Gå til innhold

Kritikk på beskjæring/lyssetting ønskes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg noen ekspert på noen måter, men vil bare si at nr 3 ble for kaldt. (Dvs. blått. Gal hvitbalanse?)

Hadde nr 3 hatt likl bakgrund som de to andre hadde det vært det beste bildet.

Jeg tar ikke slike bilder så jeg skal ikke si så mye om lyssetting, annet enn at den skyggen til venstre på bilde nr. 1 plaget meg litt.

Lenke til kommentar

Hei. Liker definitivt nummer tre best. Posituren på de andre er ikke helt rett. Håret ser , og hvit bakgrunn blir for kjedelig. Prøv med en farge på bakgrunnen.

Kan skrive litt om hva jeg ville gjort for å bedre nummer tre, for du er absolutt på rett spor! Ville satt en blits på bakgrunnen for å skape litt dynamikk bak, og samla lyset på midten så den spres gradvis utover hele bakgrunnen som en gradient. Viktigst er å få en softbox over henne som peker ned på håret som en fill for å få litt mer liv i håret hennes, det kommer til å gi resultater.

Bra jobba, lykke til videre

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding!

Eivind F: Gode tips du gir. Har i dag to studioblitzer, men kunne med fordel hatt minst en til. Sliter litt med lite plass, rigger opp i stuen, så fire studioblitzer blir i meste laget..

Har to canonblitzer i tillegg, som kanskje kan brukes sammen med studioblitzene?

Lenke til kommentar

To studioblitser ekstra er nok passe overdrevent ja :) Du trenger kun to små canonblitser, det er mer enn nok. Har selv akkurat bestilt en Photoflex Softbox til min SB-800. Her får du tak i den: AV-Hardware (adapter). Den fester du på den kraftigste blitsen din, og så lager du en snoot som står forklart på Strobist. Der står det forresten utrolig mye annet nyttig også, og har et aktivt community.

Her kan du se et eksempel på hva du får igjen med å sette softbox rett ovenfra, og hele den lyssettingen er gjort med enkle skoblitser (i mangel for et bedre ord)

Her er et eksempel på hvordan den hjemmelagde snooten tar seg ut

Lenke til kommentar

Gode tips, nok en gang :) For å utløse studioblitzene bruker jeg en stk sync kabel. Bruker jeg canonblitzene i tillegg som enhet 3 og 4, må jo alle trigges samtidig. Vet noen om jeg kan bruke synckabel samtididig med en ST-E2 på kameraet for å utløse canonblitzene? Vil det oppstå konflikter eller utløses alle samtidig?

Når det gjelder hårlyset, må vel dette plasseres over modellen?

Lenke til kommentar

Du det vet jeg ikke noe om, da må du hvertfall ta en blitssko med PC på mellom kamera og ST-E2 og det tviler jeg litt på at kommer til å fungere så bra. Jeg ville satset på optiske slaver. Her er den jeg har. En optisk slave er en fotocelle som ved blitslys avfyrer blitsen som står oppå den. Det skjer med ett tusendelssekund forsinkelse, altså noe som ikke har noe å si. Vet ikke helt hvor du får tak i optiske slaver i Norge, men de fins helt garantert. På ebay får du de for under ett pund stykk.

Hårlyset skal rett over, eller egentlig littegrann bak, med en ørlite tilt. Slik som vist:

1162240824_250x250_fig-7.jpg

Du trenger altså et stativ med ledd. Vet ikke helt hvor du får tak i det, og det kan jo være en tanke å improvisere litt. Uansett er nok stativ mest anvendelig.

Husk å vis oss forbedringer! :)

Endret av EivindF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...