Ehtele Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Ja, idag klarte jeg det store. Bilen ville ikke starte, så startet med startkabler og loset bilen til nærmeste stasjon for påfylling av diesel som var ganske lav. Prøvde å starte igjen, men fikk ikke startet som forventet. Fikk såvidt motorlyd, første gangen. Andre gangen lyste bare oljelampa, ikke gløder og setebelte som vanlig. Da klarte jeg selvfølgelig å koble feil i hastverket. Hørte bare en vanlig gnist i det jeg satte på siste minusen. Skrudde om tenninga, men bare oljelampa lyste akkurat som da jeg prøvde før jeg koblet startkabler. Sjekket både sikringer inne i bilen, og to som var på ledningene til batteriet. Jeg har i tillegg ca. null peiling på biler. Så det store spørsmålet. Har jeg ødelagt mye, noe annet enn batteriet? Bilen er en gammel 740 diesel fra åttitallet en gang. Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Skjønner ikke helt jeg. Har du koblet startkablene feil? Pluss på minus og minus på pluss? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Lad opp batteriet og se om alt virker. Kan ikke være verre enn det. Er batteriet deffekt, kjøp nytt. Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Var bilen helt tom for deisel når du ikke fikk start eller var der litt igjen? Viss tanken var helt tom kan du ha fått luft systemet, da må du gjerne stå og tørne motoren litt på starteren før du får ut lufta og får inn deisel Lenke til kommentar
Ehtele Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 Det var nok noe diesel igjen på bilen ja. Men jeg skal notere det tipset uansett. Takk, begge to. Bilen vil fortsatt ikke starte med startkabler. Er batteriet ødelagt da, eller kan det tyde på noe annet? Hører at starteren prøver, men motoren vil liksom ikke igang. Vil det være noen forskjell på å lade batteriet fullt, og det å starte med startkabler? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Du kan ha reversert batteriet. Et revers batteri har 12 volt der det skulle hatt jord, og jord der det skulle vært 12 volt. Dette kan skje hvis hjelpebatteriet var sterkere enn ditt batteri. Hjelpebatteriet "vant" tvekampen. Det som nå skjer, er at med motsatt spenning forsøker startmotoren å starte motoren feil vei. I revers på en måte. Alle strømmer går motsatt vei av det de gjorde tidligere. Jeg ser for meg to løsninger. Den ene er å kjøpe nytt batteri. Den andre, som er billigere, er å koble pluss-kabelen til minus-polen, og motsatt. Slik at startmotoren får strøm som flyter riktig vei. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Det som også er mulig er og koble fra start batteriet og kjøre start-kabler på støm kablene(uten batteri tilkoblet).Normalt sett bruker bare bilen strøm fra batteriet ved oppstart,så har du fått start trenger du i utgangspunktet ikke batteriet før du starter igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå