Gå til innhold

Muskat nøtter = dop?

Anbefalte innlegg

Det er sakt at muskat nøtter er farlige hvis du spiser for mange av dem, og etter noen timer blir du "høy" at det har samme virkning som f.eks. hasj eller lignende..

Jeg har da en venninne som var så dum at hun ville prøve det ut, så hun spiste 8 (!) hele muskat nøtter.. og nå ligger hun i soffan med kjempe smerter i magen, etter da en 24 timers lang tid der han har vært helt borte.. Hun sier at smertene er helt uutholdelige.. Men så kommer enda et problem! For hun har sakt til foreldrene sine at hun skulle være til besteforeldrene sine denne helgen, men hun ble med meg til Sverige (!).. Så hun kan ikke dra til legen, for da må de kontakte foreldrene hennes..

Så kommer spørsmålet, fordi hun kan være veldig oppmerksomhetssyk til tider, så hvis det er slik at muskat nøtter ikke er farlige, gidder ikke jeg å bekjymre meg om det! Men hvis de derimot er farlige, så må jeg nesten få hun til en lege..

Noen som vet om de kan være farlige hvis man får i seg for masse?

Endret av Snupps
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt at det er noen som døde etter tre. var veldig mange på skolen som spiste det, og alle sammen var helt borte. Husket ingenting, en fikk hallusjoner ( han spiste 6) Og de ble kjempe trøtte! Rusen varte over 24 t. Men det tok 6 timer før den funka. De beskrev et som å være full og fylleskyk samtidig.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at det er noen som døde etter tre. var veldig mange på skolen som spiste det, og alle sammen var helt borte. Husket ingenting, en fikk hallusjoner ( han spiste 6) Og de ble kjempe trøtte! Rusen varte over 24 t. Men det tok 6 timer før den funka. De beskrev et som å være full og fylleskyk samtidig.

8212450[/snapback]

Mener du at det er farlig da?

Endret av Snupps
Lenke til kommentar
jeg vet ærlig talt ikke. Du får diare av det! Kan sikkert spy av det å, vet ikke jeg. Det er jo dop da, så sikkert ikke så sunt?

8212537[/snapback]

JA, for det stemmer.. muskat nøtter er ikke dop, men fungerer kanskje som det..:)

Endret av Snupps
Lenke til kommentar

Beskrivelse

Muskattreet er 10-20 meter høyt, har mørkegrønne ovale blader og klaser av små gule, konvallignende blomster.

Bruk

Krydder

Muskat er et fint mildt, men sterkt aromatisk krydder som skal brukes med tilbakeholdenhet slik at den ikke dominerer. Muskatnøtten rives direkte over den matretten som skal krydres. Muskat kan benyttes i forskjellige potetretter som potetmos og stuet potet eller til andre grønnsaker, kokt eller stuet hvit- eller blomkål, spinat og i egg- og osteretter. Béchamelsaus smaksatt med muskat passer godt i lasagne.

Andre arter

Med muskat tenker man på den varianten som har sitt utspring på Molukkene. Beslektede varianter inkluderer papuamuskat (Myristica argentea) fra Ny-Guinea og Bombay-muskat (Myristica malabarica) fra India. Begge benyttes gjerne i krydderblandinger basert på Myristica fragrans for å tilføre smaksvariasjoner.

Rusmiddel

I lave doser er ikke muskat farlig. Men store doser på 7,5 gram eller mer er farlige, og kan fremkalle anfall, kvalme, dehydrering og generell smerte i kroppen. Ved doser på rundt 1 gram er muskat et mildt til medium halusinogen, som gir visuelle halusinasjoner og mild eufori på linje med den man får av marijuana. Muskat inneholder kjemikalier som hindrer hjernen i å stoppe aminosyrer som finnes i vanlig mat, fra å påvirke hjerne og kropp. Tester har vist at muskat ved større mengder reagerer med kroppen mye på samme måte som ecstasy (MDMA). Imidlertid er muskat lite utbredt som rusmiddel, på grunn av sin sterke smak og sandaktig konsistens. Det er også risiko for potensielt smertefulle fysiske sideeffekter og muskatpsykose (se under), og det tar meget lang tid før rusen inntrer, samt at selve rusen kan vare over flere dager. En bruker vil ikke oppleve en rus før seks til sju timer etter muskaten er tatt inn (oralt), og rusen selv varer opptil et døgn, mens ubehagelige sideeffekter kan vare inntil tre dager etterpå.

Ved store inntak kan man risikere såkalt "muskatpsykose", en akutt psykisk ubalanse gjenkjent ved halusinasjon, stress, dødsangst og irritasjon. Noen tilfeller har resultert i sykehusinnleggelse, og det er etter sigene få av de som har erfart muskatforgiftning, som anbefaler det eller repeterer erfaringen.

Selv i små doser kan muskat være giftig. Inntak av så lite som 1/2 gram kan resultere i tørr munn, høy puls, feber og diaré. Det har amfetaminliknende effekter og kan lede til store inntak av vann. Det finnes ingen spesifikk motgift, annet enn hvile. Det kan ta 24 timer eller mer før man er i form igjen.

Muskat er ekstremt giftig ved intravenøst inntak. Muskat kan også føre til leverskader ved langvarig bruk. Tidligere har muskat blitt brukt som abortmiddel. Det kan være dødelig hvis man bruker det regelmessig i store kvanti, men det er ingen problemer med de små dosene man bruker under matlaging.

Lenke til kommentar
herregud.. finn dokker noe aent å rusa dokker på... muskat nøtter? ?

anbefale alkohol... hadde vel egentlig vore bedre med hasj eller noe, men det e jo ulovlig... :p

8212613[/snapback]

Jeg har ikke prøvd det, og har ikke planer om det heller:p Noe jeg ikke tror hun heller kommer til å gjøre flere ganger..

Lenke til kommentar
:ohmy:  SHIT! viste ikke at det var SÅ farlig. Men alle satt å drakk så masse vann for de var tørste hele tiden! Jeg tenkte det ikke var farlig i heletatt neste..

8212695[/snapback]

Neij, ikke jeg heller! Var det mange som spiste det sier du?

Lenke til kommentar

Husker jeg prøvde muskattnøtt (sammen med mange andre husholdningsvarer som liksom skulle gi en rus når man tok det), men etter å ha tatt angitt dose endte jeg opp med kvalme og huepine og that's it.

Samme gjalds venna mine som prøvde det, og pappa bekrefta det.

Han hadde ikke hatt mer flaks han da han prøvde det da han var på min alder.

Lenke til kommentar
jaaa! sIKKERT 30 stk:) Jeg vurderte det jeg å, men syntes det smakte helt for J****

8212759[/snapback]

Seriøst? Så mange? Ja, veit.. det smaker ikke godt i det hele tatt, hun satt og brakk seg igjennom hele spise prosessen..

Lenke til kommentar
jaaa! sIKKERT 30 stk:) Jeg vurderte det jeg å, men syntes det smakte helt for J****

8212759[/snapback]

30 stk? Det er jo faen meg 150 gram! OMG! :omg: Les på wikipedia! OMG OMG

8212773[/snapback]

Hehee, neij.. tror du missforstod litt! Det var ca. 30 mennekser som prøvde det, og ikke en person som spiste 30 stykker;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...