at 3 Com også får IP adresse fra Speedtouch fra DHCP) Gateway blir da 10.0.0.138 Slå av DHCP i 3Com. Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 Har nå gjort som du sier, men jeg vil gjerne ha 546'en til å ha IP range 192.168.1.1->200, men dette får jeg pokker ikke til å fungere. Med en gang jeg legger inn brukernavn og passord på adsl modemet slår den automatisk tilbake til ip-range 10.0.0.1->10.0.0.137. IP-adressen til modemet for fremdeles lov til å være 192.168.1.1 Men jeg MÅ vel sette IP på 3Com ruteren min for at jeg skal komme inn på den igjen? Jeg prøvde å sette kun til auto uten å endre noe mer, men da kom jeg aldri inn på 3com ruteren igjen. Så jeg regner med at jeg må skru av DHCP i 3com ruteren og sette ip til 10.0.0.1. Da vil jeg få tilgang til den. Også sette i LAN porten og IKKE WAN som du sier. Skal prøve litt til, så håper jeg det ordner seg. PS. Hvis man har DCHP på begge hvor ofte vil man få oppdage feil ved vanlig surfe-bruk, 1 av 100? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå