Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

3 år gammel PC starter ikke opp.

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel stasjonær PC, over 3 år gammel.

Men nå en morgen, slår den seg ikke på. Vel...

Jeg trykker PÅ knappen og PCen brummer i vei, men svart skjerm. (lyset lyser oransje)

Tilslutt høres det ut som det er bare viftene som går. Den jobber liksom ikke.

Den pipelyden som skal komme noen sekunder etter jeg slår den på, kommer ikke.

Den Reagerer heller ikke på noen tastetrykk.

Har skiftet PSU to ganger før. Funket bra en stund før problemet oppstod.

Er det mulig at denne er for svak, slik at PCen ikke starter skikkelig opp?

Har ikke PCen her akuratt nå, det var veldig dumt. :wallbash:

AMD Athlon 2000+ 1,66 Ghz

Harddisk: 10 GB IBM

RAM: 256 Mb + 512 Mb

PSU: 200W men er ikke sikker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm.... personlig så hadde jeg ikke brydd meg med det problemet og heller kjøpt meg en ny. du får en dobbelt så bra pc i dag til rundt 4000 kr. Det er min mening men er jo ikke enkelt vis du ikke ha penger da, men se etter om skjermkabelen står i godt typpisk svenske feil :thumbup:

Lenke til kommentar

veldig o.t

jeg har en som er seks år gammel med verdens VÆRSTE hk! elitegroup p6vxa og en pentium 3 som "yter sitt beste hele tiden" så det er litt rart at min går og din ikke...

on topic.

kanskje du har for liten psu til at pcen din i det hele tatt klarer og drive andre ting enn du har nevnt?

alternativene her er og kjøpe en ny en som du får tak i til 4000 som er bedre og stappe den gamle ibm disken inni der oveføre filer og kaste den... eller bruke masse penger på reperasjoner\utstyr som gjør at den funker... HER er mitt tips: riv ut hdden kjøp en bedre en til en billig pris.. STAPP inn den gamle hdden der kopier over alle filene dine og vips... da har du alle filene dine og to windows lisenser! 1 for maskina di og en du kan selge.. grei deal?

Lenke til kommentar
Du skriver ingenting om hvilket skjermkort som står i maskina eller hvilke disker det er. Om det er S-ATA eller IDE disker du har. Om det er SDRAM eller DDRRam du har.

8215390[/snapback]

Det er det som er problemet. :ermm: Jeg vet ikke. Skal ta en kikk på PCen snart.

Lenke til kommentar

Tips nr1. Skru opp pcen ta ut hovekort batteriet ha det ute i 1 min ta det inn igjen og star pcen.. husk og dra ut strømkabelen osv..

Tips2. Prøv og start med 1 og 1 minne brikke. begynn f.eks med 512, så 256..

Tips3. Ta ut skjermkortet og få bort støv osv, putt det inn igjen.. Ikke bruk støv suger inni pcen eller på komponenter.. går sikkert greit hvis du bruker det på vifta til skjermkortet, men vær forsiktig!

Lenke til kommentar
Tips nr1. Skru opp pcen ta ut hovekort batteriet ha det ute i 1 min ta det inn igjen og star pcen.. husk og dra ut strømkabelen osv..

8219086[/snapback]

Sett like gjerne i et nytt batteri ....

(Biltema har dem. Da jeg kjøpte var det samme pris for en 10-pakning som for 2 stk. enkeltbatterier ...)

Lenke til kommentar
Han trenger vel ikke kjøpe nytt pcen er jo bare 3 år..

Bare se hva jeg skrev og gjør det.. Begynn med  tips 1

8219281[/snapback]

Han trenger ikke kjøpe nytt batteri hvis det gamle er ok, men hvis han setter inn det gamle batteriet og det fortsatt ikke virker, kan det da tenkes at det er batteriet som har gått ut?

Jeg er enig i at 3 år høres litt tidlig ut, men jeg har lest om folk som har måttet bytte batteri etter så kort tid, og jeg har selv erfaring med et batteribytte etter 3.5 år.

Og det kan jo være like greit å sette inn et nytt batteri nå, i stedet for å vente et år eller to til det gamle batteriet går ut. Forebyggende vedlikehold kalles det ofte.

Lenke til kommentar

Tips2. Prøv og start med 1 og 1 minne brikke. begynn f.eks med 512, så 256..

Tips3. Ta ut skjermkortet og få bort støv osv, putt det inn igjen.. Ikke bruk støv suger inni pcen eller på komponenter.. går sikkert greit hvis du bruker det på vifta til skjermkortet, men vær forsiktig!

8219086[/snapback]

Takk for hjelpen! Skal prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...