Gå til innhold

Brenning av Ubuntu 6.10

Anbefalte innlegg

Hei

Har lastet ned Ubuntu 6.10 og skal nå brenne det ut på en CD-plate, slik at jeg kan boote fra CDen.

Jeg følger denne guiden: https://help.ubuntu.com/community/BurningIsoHowto

Og det står "Select the image file, then click 'Open'. "

Hvilken fil er "Image filen"? (Kjører Windows btw)

Har installert InfraRecorder, som brukes på guiden.

Jeg har bare 1 CD-plate, så jeg vil helst unngå å gjøre feil..hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

skaff et brenneprogram, som Deep Burner free, velg Burn from Image, velg deg fram til mappa hvor du lastet ned ISO fila, velg den og brenn.

Lenke til kommentar

Når du lastet ned Ubuntu Magne så var det en ISO fil du lastet ned. Det er denne de refererer til på guiden du følger.

I brenneprogrmmet ditt går du til ”Actions” i toppmenyen, deretter velger du ”Burn image”; da vil det dukke opp et dialog vindu som spør etter ISO filen – da må du bla deg frem på harddisken til hvor du har lastet ned ISO filen.

Enkelte tror det er en RAR fil de har lastet ned(altså en pakket fil), og som de da pakker opp, det skal du ikke gjøre.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Takk for svar, har nå brent cd-en..

Kan jeg bare sette den inn i maskinen min, og boote fra den nå?

Har installert Windows XP på den fra før, så er det noe annet jeg må gjøre først? (Er ikke nødvendig med sikkerhetskopier da jeg ikke har noe vettugt på den pcen for øyeblikket)

Lenke til kommentar

Når du starter maskinen med cdplaten i så får du noen valg, første alternativ er å starte Ubuntu; velg den.

Så sant BIOS er satt til å lese fra cdrom ved oppstart, så vil Ubuntu starte.

Live-cden til Ubuntu bruker bare korttidsminnet(RAM) til maskinen, og ikke harddiskene, så ingen grunn for backup.

Når du er ferdig å teste ut Ubuntu så kan du slå av maskinen, ta ut cdplaten, og starte maskinen på nytt for å få tilbake Windows som den var før.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Hva mener du med "når du starter maskinen på nytt vil Windows starte som før" ?

Blir ikke Windows fjernet fra maskinen? Vil ikke Linux automatisk laste inn hver gang når jeg starter opp pcen (etter fullført installering) ?

Hvordan sjekker jeg om BIOS er satt til å lese fra CDROM`?

Lenke til kommentar
Hva mener du med "når du starter maskinen på nytt vil Windows starte som før" ?

Blir ikke Windows fjernet fra maskinen? Vil ikke Linux automatisk laste inn hver gang når jeg starter opp pcen (etter fullført installering) ?

Dersom du velger å installere Ubuntu så kan du velge å fjerne Windows, beholde Windows sammen med Ubuntu(dual boot). Men jeg trodde du bare ville teste ut live-cden for å se hvordan Ubuntu ser ut jeg, da fjerner du nemmelig ingenting.

Har du tenkt å installere Ubuntu med en gang - uten å se nærmere på det?

Hvordan sjekker jeg om BIOS er satt til å lese fra CDROM`?
Enkleste er å sette cdplaten i og starte maskinen på nytt - dersom Windows starter så gjør den ikke det. Da må du endre på instillingene i Bios.

Og hva mente du med:

"Det ligger flere andre mapper i mappen jeg lastet ubuntu ned i, samt andre filer..." Pakket du ut ISO filen?

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Dumme meg har klart å laste ned feil iso-fil. Lastet ned amd64, mens jeg skulle hatt i386 (eller noe slikt?) .

Var litt i tvil da jeg lastet ned, men det stod "Trykk her hvis du har Intel eller AMD" (noe lignende)

Argh..får laste ned på nytt

Lenke til kommentar

Ok, du skal ha den vanlige som heter "Standard personal computer (x86 architecture, PentiumTM, CeleronTM, AthlonTM, SempronTM)"

Fra her; http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Merk at filen ikke skal pakkes ut, du skal sitte med bare en fil.

MERK; du kan også teste live-cden selv om det er AMD64versjoen du har lastet ned. Kjekt å teste ut live-cden, da kan du se hvilke programmer som følger med, hvordan det ser ut osv. Det går tregere siden den ikke er installert, men fungerer fint for en liten visning :)

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...