aklla Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Noen som vet reglene for overtid? tenker ikke på lønn og slikt, men på antall timer pr dag/mnd/år som er lov, evt hva som skjer hvis man jobber utover dette, også videre... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 http://www.arbeidstilsynet.no/faktaside/vis.html?tid=28157 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 takk når det står "Overtidsarbeid etter avtale med tillitsvalgte", blir det ca det samme som at det er frivelig overtid, som jeg selv velger? jeg jobber mye overtid, men stort sett alt er frivelig, dvs at jeg kan si nei til å jobbe, eller jobbe så lenge jeg vil, jeg bestemmer også mye om jeg skal jobbe overtid... ser på reglene: # 15 timer i løpet av sju dager (jeg ligger denne uken på 16 timer) # 40 timer i løpet av fire sammenhengende uker(jeg har ca 50 timer overtid så langt denne mnd) # 300 timer i løpet av 52 uker(har rundt 120 timer overtid i år) vil dette få noen konsekvenser for noen?? eller er det andre regler for frivelig overtid? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Overtid bør holdes innenfor lovverket, dog kan man søke om dispensasjon. I grove tilfeller av brudd på loven vil begge parter være objekt for straffeansvar dvs. stort sett bøter.. Arbeidsmiljøloven er ufravikelig for alle og kan ikke overprøves av andre lovverk. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 joda, men jeg spør igjen, er det samme regler ved HELT frivelig overtid som på "Overtidsarbeid etter avtale med tillitsvalgte"? finner INGENTING om frivelig overtid som jeg styrer helt selv. bare pålagt overtid og overtid etter avtale med tillitsvalgte Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 joda, men jeg spør igjen, er det samme regler ved HELT frivelig overtid som på "Overtidsarbeid etter avtale med tillitsvalgte"? finner INGENTING om frivelig overtid som jeg styrer helt selv. bare pålagt overtid og overtid etter avtale med tillitsvalgte 8215143[/snapback] Det finnes ikke noe som heter frivillig overtid, du og din arbeidsgiver har arbeidsmiljølovens bestemmelser som må overholdes i arbeidslivet.. Hva med litt avspasering av og til hvis du får for mange timer? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 (endret) takk for gode svar hehe, avspassering funker jo, men avspassering putter ikke mat på bordet, 42" plasma-tv i tv-benken, ny pc og lignende anyway, overtid er vel overtid, uavhengig om jeg tar ut tid eller penger? vi har det slik på jobb at jobber jeg 1 time overtid kan jeg velge om jeg vil ha 150% lønn eller 100% fri(1 time) og 50% lønn Får se hva som skjer når jeg kommer så langt som at jeg er over grensen for hva som er lov i år, er vist da de fleste problemene kommer... det blir vel ca juni-august ett sted tipper jeg Endret 22. mars 2007 av aklla Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Send inn søknad om dispensasjon, går som regel gjennom hvis den er godt dokumentert.(argumentert) Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 joda, men jeg spør igjen, er det samme regler ved HELT frivelig overtid som på "Overtidsarbeid etter avtale med tillitsvalgte"? finner INGENTING om frivelig overtid som jeg styrer helt selv. bare pålagt overtid og overtid etter avtale med tillitsvalgte 8215143[/snapback] Det finnes ikke noe som heter frivillig overtid, du og din arbeidsgiver har arbeidsmiljølovens bestemmelser som må overholdes i arbeidslivet.. Hva med litt avspasering av og til hvis du får for mange timer? 8215348[/snapback] Joda, du må skille mellom frivillig og pålagt overtid.. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 joda, men jeg spør igjen, er det samme regler ved HELT frivelig overtid som på "Overtidsarbeid etter avtale med tillitsvalgte"? finner INGENTING om frivelig overtid som jeg styrer helt selv. bare pålagt overtid og overtid etter avtale med tillitsvalgte 8215143[/snapback] Det finnes ikke noe som heter frivillig overtid, du og din arbeidsgiver har arbeidsmiljølovens bestemmelser som må overholdes i arbeidslivet.. Hva med litt avspasering av og til hvis du får for mange timer? 8215348[/snapback] Joda, du må skille mellom frivillig og pålagt overtid.. 8216046[/snapback] Ikke i forhold til timeantall som vi diskuterte om.. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Synes egentlig det der er litt rart, nesten som at man blir beskyttet mot seg selv. Man får ikke lov, selv om man vil jobbe masse overtid. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Synes egentlig det der er litt rart, nesten som at man blir beskyttet mot seg selv. Man får ikke lov, selv om man vil jobbe masse overtid. 8222137[/snapback] Såklart, å beskytte folk mot seg selv og sin egen dumhet er jo en av Statens sentrale oppgaver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå