Gå til innhold

Vil lære meg å lage hjemmeside

Anbefalte innlegg

Hei å hå! Har lyst å lære meg å lage min egen hjemmeside, helt fra skretch (ikke freewebs osv. som jeg før har brukt :wee:). Har ikke så mye peiling på HTML og CSS.

Så, er det noen som vet om en utfyllende guide for en nybegynner? Helst på norsk, litt vanskelig å lære noe nytt med "vanskelige" uttrykk på Engelsk, i think.

Thanks, Torbjørn. :)

Oppdateres etter hvert som jeg får svar og anbefalinger i tråden:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Programmer som trengs for å lage hjemmeside:

-Notepad 2

-SmartFTP

-Domene hos (her:)www.hotserv.dk

-Photoshop

Guider

http://w3schools.com/

http://htmldog.com/

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da har du ikke søkt ordentlig ;)

HTML Dog og W3 Schools er to gode sider.

8210584[/snapback]

Glemte å si at jeg søkte etter guider på norsk, men er engelsk "siste utvei" skal jeg vel alltids klare det også. :)

@KillYou: Sitter på windows, ja.

@Equerm: Np, men vil helst lære meg kodene så å si utenat.

Takk for hjelpen så langt. :)

Lenke til kommentar
Np, men vil helst lære meg kodene så å si utenat.

Det kommer etterhvert ;)

Men jeg vil anbefale W3Schools og HTMLDog

* Søker etter noe norske guider *

Her har du i hvertfall 2 norske sider:

http://www.web-amp.com/html/

http://werbach.com/barebones/no/barebones_no.html

Leste litt på den siste sida..så ikke helt bra ut: sist oppdatert i 1999, hehe. Noen ting som var feil der, men etterhvert skjønner du hva som er feil og hva som er riktig :)

Endret av Andy-Pandy
Lenke til kommentar
notepadd ++ er min favoritt eller kan du jo bruke notepad som ligger i windows( vet ikke om du sitter på det da.)

8210598[/snapback]

Du kan kun angre en gang dessverre...

Uansett: Om du vil lære kodene utenat er det ikke noe feil i å bruke programmer som hjelper deg med å skrive koden. Du må fortsatt vite hva alt gjør og hvordan du vil ha det, den gjør bare arbeidet raskere.

Lenke til kommentar
Du kan kun angre en gang dessverre...

Uansett: Om du vil lære kodene utenat er det ikke noe feil i å bruke programmer som hjelper deg med å skrive koden. Du må fortsatt vite hva alt gjør og hvordan du vil ha det, den gjør bare arbeidet raskere.

8211826[/snapback]

hva er det du babler om?

Lenke til kommentar

8211826[/snapback]

Snakker du om WYSIWYG-editorer nå? I så fall kan jeg ikke si at jeg er enig med deg.

Mulig noen WYSIWYG-editorer faktisk lager litt bra kode, men de har i hvert fall ikke jeg sett enda. Uansett får du alltid best kode og har mest kontroll vis du skriver ting selv (vis du kan html skikkelig i hvert fall. Men det lærer du deg uansett etter hvert.)

Lenke til kommentar

8211826[/snapback]

Snakker du om WYSIWYG-editorer nå? I så fall kan jeg ikke si at jeg er enig med deg.

Mulig noen WYSIWYG-editorer faktisk lager litt bra kode, men de har i hvert fall ikke jeg sett enda. Uansett får du alltid best kode og har mest kontroll vis du skriver ting selv (vis du kan html skikkelig i hvert fall. Men det lærer du deg uansett etter hvert.)

8212004[/snapback]

Han snakker nok om programmer hvor du kan sette inn html-koder, f.eks at du velger Insert -> Image, og så får du html-koden for et bilde på skjermen.

Lenke til kommentar

8211826[/snapback]

8212004[/snapback]

Han snakker nok om programmer hvor du kan sette inn html-koder, f.eks at du velger Insert -> Image, og så får du html-koden for et bilde på skjermen.

8212262[/snapback]

Ikke WYSIWYG, men slik auto-complete på ofte brukte tagger, automatisk lukking, anbefaling, code highlighting osv.

For å bruke det riktig må en kunne HTML, men det var bare fordi trådstarter skrev:

Np, men vil helst lære meg kodene så å si utenat.
når en bruker tipset om Dreamweaver, og jeg mente at den ikke gjør arbeidet for deg (i "code" biten), bare gjør det lettere.

ble litt rotete, men :roll:

Lenke til kommentar

Husk på at vis du skal bruke snipets ol. er det fortsatt masse dårlig og unødvendig kode. Bl.a. har snipetsene i Intype ofte litt mange og unødvendige attributter.

F.eks. (bare for å nevne noen få)

• tabindex på input-elementer
  • width og height på image-elementet
  • class, name og id på de fleste elementer (uansett om det er nødvendig eller ikke)
  • type på script
  • charset og media på link-elementer

I tillegg er veldig mye av snipetene designet kun for xhtml slik at folk som bruker html kan oppleve å få lukket kode som ikke skal bli lukket. Derfor er det viktig at man kan ganske mye om html før man tar i bruk slike ting også.

EDIT: type på script har ingen default verdi slik som jeg trudde.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Det høres ut som om du har en veldig dårlig editor der, eller i hvertfall upassende for HTML.

8212723[/snapback]

Jeg tviler på at dette bare gjelder for Intype (selv om den fortsatt er på alfa stadiet).

Uansett er det enkelt å modifisere snipetsene så det er ikke noe serlig problem lenger. Ellers er Intype uansett en fantastisk html/css/js/php/sql/python++-editor.

Eneste er at Prosject Manageren mangler en del enda (+det med snipetsene selfølgelig).

Lenke til kommentar
notepadd ++ er min favoritt eller kan du jo bruke notepad som ligger i windows( vet ikke om du sitter på det da.)

8210598[/snapback]

...

8211826[/snapback]

Ahh, da så. :)

Så programmene som trengs for å lage en hjemmeside er;

-Photoshop?

-Notepad, evt. Notepad2/Notepad++?

-Dreamweaver

(Bare ramser opp de som er kommet hittil for å prøve å få en oversikt over hvilke programmer jeg trenger, oppdateres i første-posten).

Lenke til kommentar

Notepad og Dreamweaver brukes til det samme, så kan ikke si du trenger begge... Men du kan velge å bruke en av dem.

Photoshop til design..

Så er det bare å starte med tutorials. Ser ingen grunn til å vente..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...