Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pluss og minus er ikke bra


Anbefalte innlegg

Ja, idag klarte jeg det store. Bilen ville ikke starte, så startet med startkabler og loset bilen til nærmeste stasjon for påfylling av diesel som var ganske lav. Prøvde å starte igjen, men fikk ikke startet som forventet. Fikk såvidt motorlyd, første gangen. Andre gangen lyste bare oljelampa, ikke gløder og setebelte som vanlig. Da klarte jeg selvfølgelig å koble feil i hastverket. Hørte bare en vanlig gnist i det jeg satte på siste minusen. Skrudde om tenninga, men bare oljelampa lyste akkurat som da jeg prøvde før jeg koblet startkabler. Sjekket både sikringer inne i bilen, og to som var på ledningene til batteriet.

 

Jeg har i tillegg ca. null peiling på biler. Så det store spørsmålet. Har jeg ødelagt mye, noe annet enn batteriet?

 

Bilen er en gammel 740 diesel fra åttitallet en gang.

 

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var nok noe diesel igjen på bilen ja. Men jeg skal notere det tipset uansett.

 

Takk, begge to.

 

Bilen vil fortsatt ikke starte med startkabler. Er batteriet ødelagt da, eller kan det tyde på noe annet? Hører at starteren prøver, men motoren vil liksom ikke igang.

 

Vil det være noen forskjell på å lade batteriet fullt, og det å starte med startkabler?

Lenke til kommentar

Du kan ha reversert batteriet. Et revers batteri har 12 volt der det skulle hatt jord, og jord der det skulle vært 12 volt. Dette kan skje hvis hjelpebatteriet var sterkere enn ditt batteri. Hjelpebatteriet "vant" tvekampen.

 

Det som nå skjer, er at med motsatt spenning forsøker startmotoren å starte motoren feil vei. I revers på en måte. Alle strømmer går motsatt vei av det de gjorde tidligere.

 

Jeg ser for meg to løsninger. Den ene er å kjøpe nytt batteri. Den andre, som er billigere, er å koble pluss-kabelen til minus-polen, og motsatt. Slik at startmotoren får strøm som flyter riktig vei.

Lenke til kommentar

Det som også er mulig er og koble fra start batteriet og kjøre start-kabler på støm kablene(uten batteri tilkoblet).Normalt sett bruker bare bilen strøm fra batteriet ved oppstart,så har du fått start trenger du i utgangspunktet ikke batteriet før du starter igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...