Gå til innhold

Kill Buljo - anmeldelser


AtomSmurf

Anbefalte innlegg

Jeg begynner :)

 

Terningkast 2.

 

Denne filmen er kjedelig, langdryg og vanskelig og like. Se traileren og bruk pengene på Epic Movie i steden.

 

Jeg så Kill Buljo på pressevisningen i Tromsø i går. Hadde ingen forventninger bortsett at det var ekte filmentusiaster som hadde laget den. Jeg har valgt og ikke se den under TIFF 2007 da den ikke var klippet ferdig da.

 

Filmens anslag er relativt bra og jeg fikk et håp om at dette kunne bli en bra film. Filmens protagonist (hovedkarakter) og antagonistene (skurkene) introduserer raskt. En kort (og overraskende lite brutal) skytescene setter sjangeren og stemningen ganske raskt.

 

MEN: allerede her møter vi de forslitte og pinlige samevitsene. Buljo er en reindriftssame som drikker, prater gebrokkent og banner intenst hele tiden. Og så? Er det alt? Det virker som Wirkola og co har tatt en revykarakter som har scenetid på to minutter og tynt ut karakteren på nesten en og halv time. Det fungerer ikke. Hovedpersonen irriterer meg, og jeg har ingen sympati for han. I tillegg er det ingen personlighetsutvikling i løpet av filmen, man sitter med et ørlite håp om at Buljo skal forandre seg og kansje ta til seg noe lærdom. Men nei, på slutten er Buljo akkurat den samme.

 

Det samme gjelder den andre hovedpersonen; politimannen. Han er en sliten figur (spilt av en UNG person) som kun irriterer meg. Han virker mer som et talerør for disse forslitte og forferdelige pinlige holdningene ovenfor samer som enkelte forfekter. Det gir hele filmen et litt ubehagelig tilsnitt; hvor er motvekten til disse latterlige påstandene personen forfekter? For en person utenifra ser man ingen samer som motvirker stereotypiene. Eller? Paradoksalt nok er Kill Buljo smertelig lik gamle amerikanske filmer fra tredvetallet hvor minoriteter blir utsatt for lignende ensidig karakteristikker. For og snu det på hodet, forestill deg en nåværende amerikansk film som i like stor grad forfekter stereotypier ovenfor svarte eller amerikanske indianere...man får en litt uggen følelse ikke sant?

 

Filmteknisk står Kill Buljo sterkt sett i og med det er amatører som har lagd den. Stort sett er det stødig kamerabruk, blokking (plassering av skuespillere i forhold til handling og kamerautsnitt), og litt fiffig fargekorrigering på enkelte scener. Men lyder virker overstyrt til tider, nesten forvrengt. Musikkvalget er stort sett på høyde med en norsk produksjon, og jeg likte mye av spenningsmusikken som var lagd selv om den kunne virke noe boks-aktig til tider. Åpningsteksten var veldig bra, flott driv.

 

Men så fortsetter filmen...med disse grusomt kjedelige vitsene igjen. Det er som voksen-vits versjon av tomaten-som-gikk-over-veien. VI HAR HØRT DETTE MILLIONER AV GANGER FØR! Hvorfor i all verden tror filmskaperne att publikum skal le av dette? Eksempel tisse-vitser. Haha. Virkelig nyskapende. Eller "hun" som tisser og bæsjer i et fat og spiser det. Over the top, og FLAUT!

 

Heldigvis er det scener i filmen som redder den fra en ener på terningen. Og det er de rene filmparodiscenene. Feks når Buljo møter Babyface. Her får vi en slåsscene fra KILL BILL gjort i en norsk leilighet. MERE, JEG VIL HA MERE! Hjernen min skriker ut etter påfyll, men så er det på igjen med utbrukte vitser. Og filmen ramler ned igjen. En annet eksempel er Buljo som tar livet av den sleske legen med et blodtrykkapparat. Jeg syns dette er topp materiale, hvorfor gjorde dere ikke mere av dette? Det var de eneste stedene jeg lo i filmen.

 

Så filmen har sine positive øyeblikk men blir skjemmet av for lokal humor og til tider plagsomt pinlige scener. Hovedpersonen ønsker jeg død, skuespillet er ikke tilstede, glamormodellene briljerer faktisk til sammenligning. Tilslutt ramler filmen ned på nivå med en vorspielfilm, laget av en guttegjeng til festen neste helg. En vorspielfilm med et budsjett på en million! :)

 

Og det er vel der den vil leve videre, som piratkopier på hybelfester i fem år framover. Om ikke den er for lang for selv halvdrukne finnmarkninger, og man slår av tvn etter tyve minutter og konsenterer seg om flaska isteden.

 

Så: veldig dårlig film dog med enkelte lyspunkter.

 

AS,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det virker som at strikken til humoren i denne filmen har blitt dratt altfor langt ut, lagt ned i solsteika i 3mnd slik at den har blitt tørr og full av sprekker, deretter lagt rundt ett hjul og det blir forventet at strikken skal kunne klare og dra hjulet iang...

 

Kort sagt: For mye "trørrhet"..

Lenke til kommentar
En vorspielfilm med et budsjett på en million! :)

8210783[/snapback]

4,6 faktisk.

 

Det jeg tror er at de så for smått på dette i starten, fikk for lite støtte, og dermed gikk kvaliteten ned. Har ikke sett filmen, så dette er hva jeg tror.

 

Men jeg gleder meg til å se den.

 

Som en journalist i Altaposten sa (sitert fra hukommelse): filmen får både 1 og 6. Alt etter hvordan man velger å se denne filmen. Velger man å ta dette som en seriøs film er det klart den får 1. Men om man tar det som en humoristisk film, og ser bort i fra de "filmatiske elementene" så er det en fantastisk morsom film.

Selvfølgelig, mange av vitsene er veldig lokale. Av de klippene jeg har sett har jeg flirt av alle, så jeg tror jeg kommer til å le mer underveis i filmen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Synes det virker som at strikken til humoren i denne filmen har blitt dratt altfor langt ut, lagt ned i solsteika i 3mnd slik at den har blitt tørr og full av sprekker, deretter lagt rundt ett hjul og det blir forventet at strikken skal kunne klare og dra hjulet iang...

 

Kort sagt: For mye "trørrhet"..

8211019[/snapback]

 

Det kommer fram i filmen at dette faktisk er et av poengene. Synes ikke på langt nær all humoren i filmen er tørr.

 

Det er for øvrig en fantastisk morsom film, så den for første gang etter premiæren idagg, altså andre gang. Jeg tror jeg lo mer denne gangen, la merke til mer på en måte. Til dere som ikke har sett den: se den, enten hater dere den, eller elsker den, eller kanskje noe midt imellom :)

Lenke til kommentar
En vorspielfilm med et budsjett på en million! :)

8210783[/snapback]

Som en journalist i Altaposten sa (sitert fra hukommelse): filmen får både 1 og 6. Alt etter hvordan man velger å se denne filmen. Velger man å ta dette som en seriøs film er det klart den får 1. Men om man tar det som en humoristisk film, og ser bort i fra de "filmatiske elementene" så er det en fantastisk morsom film.

Selvfølgelig, mange av vitsene er veldig lokale. Av de klippene jeg har sett har jeg flirt av alle, så jeg tror jeg kommer til å le mer underveis i filmen.

8216278[/snapback]

 

Hmm, virker rart å si noe sånt om en film som faktisk er en komifilm :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg ville gitt denne filmen en 2-er. Pluss for at denne hadde 4-5 veldig morsome øyeblikk, men minus for at manuset generelt sugde!

Det som irriterte meg var at de hadde tatt mange av sitatene fra trailerne (de gamle traileren de hadde laget lenge før "The Movie" var igang). Det føltet ut som at man hadde sett filmen allerede.

Dialogen mellom karakterene var til tider forferdelig. Det virket ikke som at de virkelig pratet med hverandre.

Noen av effektene var overaskende gode! (som ha han kutten Buljo i to) Mens andre var billig gjort eller klippet på en kjedelig måte.

Noen av skuespillerne mumlet nå halt utrulig mye. Man skjønte jo ikke en dritt hva de sa. Det var teit.

Og det var alt formye småvitser. De kunne heller tatt å kuttet bort all småvitsene og laget en bedre og mer fengende historie. Da hadde filmen blitt mye bedre mener jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...