Splitter Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Hva trenger jeg egentlig av utstyr for å se på, og ta bilder av stjerner og planeter? Er det egentlig mulig for "mannen i gata" og kjøpe slike ting uten at det koster skjorta? Foreløpig har jeg bare sett litt på teleskoper og DETTE har fått ganske gode KRITIKKER, men hva må jeg kjøpe i tillegg for å ta gode bilder? PS. Hvis jeg finner utstyr som er så billig at jeg kan kjøpe det, lover jeg å legge inn bilder her på forumet. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Du vil få mye glede av noe så enkelt som en alminnelig kikkert med 8x24. Et enkelt stativ er en stor fordel. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 Joda, en kikkert er grei nok den, men til å se på ting som planeter og stjernetåker, kan den nok ikke samenliknes med et skikkelig teleskop. Dessuten er det ikke mulig å ta bilder med den. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Pass på at hvis du bor i byen så blir det en del "lysstøy", alså at du ikke ser stjernene så godt siden det er så mye lys i byen. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 Bor ikke i byen, og har egentlig veldig lite lysstøy, så tror ikke det skal bli noe problem. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Har du "peil" på astronomi på forhånd da? Uansett bør du skaffe deg noen stjernekart. Både et enkelt til feltbruk (evt. en planisphere) og et stjerneatlas til innebruk. Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Det du ser på der er absolutt ikke noe dårlig begynner-teleskop. Bakdelen er at den har en alt-azimuth-montering, dvs. den følger ikke stjernenes gang over himmelen, noe som er nødvendig for å ta bilder. Hvis du hadde prøvd å få tak i en sånn en på en ekvatorial-montering, kunne du forsiktig begynt med litt knipsing. For å ta bilder trenger du ikke noe gærne greier, et webkamera funker. Det er jo begrenset hva du får bilde av med et webkamera, men planetene, månen og sola er ikke noe problem. Både Celestron og Meade har billige webkameraløsninger med CCD(gir bedre lysfølsomhet.). Noe av det viktigste er å ha gode okularer, helst med så stort synsfelt som mulig. Det koster veldig mye, men er verdt det. Bedre med ét godt okular enn tre dårlige. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 Det du ser på der er absolutt ikke noe dårlig begynner-teleskop. Bakdelen er at den har en alt-azimuth-montering, dvs. den følger ikke stjernenes gang over himmelen, noe som er nødvendig for å ta bilder. Hvis du hadde prøvd å få tak i en sånn en på en ekvatorial-montering, kunne du forsiktig begynt med litt knipsing. For å ta bilder trenger du ikke noe gærne greier, et webkamera funker. Det er jo begrenset hva du får bilde av med et webkamera, men planetene, månen og sola er ikke noe problem. Både Celestron og Meade har billige webkameraløsninger med CCD(gir bedre lysfølsomhet.). Noe av det viktigste er å ha gode okularer, helst med så stort synsfelt som mulig. Det koster veldig mye, men er verdt det. Bedre med ét godt okular enn tre dårlige. 8222535[/snapback] Tenkte ikke på at teleskopet måtte følge stjernenes gang for å ta bilder. Kunne kanskje ha kjøpt bare et teleskop til å begynne med, men synes egentlig halve morroa er å ta bilder, og hvis jeg ikke kan gjøre det, er jeg redd jeg kommer til å miste interessen ganske fort. Hvor mye vil en slik ekvoatorial-montering egentlig koste? Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Du må nok bare lete til du finner en montering med et solid stativ. Prisen varierer veldig, og du må nok legge ut noen tusen for å få en grei begynner-montering. Lenke til kommentar
hornybitch Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Det er veldig lett. Du trenger bare en stjernehimmel og et par øyne(hvis du bare har et øye går det også greit) Så kan du bare se/titte/glane i vei! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå