oljones Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Hei Fikk plutesligt meldinga "mangler NTLDR" kommer når OS (win98) skal lastes inn. Formaterte hardisken men fekk ikkje lagt win98 inn igjen, scan disk fann feil (som han reparerte) men instalasjonen sluttet likevel kom bare rare tegn som æ,ø,å på skjermen. Får meldinga mangler NTLDR når eg har prøvt å installere winXP og, når maskina starter om igjen etter fyrste omstart. Problemet gjelder 2 forskjellige hardisker.. :sad: Er det noen som har vært ute for dette før? eller har noen tips? Maskina er: TCI Pentium 3 500 MB A-OPEN AX6BC 100 Mhz 128MB ram HD Fujitsu 13 GB eller Fujitsu 4 GB Mvh OLjones Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Jeg har fått den NTLDR feilen før, men da har jeg bare formatert, så har det virket. Så lenge du har prøvd fysisk forskjellige harddisker og forskjellige OS, så skjønner ikke jeg hva som er feil.. Det har jo virket før, right? Var det i forbindelse med at du gjorde noen forandringer i systemet ditt? Lenke til kommentar
MaxPain Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Du har satt aktiv partisjon i Bios? Hvis du fortsatt får problemer, kan det være at boot.ini fila di er feil. Så om du har muligheten, ta og lag en "2000 bootdisk", formater den i win2k(må være windows 2000, eller XP, 98 går ikke) og kopier over ntldr, ntdetect og boot.ini, så kan du boote fra floppy, og se om det virker, hvis det ikke går, kan du prøve å endre verdien som står på den valgte partisjonen, 0,1, eller 2 etc. alt ettersom. Står vel noe som dette: [boot loader] timeout=3 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)WINNT [operating systems] Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Hva gjør den /mbr funksjonen ? Lenke til kommentar
larskrru Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 lager ny master boot record [ Denne Melding var redigert av: larskrru på 2002-12-13 08:36 ] Lenke til kommentar
oljones Skrevet 13. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2002 ok, mange takk for all hjelp. Skal prøve å få det til å virke i kveld. Var i forbindelse med skifte av ISDN kort at maskina begynte å "klikke" Er usikker på det med "aktiv partisjon i BIOS" men skal sjekke i kveld. Mvh OLjones Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 http://support.microsoft.com/default.aspx?...d=kb;NO;q255220 Her finner du noe om det...... Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Pleier og få den feilen. NTLDR er NTLoader, mulig du mangler mer enn bare den skjønner du :/. Ville nok installert på nytt hvis jeg var deg. Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 aktiv partisjon kan du kun sette i fdisk, aldri i bios... det du burde gjøre er å lage deg en win98 boot-disk, starte pc'en i fra denne (husk å kopiere over fdisk også). start fdisk, fjern alle partisjoner på hd'en. restart, slik at det ikke finnes noen data igjen på hd'en. start fdisk igjen, opprett nye partisjoner, sett den første partisjonen aktiv, formater partisjonene, og installer os... verre enn det er det ikke... notat: siden du sier at du har hatt samme problem på TO forskjellige disker, har du sjekket datakabelen? slik at den er HEL, uten brudd, og steder der kobberet er synlig? en annen ting: du får vel ikke "bad media on prim ide channel" (noe i retning av denne feilmeldingen) etter at POST er ferdig? da har disken krasjet og er beyond repair. send den tilbake til butikken og få med deg en ny derfra (såfremt den er under 2 år gammel) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå