Gå til innhold

Ny intel-PC, noen tips?

Anbefalte innlegg

Heisann gutter og jenter!

Jeg har tenkt å kjøpe meg ny innmat fremfor å oppgradere mitt halvannet år gamle MSI Diamond K8N med AMD 64 3200 prosessor.

Jeg har tenkt på Intels nye prosessorer, enten E6400 eller E6600. Prisforskjellen er på så mye som rundt 1000 kroner, og jeg vet virkelig ikke om det er verdt å kjøpe den dyreste løsningen av disse to mellomsjiktprosessorene. Noen formeninger der? Gjør virkelig en 4 mb cache kontra en 2 mb cache den helt store forskjellen?

Hva slags minne burde jeg satse på? Ikke noe vits i å kjøpe minnebrikker fra Nille eller First-Price akkurat, så jeg har vel tenkt på 2 gig DDR2, men er usikker på hastigheten. Er 800mhz greit nok? Hvor stor forskjell gjør det egentlig å spytte inn tusenlapper ekstra?

eVGA's hovedkort basert på nForce 680i SLI ser ganske nazi ut. Stille og viftefritt tror jeg, ser i alle fall ikke noen stygge vifter på brikkesettet, og så har den bra med plugger. Noen erfaringer med dette kortet? Koster ca 2000 spenn, så jeg vil ha litt skryt om kortet før jeg løper til butikken. ;) Link til kortet her; http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=73204

Strømforsyning da? Må støtte 6x sata pluss SLI (2xPCIe), pluss være stille. Noen forslag? Hva med Seasonic S12 500W?

Takker på forhånd for alle de gode tipsene jeg vet folk vil komme med! Dette diskusjonsforumet er helt genialt. :)

Hilsen Tony!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

anbefaler hovedkort ikke basert på sli, dvs om det er sli eller ikke så betaler en 1000kr,

har viftefri løsning, og er veldig overklokkingsvennlig.

680 sli har en fordel med Epp ram og andre finesser, 2 stk pci-x 16 hvor rimeligere versjoner deler busen i 2 til 8x som på agp.

personlig så hadde jeg valgt asus 650 sli og en e6300 og overklokket den rett over 3,3 ghz 266-466x7 satset, det skal klare 500 alikevel kan være litt mye her i gården. e6400 rett divider for max oc med tanke på fsb på hovedkort, skal jo vare litt også.

snakk om 1 måneds tid så vil den e6600 synke 1 tusing, du kan vel lese mer om dette på www.hw.no eller finne fram i bloggene.

ocz har nice cl4 ram 800mhz til overkommelig pris.

nå ser jeg idag får du strømforsyning med 4x12 amper railer, dvs disse som går til skjermkort og hder, vifter og drev til ikke så veldig langt fra prisen til dem med 2x12 amper som lover det samme, f.eks sli. så opp mot en total på 60 amper.

anyways har du vanlig skjerm? 1280x1024 så holder det med 1 kort til all tid, ville jeg tro.evt 320mb 8800gts oppover i oppløsning så går det på rammen sånn jeg har forstått. det skal vistnok dekke detaljer på fullt innenfor grensen. anyways, 1 ting fra eller til.

prøver å si du kan spare en tusing på skjermkort, tusing på prosessor, tusing på hovedkort, og alikevel sitte med ram som koster 2-300kr mer en vanlig cl5 667mhz ram til budsjett pris. så var det jo strømforsyningen i tilleg. bør holdes innenfor tusingen.

anyways if money is no object.

lett å være kjøpegal.

det blir som med hva høytalere en skal ha på soverommet sitt.

det som passer og behov, spend ya cash vicely

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...