Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Scooter kveles i kaldt vær

voidM

Anbefalte innlegg

Jeg har en Daelim message II 2002-modell som såvidt har runda 5000 km. Er storfornøyd med scooteren, men den har en uvane ved at den ofte kveles når det er kjølig ute (under 10 grader).

Den starter oftest ganske lett og går fint på tomgang. Men når jeg har kjørt noen hundre meter, stopper og gir gass igjen, kveles ofte motoren. Må som oftest kicke den igang igjen i tillegg.

Er det noen som har opplevd lignende, og kan gi noen tips eller råd?

Har ikke mye greie på motorer, men kanskje dette er noe man kan justere selv? På min gamle scooter kunne man stille tomgangen, men vet ikke hvor dette er på Daelim-modellen. Vet ikke om det vil hjelpe, eller om motoren får for mye bensin? Alle gode råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje choken henger på? Det skjedde på min, og da startet den momentant og gikk som et skudd med en gang jeg startet opp, men etter ca. et halv minutt begynte den å gå forferdelig dårlig. Hvis den har stått i vinter er det sikkert kondens i tanken. Tøm på litt kondensfjerner. Det var et stort problem på min, når temperaturen krøp ned mot 10 minus var det "livsviktig" å allerede ha kondensfjerner på tanken, for ellers var man garantert motorstopp etter 1-2 kilometer. Og det er IKKE gøy å stå med en scooter i 15-20 kuldegrader med forgasseren full av is, og det går jo ikke engang an å komme til luftinntaket for å gi den litt startgass uten å skru halve scooteren frahverandre.

Lenke til kommentar

Har forgasseren blitt justert siden den var ny, på service for eksempel?

Fra fabrikken er vel ofte forgasseren stilt inn med ekstra feit blanding for ekstra smøring under innkjøring?

Jeg hadde hvertfall et lignende problem og da hjalp det å stille på forgasseren, tynna balndinga kraftig og vips så gikk scooteren som et skudd.

Lenke til kommentar
det er en ''gull' skrue på forgassern som man kan stille tommgangen! ;)

8212709[/snapback]

Takker for alle svar så langt. Når det gjelder tomgangsskruen, kommer man til den uten å skru av noen deksler? Så såvidt på scootern nå etter jobb, men så ikke umiddelbart noen gull-skrue synlig fra forsiden. Kanskje det bare er scootern min som er skitten? :)

Lefse: Vet ikke om tomganger har blitt justert, men regner med det. Den har vært på service to ganger, men har ikke fått vite nøyaktig hva som har blitt gjort.

Justerer man blandinga mens motoren går, og i såfall, hvordan vet man om den får feitere eller tynnere blanding?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...