Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ditt snitt på skolen

Anbefalte innlegg

Når jeg ser karakterene dine blir jeg utrolig lei meg for at jeg ikke jobba litt ekstra i naturfag, samfunnsfag, MX matta (eller T etter kunnskapsløftet) og lignende... utrolig mange lette 6'ere å hente..Forøvrig imponerende bra karakterer!

Mener du virkelig at 2MX/3MX er lett objektivt sett?? Eller mente du spesifikt 1MX?

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med rett arbeidsinnsats og veiledning, skulle det egentlig være sannsynlig at de fleste på vgs. fullfører med mange seksere (norsk, gym og delvis fremmedspråk er unntak). Det blir kanskje litt ironisk at jeg sier dette, men ganske mange av elevene i klassen min hadde ikke hatt noe problem med å få mye bedre karakterer. Kan bare ta historietimene som eksempel: Det er kun et fåtall som faktisk er aktive i timene, selv om jeg vet så og si de fleste kunne ha bidratt positivt med masse. Dette gjør igjen at vi som faktisk viser innsats får enda mer uttelling enn vi strengt tatt står god for.

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar
Med rett arbeidsinnsats og veiledning, skulle det egentlig være sannsynlig at de fleste på vgs. fullfører med mange seksere (norsk, gym og delvis fremmedspråk er unntak).

Vel, når det gjelder gym, fikk jeg faktisk 6 nettopp på grunn av rett arbeidsinnsats og veiledning. Jeg jobbet mye før hver prøve og fikk 6 på alle teoriprøvene, jeg jobbet hardt med egentreningsprosjektene, og jeg viste mye arbeidsinnsats i timene, noe som definitivt må ha trukket meg opp, da løping og diverse heller trakk meg litt ned. Det siste halvåret har jeg dessuten trent styrke og beveget meg én time hver dag for å satse på gymmen, noe jeg heldigvis fikk igjen for. :)

Kan bare ta historietimene som eksempel: Det er kun et fåtall som faktisk er aktive i timene, selv om jeg vet så og si de fleste kunne ha bidratt positivt med masse. Dette gjør igjen at vi som faktisk viser innsats får enda mer uttelling enn vi strengt tatt står god for.

Ja, slik er det. Det er mange som kan mye, men ikke tør åpne munnen i timen. Muntlig aktivitet teller som oftest positivt. Ikke alle lærere bryr seg om muntlig aktivitet, f.eks. ikke mattelæreren jeg hadde, men det er mange som også legger merke til elevens muntlige bidrag i timen.

Lenke til kommentar
Vel, når det gjelder gym, fikk jeg faktisk 6 nettopp på grunn av rett arbeidsinnsats og veiledning. Jeg jobbet mye før hver prøve og fikk 6 på alle teoriprøvene, jeg jobbet hardt med egentreningsprosjektene, og jeg viste mye arbeidsinnsats i timene, noe som definitivt må ha trukket meg opp, da løping og diverse heller trakk meg litt ned. Det siste halvåret har jeg dessuten trent styrke og beveget meg én time hver dag for å satse på gymmen, noe jeg heldigvis fikk igjen for. smile.gif"

Her er det stor variasjon på lærere ihvertfall, har fått 6'er på alle tester (der vi tester kapasiteten) utenom utholdenhet og får 5. Er også faglig enerådende i klassen.

Spørs om ikke du kunne hentet en karakter lettere om du satset på ett annet fag da, det er tross alt snakk om en time med lekser hver dag ;) (Bare pirrer, du har jo enormt mye igjen for det helsemessig - stå på med treninga selv om det er ferie!)

Edit: for å bidra på topic fikk jeg 5 i snitt om jeg ikke teller med eksamenskarakteren, 5,16 om jeg gjør det ;) (Dette er da på avgangsfag VG2). 5 var forøvrig det samme jeg fikk i VG1 avgangsfag, og på ungdomsskolen.

Endret av slux
Lenke til kommentar

Hehe, ja jeg vet. Personen det har snakk om har sikkert fått overskudd til å jobbe bedre med de øvrige fagene, i tillegg til å å ett litt bedre liv generelt. Søvn er veldig, veldig underprioritert - alt for mange ungdommer drar til legen å lurer på hvorfor de er så sløve og lignende, når den egentlige grunnen er for lite søvn. Selvdiagnosering er heller ikke uvanlig "eek jeg har kyssesyka, er slapp hele tida!"... Tenker aldri over at de bare sover 4-5 timer natta. :wallbash:

Lenke til kommentar

Skal love dere jeg ikke så stort annet enn lefsete skrivebøker, kjemitabeller og kalkulatorskjermer den siste tiden. Det var virkelig tungt å holde på med realfag (hadde "bare" 3MX, 3KJ og 3FY, men likevel..), så jeg forfalt litt den siste tiden. Til min store fortvilelse har jeg både sluttet med styrketrening og turer nå, men det blir da fotball en gang om dagen. Nå har jeg iallfall tid til det - om ikke alt! Problemet er vel motivasjonen.

Ja, det er forskjell på lærerne, men alle lærere BØR(ikke at de gjør det for det) ta hensyn til innsatsen. Du som fikk 6 på alle testene, men 5 i standpunkt var svært uheldig, dersom du ærlig kan innrømme at du har vist innsats i timen og gjort som læreren sier, samt husket gymtøy.

Lenke til kommentar
I kroppsøvingsfaget foreligger det en generell tredeling: Kunnskap, innsats og ferdigheter.

Vel, dei legg større vekt på ferdigheiter enn dei to andre. Det gjer dei på Idrettslinja.

EDIT: Er det nokon som veit om Toppidrett 1 og 2 kjem på vitnemålet, eller om det bare er 3 som kjem på vitnemålet?

Takk på førehand :)

Endret av Game Master
Lenke til kommentar
I kroppsøvingsfaget foreligger det en generell tredeling: Kunnskap, innsats og ferdigheter.

Vel, dei legger større vekt på ferdigheiter enn dei to andre. Det gjer dei på Idrettslinja.

EDIT: Er det nokon som veit om Toppidrett 1 og 2 kjem på vitnemålet, eller om det bare er 3 som kjem på vitnemålet?

Takk på forhånd :)

Hos oss var alle dei tre faktorane like viktige. No har ikkje eg gått på idrettslinja då. Heldigvis for meg, for dugleiken i dei ulike idrettane har ikkje alltid vore på topp. :p

Lenke til kommentar
Oi! Allerede i morgen? Når får dere vitnemålet deres? Står karakteren på SkoleArena eller noe sånt, da, eller?

Ja, det var nå det de sa i hvert fall. Skolen er ferdig for alle avgangselevene på min skole. Får vitnemålet i posten mest sannsynlig mandag eller tirsdag. Vi fikk en "testutskrift av vitnemål" i dag. Karakterene står ikke SkoleArena.

Lenke til kommentar
Oi! Allerede i morgen? Når får dere vitnemålet deres? Står karakteren på SkoleArena eller noe sånt, da, eller?

Ja, det var nå det de sa i hvert fall. Skolen er ferdig for alle avgangselevene på min skole. Får vitnemålet i posten mest sannsynlig mandag eller tirsdag. Vi fikk en "testutskrift av vitnemål" i dag. Karakterene står ikke SkoleArena.

Hmm..dere er heldige i så fall, som slipper å måtte vente helt til neste tirsdag for å få vite karakteren. Gleder du deg til å få vite den, da? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...