Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ditt snitt på skolen

Anbefalte innlegg

Fikk 4,5. Veldig misfornøyd, dette kan ikke stemme.

Fikk 5 i muntlig eksamen (naturfag) (Har en 6'er som standpunkt)

3 i norsk skriftlig eksamen (ligger på en 5'er i standpunkt :()

Alle gikk ned to karakterer enn det de hadde i standpunkt. De som hadde 6 fikk 4, halve klassen braste i tårer :( inkludert meg. :cry:

Fikk 4.875, som betyr, 48,75 i snitt

Mine valg og mine termin 1 og har skrevet på mine termin 2 karakterer

post-120484-1182349973_thumb.jpg

post-120484-1182349997_thumb.jpg

Endret av specnaz91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

*For å være slem:* Da er det kanskje deres lærere som har satt for høye karakterer enn det dere egentlig fortjente. Men, min reaksjon hadde vært den samme. Jeg hadde blitt så fortvilet at jeg hadde gått inn i en eller annen form for sjokk (eller koma).

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Det er ikke bare deres sensor som har vært for streng - mange i vår klasse braste i tårer når karakterene ble lest opp. Jeg personlig falt bare ned til 4 på nynorsk, der jeg hadde 5. I bokmål derimot beholdt jeg min 5er :D

Men altså, virkelig rart det at folk faller flere karakterer på eksamen. Og det at ingen fikk 6 er jo litt rart? De fleste som fikk 6 på standpunkt fikk 5, noen til og med 4. Jeg mener sensorene simpelt har vært for strenge.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Det er ikke bare deres sensor som har vært for streng - mange i vår klasse braste i tårer når karakterene ble lest opp. Jeg personlig falt bare ned til 4 på nynorsk, der jeg hadde 5. I bokmål derimot beholdt jeg min 5er :D

Men altså, virkelig rart det at folk faller flere karakterer på eksamen. Og det at ingen fikk 6 er jo litt rart? De fleste som fikk 6 på standpunkt fikk 5, noen til og med 4. Jeg mener sensorene simpelt har vært for strenge.

8905172[/snapback]

Jeg føler meg truffet der! :ohmy:

Går i parallellklassen til Atir_ og fikk eksamenskarakterene i dag. Bokmål: 5 og nynorsk: 4!! Det er en og to karakterer lavere enn standpunktkarakterer! Altså.. Bokmål og nynorsk er fag jeg har hatt soleklar sekser i siden niendeklasse! Og jeg var absolutt ikke misfornøyd med eksamensbesvarelsene mine..

Dersom klagene ikke går gjennom og det blir stående sånn, får jeg lavere snitt.. Selv om det er ubetydelig for om jeg kommer inn på skolen jeg vil, men den fireren vil se temmelig stygg ut på vitnemålet!

Lenke til kommentar

Jeg hadde 6 ut ungdomsskolen i norsk, jeg fikk 4 på eksamen. Jeg fikk en på skolen til å lese det, og hun sa ifra om jeg burde klage. Og det var klart, hun mente jeg fortjente en mye bedre karakter. Så ifølge henne burde jeg klage.

Så jeg gjorde det, og fikk 5.

Men man må regne med at man kan gå ned om man klager, kjenne noen som klagde og gikk ned hele to karakterer mer.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Jeg hadde 6 ut ungdomsskolen i norsk, jeg fikk 4 på eksamen. Jeg fikk en på skolen til å lese det, og hun sa ifra om jeg burde klage. Og det var klart, hun mente jeg fortjente en mye bedre karakter. Så ifølge henne burde jeg klage.

Så jeg gjorde det, og fikk 5.

Men man må regne med at man kan gå ned om man klager, kjenne noen som klagde og gikk ned hele to karakterer mer.

8905337[/snapback]

Jeg skal iallfall ikke under 5!

EDIT: 5, skulle det selvsagt stå..

Endret av Yoshi
Lenke til kommentar

Yoshi:

Hva er problemet? Når du selv sier at eksamenskarakterene ikke utgjør noen forskjell for å komme inn på skolen du ønsker, hvorfor sende inn klage? Ingen som kommer til å bry seg om vitnemålet ditt fra ungdomsskolen når du er ferdig der uansett. :thumbup:

Lenke til kommentar

8905172[/snapback]

Det høres ut som om mange har fått 6 som stanpunkt her... det vitner vel kanskje til at lærerne har vært litt vel snille? :)

Lenke til kommentar

Til dere på ungdomsskolen: Hvordan klarer dere å få så sinnsykt høye snitt? Da jeg gikk på u. skolen jobbet jeg dritt hardt, men det meste jeg klarte var 5,1. Jeg brukte å være så skuffet da jeg fikk nam-prøvene mine tilbake, for jeg klarte aldri 6 uansett hvor mye jeg jobbet. 2mx, 2fy og 2kj(realfag VGS) har derimot gitt meg enkle seksere.

Nå går jeg på vgs uansett(skal starte vk2), og avgangskarakterene fra GK og VK1 slått sammen nå gir meg et snitt på 5,7(snittet for VK1 alene er sannsynligvis litt lavere for jeg har ikke fått karakterene i gym og norsk da dette ikke er avsluttende fag, og de ikke har så mye å si i år).

Da jeg gikk i 10. og leste her på forumet skrev folk at det ville bli mye vanskeligere å få gode karakterer på VGS, men for meg som sagt har det vært motsatt, det var på u. skolen det var vanskeligst.

Lenke til kommentar
Da jeg gikk i 10. og leste her på forumet skrev folk at det ville bli mye vanskeligere å få gode karakterer på VGS, men for meg som sagt har det vært motsatt, det var på u. skolen det var vanskeligst.

8907422[/snapback]

Opplever det samme som deg egentlig. Hadde 4.5 i snitt da jeg gikk ut ungdomsskolen og har 5.22 i snitt nå (5.6 blant avgangsfagene). Jeg gjorde imidlertid ikke noe lekser på ungdomsskolen og var ikke særlig aktiv på skolen heller. Gjør noe lekser nå, selv om det er lite. Er på den annen side veldig aktiv på skolen i timene (i de avsluttende fagene) og det ser ut som det er det viktigste på videregående. Tror egentlig det handler om at ungdomsskolen er et sted for flinke jenter som liker å skrive ti sider hjemmelekser, mens på videregående får du karakter etter hva du greier å prestere. :)

Lenke til kommentar
Til dere på ungdomsskolen: Hvordan klarer dere å få så sinnsykt høye snitt? Da jeg gikk på u. skolen jobbet jeg dritt hardt, men det meste jeg klarte var 5,1. Jeg brukte å være så skuffet da jeg fikk nam-prøvene mine tilbake, for jeg klarte aldri 6 uansett hvor mye jeg jobbet. 2mx, 2fy og 2kj(realfag VGS) har derimot gitt meg enkle seksere.

Nå går jeg på vgs uansett(skal starte vk2), og avgangskarakterene fra GK og VK1 slått sammen nå gir meg et snitt på 5,7(snittet for VK1 alene er sannsynligvis litt lavere for jeg har ikke fått karakterene i gym og norsk da dette ikke er avsluttende fag, og de ikke har så mye å si i år).

8907422[/snapback]

Kommer vell mye an på ditt syn på skolen, altså, kanskje du tar ting mer seriøst på VGS? Har vell også noe med lærerne og gjøre, både seriøsiteten demmes, favorisering, osv?

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Yoshi:

Hva er problemet? Når du selv sier at eksamenskarakterene ikke utgjør noen forskjell for å komme inn på skolen du ønsker, hvorfor sende inn klage? Ingen som kommer til å bry seg om vitnemålet ditt fra ungdomsskolen når du er ferdig der uansett.  :thumbup:

8906605[/snapback]

Fordi jeg ikke fortjener karakterene, vel.. Uansett, målet mitt har vært å ikke få noen firere på vitnemålet og en streng sensor som tydeligvis hadde en dårlig dag, skal ikke få ødelegge det. ;)

Lenke til kommentar

En prinsippsak er det uansett. Og det er ikke første året karakterer på norskeksamen er helt på jordet i forhold til standpunkt.

For min del ble snittet fem blank, og kan vel ikke si meg noe annet enn fornøyd. :) Gått opp litt fra ungdomsskolen og.

Lenke til kommentar

8905172[/snapback]

Det høres ut som om mange har fått 6 som stanpunkt her... det vitner vel kanskje til at lærerne har vært litt vel snille? :)

8907284[/snapback]

I to klasser (begge klassene som kom opp i norsk) var det totalt tre stykker som fikk 6, både i norsk og nynorsk (deriblant Yoshi og Hippie-Erlend). Og tro meg, vår lærer var ikke snill når det gjaldt karakterer og skolearbeid. Vi fikk som oftest en tekst å skrive hver uke som skulle innleveres. Jeg støtter heller at sensoren var for streng ;)

Endret av Atir_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...