Gå til innhold

Får ikke instalert windows med en ide harddisk?

Anbefalte innlegg

Hei

har ett veldig rart problem, jeg får ikke instalert windows xp på en av sata diskene mine.

Jeg har 3 hard disker:

2 stk western digital s-ata (der skal OS ligge)

2 stk IDE (ene har sluttet å virke,kommer ikke opp i bios, men den andre funker)

Hvis jeg lar den ene som funker stå i, og jeg booter opp fra win xp cd, får jeg valg hvilken partisjon osv jeg skal ha windows, men når jeg trykker continue kommer det opp at partisjonen ikke kan ta imot win xp.

Hvis jeg kobler ifra begge ide, så skjer det helt normalt at jeg kan instalere windows. Jeg har gjort dette 3 ganger i går og 2 ganger idag, samme feil, uansett hva jeg har prøvd. Hvis jeg instalerer windows xp og setter i IDE hard diskene etterpå får jeg feilmelding før windows loadingbar.

No Boot Device Available osv. Har også fått NTLDR Is MIssing, har satt opp boot rekkefølge og rett hdd først osv.

DETTE HASTER VELDIG!! Og begge IDE hard diskene mine er svært viktige, kan ikke være uten de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg instalerer windows xp og setter i IDE hard diskene etterpå får jeg feilmelding før windows loadingbar.

No Boot Device Available osv. Har også fått NTLDR Is MIssing, har satt opp boot rekkefølge og rett hdd først osv.

DETTE HASTER VELDIG!! Og begge IDE hard diskene mine er svært viktige, kan ikke være uten de.

8212921[/snapback]

Koble ifra ide-diskene, installer, og koble til igjen etterpå vel  ;)

8213965[/snapback]

Det er jo det han har gjort da.

Jeg har faktisk vært borti dette problemet på filserverne min. Der er den 6 IDE disker og 2 S-ATA disker. Fikk også opp NTLDR missing, og en annen feilmelding jeg ikke husker, før loading av XP screen.

Så vidt jeg husker så resetta jeg BIOS, og så satt jeg opp boot-device på nytt. Så bootet XP opp uten problemer. Men du har jo prøvd å endre på dette, men en reset kan du jo prøve.

Lenke til kommentar
mener du med å ta ut hk batteriet i ei viss tid å så sette inn igjenn?

har prøvd å instalert windows uten ide for å så koble inn etterpå, det er da jeg må instalere på nytt. men først koble fra ide igjen

8214213[/snapback]

Ja jeg mener å ta ut batteriet og alt av strøm til PCen.

Du får opp samme feilmeldingen om du installerer XP med bare S-ATA diskene koblet til, for så å koble til IDE disken og boote ?

Hvis ikke kan du prøve det. Ellers prøv en reset av BIOS, for så å sette nye instillinger.

Lenke til kommentar

får ikke samme feilmeldingene, men får feilmelding hvis jeg har ide hard-diskene koblet til når jeg booter opp win xp cdn. Men hvis jeg instalerer windows uten ide hard diskene koblet til for å så og sette inn ide harddiskene etterpå så får jeg feilmelding at den finner ikke boot.

Lenke til kommentar
... Men hvis jeg instalerer windows uten ide hard diskene koblet til for å så og sette inn ide harddiskene etterpå så får jeg feilmelding at den finner ikke boot.

8214914[/snapback]

Høres ut som det klassiske problemet med feil bootrekkefølge. Man må være klar over at boottrekkefølgen forandres når disk konfigurasjonen forandres. Det er bare å sette riktig rekkefølge på diskene i BIOS menyen.

Lenke til kommentar

funnet ut noe nytt igjenn:

Lot datan stå av en dag, starta opp uten IDE hard disken, og maskina starta den. og alt funket. instalerte alle driverne (har ASUS P5W DH Deluxe HK)

da fikk jeg opp Nero Boot-Loader V3.0

og denne feil meldingen etter ei stund:

"Bad or missing command interpreter

Enter the full shell command line:

command.com /p /e:256"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...