Simen1 Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Jeg tenkte jeg skulle sette opp en billig boks på kontoret til ukritisk tallknusing. Den trenger kun å nåes gjennom nettverket. Tenkte jeg skulle kjøre tallknusingen under Linux Red Hat så den må ikke være fremmed for Linux-drivere. Siden det er ganske ukritisk tallknusing det er snakk om så tenkte jeg å overklokke den for maksimal ytelse. Har tenkt litt på å overklokke enten firekjerne Xeon 3210 eller en dobbeltkjerne (C2D E6600 eller Xeon 3060). Skal bruke 4GiB ram. (4*1GB) Hvilket hovedkort vil dere anbefale til denne bruken? Hovedkortet kan gjerne ha integrert grafikk hvis ikke det er til hinder for overklokkinga. Grafikk er irrelevant så det er ikke nødvendig med SLI, mange kortplasser, mange SATA-porter eller noe sånt. Hovedkortet kan gjerne være mini-ATX om det ikke går ut over overklokkinga. Det må være minst 1 port med Gbit LAN for rask backup av filer. Til lagring har jeg tenkt å bruke en billig SATA harddisk til OS og programvare, pluss en minnepenn til mellomlagring av data. (Mulig jeg setter opp software ramdisk når jeg vet at tallknuseren skal bruke "lite" minne, altså under 2GB.) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 Kan ett av disse være noe å satse på? https://prisguiden.no/product.php?productId=54449 https://prisguiden.no/product.php?productId=48990 https://prisguiden.no/product.php?productId=67487 https://prisguiden.no/product.php?productId=51060 https://prisguiden.no/product.php?productId=50481 Redigert: Eller ett av disse: https://prisguiden.no/product.php?productId=58671 https://prisguiden.no/product.php?productId=68755 Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 (endret) Sålenge du tenker overklokking så tror jeg kanskje et av de Asus-kortene kunne fungert veldig bra. Er det P5B-VM SE en oppgradering fra det som heter P5B-VM? Det er veldig fsbvillig og virket veldig stabilt når jeg hadde det. Jeg og oysfaerg klokket den ene E6300 hans til 3,6GHz på det kortet med en Zalmankjøler så det skal ikke stå på mulighetene der ivertfall. Men hvordan er det med linuxstøtte på de kortene? Ellers så har jeg også testet det Gigabyte DS3 kortet. Fungerte helt fint det også. Men det var en relativt slapp test jeg hadde av det. Jeg likte egentlig Asus kortet bedre. Men hva med et socket 771 system? Der får du jo en firekjerne til litt over 2700,- link Og de har endel lavere TDP enn de socket 775 variantene også. Eneste er at overklokkingsegenskapene er vel ikke så syke på et 771 hovedkort. Uten at jeg har sett noen som har prøvd da. Et dual socket 772 kort og 2 slike firekjerner, det er tallknuseren sin. *drømme* Endret 22. mars 2007 av aspstein Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 Angående sokkel LGA771 så er det overklokkingsegenskapene som bekymrer meg. De er vel ganske fraværende på de fleste sånne hovedkort. LGA771 krever også FBDIMM og det er jo triste saker for pris, ytelse og overklokking. Prosessorene er billige, men så starter de billigste LGA771-hovedkortene på 2800 kr. Programvaren jeg skal kjøre skalerer ikke fantastisk med økning av antall kjerner så jeg tror 2-4 kjerner totalt og LGA775 vil være optimalt. På Opteron 2xx-systemer gir en økning fra 1 til 2 kjerner ca 1,7 ganger så høy ytelse og fra 1 til 4 kjerner ca 2,5 ganger så høy ytelse med denne programvaren. Jeg teller altså litt på knappene om firekjerne er verd prisen eller ikke i mitt tilfelle. Det er mulig det går nesten opp i opp ytelsemessig med tanke på at dobbeltkjerne er lettere å overklokke og utvikler mindre varme. Dermed blir vel de 3000 kronene i mellomlegg for firekjerne litt mer enn det smaker. Når jeg skriver dette så blir jeg bare sikrere på at dobbeltkjerne er veien å gå. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Ja overklokkingsegenskapene er nok ikke allverden på et slikt hovedkort. Uten at jeg skal si meg for sikker på det. Med den ytelsesøkningen der så vil jeg tro at det ikke blir så sykt stor forskjell på 2 kontra 4 kjerner. Vil tro at en dobbelkjerne vil klokke lenger enn en firekjerne på luft. Og med en dobbelkjerne som går langt på luft vil nok du nok kanskje bare ha en forskjell på 25% mellom dobbelkjerne og firekjerne. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 Hva vil du anbefale av Xeon 3060 eller C2D E6600 med tanke på overklokkingspotensiale? Spesifikasjonene ser helt identiske ut og prisen er veldig lik: 2,4GHz, 4MiB L2 cache, 1066FSB, 65W TDP, ca 2600 kr. Hvilke hastigheter tror du kan forventes med ok (ikke ekstrem) luftkjøling på disse? Og før jeg slår det helt fra meg: Hvilken klokkehastighet tror du jeg kan få firekjernen Xeon X3210 med 105W TDP opp i med tilsvarende kjøling? Lenke til kommentar
gummitarzan Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Simen: Får jeg spørre hva du skal bruke en ren tallknuser til? Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Av det jeg har sett så klokker Xeon ekstremt bra på luft. E6600 må du kanskje være litt mer heldig med. Men det finnes både dårlige Xeoner og "vanlige" Core2duo CPUer. Xeon Quad har jeg sett veldig lite overklokkingsresultater av. Men virker som folk heller kjøper vanlige QXer heller da. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 gummitarzan: Kort fortalt: Fysikk-kalkulasjoner. Dvs. numeriske simuleringer av væskeflyt i 3D og tid. Alt beregnes i CPU. Jobb-ting med andre ord. Arbeidsstasjonene våre er ikke spesielt kraftige og simuleringer sinker systemet vi jobber på så det er ikke noen god løsning. Visualisering av resultatene skjer på hver arbeidsstasjon ved hjelp av et program som bruker OpenGL. Visualiseringa går ofte 100-1000 ganger raskere enn selve beregningene så visualisering kjører jeg gjerne på arbeidsstasjonen. Men beregningene blir for tungt til at det er praktisk. De andre tallknuserene våre (Et rac med noen maskiner) er ofte opptatte av de andre ansatte så nå vil jeg ha min egen budsjett-versjon under skrivebordet. Dvs. under 10.000 kr så ikke sjefen rynker på nesa om jeg bestiller det. aspstein: Det høres ut som Xeon har mer forutsigbar overklokking enn C2D. Jeg esitmerer kjapt med følgende forventet overklokking: Xeon dobbeltkjerne 2,4 GHz -> 3,6 GHz Xeon firekjerne 2,133 GHz -> 3,0 GHz Jeg vet ikke om jeg overvurderer den ene i forhold til den andre her eller overvurderer begge så du må gjerne rette meg på det. Med dette som utgangspunkt og skaleringsfaktorene vi erfarer på Opteron så regner jeg med at Xeon dobbeltkjernen vil ende opp med ytelsen 3,6*1,7=6,12 mens firekjernen får 3,0*2,5 = 7,5. Altså at firekjernen ender opp ca 20-25% raskere. Si i fra om du mener estimatene mine er urealistiske eller skjeve. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 (endret) Okey hvor mye koster egentlig FBdimm?? Finner ikke noen mulighet for å søke etter det i prisguiden... Har laget en maskin til deg her Simen Link. Du får 2GB Kingston FB dimm for ca 1800. Så da tipper du akuratt over 10K. Så var det dette med PSU, kabinett, kjølere osv da Tror ikke de estimatene dine er helt borti natta der Simen. Men så kan du jo være heldig/uheldig med hwen og da. Men jevnt over så tror jeg ikke du er langt unna det du kan forvente der skulle jeg tro. Endret 22. mars 2007 av aspstein Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 Har laget en maskin til deg her Simen Link.8211144[/snapback] Uten overklokking regner jeg med en ytelse på 1,6GHz * skaleringsfaktor på antatt ca 3,5 = ca 5,6. (Overklokking er i følge manualen ikke mulig) Med 4GiB kommer prisen på ca 12.000 kr (for bare CPU, HK og ram) for en ytelse på ca 5,6. Med en overklokket dobbeltkjerne på 3,6GHz regner jeg med en ytelse på 3,6GHz * skaleringsfaktoren 1,7 = ca 6,12 for ca 7000 kr for HK, CPU og ram. Med andre ord gir sparer jeg ca 5000 kr uten å ofre ytelse. LGA771 hadde blitt langt mer interessant om det hadde vært mulig å overklokke. Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Dette kortet http://www.hardware.no/lanseringsguide/pro...productId=64481 skal i følge en review på XS klokke kurrant. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 (endret) Virker ikke som det er noe særlig fsbvillig det abitkortet. 400FSB does not seem possible yet Og for å nå 3,6GHz må Simen1 kjøre 400fsb på en 6600. Skjønt 500x7 hadde vel sparket rimelig greit det også Simen. Er det veldig minneavhengig det maskinen skal stå å tygge på? Endret 22. mars 2007 av aspstein Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 Dette kortet http://www.hardware.no/lanseringsguide/pro...productId=64481 skal i følge en review på XS klokke kurrant.8211310[/snapback] Det virker kompakt og helt OK til tross for navnet. Jeg tror arbeidskollegaene mine kommer til å le når de hører "Fatal1ty" i seriøs jobbsammenheng så jeg får vel gjemme eska før de leser teksten Men, det virker interessant hvis ca 1600FSB er innen rekkevidde og det ellers er bra. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 Virker ikke som det er noe særlig fsbvillig det abitkortet. Oki, da dropper jeg det. 500*8 hadde selvsagt vært konge 500*7 også. (det er vel mer realistisk med luftkjøling?) Og for å nå 3,6GHz må Simen1 kjøre 400fsb på en 6600. Skjønt 500x8 hadde vel sparket rimelig greit det også Simen. Er det veldig minneavhengig det maskinen skal stå å tygge på? 8211343[/snapback] Det krever mye minne ja. Jeg satser på 4GiB pga pris. Jeg kunne sikkert valgt 4 stk 2GiB-moduler, men de overklokker vel ganske dårlig og er ganske dyre per GB. Pga budsjett og overklokking tror jeg at jeg holder meg til 4GiB i denne omgangen. Totalt 2 GiB (2*1) er uaktuelt. Programvaren trenger ikke noe voldsomt med minnebåndbredde så jeg satser på dette minnet og estimerer at det lar seg kjøre på ca DDR2-1000 ved CL5-5-5-15 og 2,3V. Det er ikke noen krise om jeg ikke når like høyt som trådstarter. Jeg har ikke testet om programvaren er mye avhengig av latency, men vil gjette på at det er ganske avhengig av god latency, men nå demmer jo 4MiB L2 cache godt opp for akkurat det problemet sammenlignet med våre Opteroner. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Hehe skulle selvfølgelig stå 500x7 5-5-5-15 DDR1000 burde gi deg rimelig bra minneytelse også Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 Da tror jeg at jeg begynner å nærme meg et endelig oppsett: Asus P5B-VM SE 973 kr Intel Xeon 3060 2,4GHz 2630 kr 2 stk Crucial DDR2-667 2 x 1GB Kit 2* 1186 kr Western Digital Raptor 74 GB 1190 kr Antec NSK6500-EC med 430W PSU 732 kr Corsair Flash Voyager GT 4 GB 489 kr Frakt, nettverkskabel, lyddempingsmatter pluss annet krimskrams: ca 500 kr Totalt: 8886 kr. Regner med å få en ytelse som er bortimot den samme som 2 stk dobbeltkjerner Opteron på 2,4GHz med dette systemet. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Synes det høres litt optimistisk ut å kjøre en maskin 24/7?! basert på E6600/Xeon overklokket til 3,6 GHz som tallknuser, men ikke umulig. Vil tro stabilitet er viktig. Varme ol blir fort et problem. Ville kanskje tatt utgangspunkt i mer moderat klokking når du beregner ytelse. 3,2 GHz eller noe. Burde da uansett gi gode resultater i lengden. Drevet med litt tallknusing/Boinc med E6600/DS4 P965, vannkjøling osv og det viser seg at maskinen yter bra ved litt over 3,2 GHz, 8x MP over tid. Det forutsetter da 400MHz fsb. Er vel flere CPUr som krever en god del spenning for å kjøre 3,6GHz. G965 hovedkort burde ikke ha problemer med 400MHz fsb. En vifte til å blåse over kjøleribbene burde sikre stabilitet. Crucial minnet gjør ganske enkelt 800 MHz 4-4-4-12 eller strammere. 1000MHz 4-4-4-12 går vel også. Tror det oppsettet du foreslår, med 8x MP, 400MHz fsb, minne 1:1@4-4-4-12 vil gi et meget godt resultat. Særlig om en snakker om tallknusing over tid og ytelse/kr. Det er da ikke noe i veien for å tyne systemet ytterligere. 450fsb+ med samme innstillinger. (Minne gjør også 900MHz 4-4-4-12 greit), samme med CPU. Vet ikke hvordan det er med hovedkortet. Litt flaks, 450 MHz, 8x MP, 4-4-4-12 på minne burde gi glimrende ytelse. Også prøvd 7xMP 500MHz, 4-4-4-12, men det belaster hovedkortet mitt og minne litt mye og egner seg ikke i lengden. Ytelsen er imidlertid meget god. Fasiten ligger da i testing! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 heisann80: Takk for forslaget. Jeg skal si meg fornøyd om jeg klarer 3,2GHz også. Får se hvor mye jeg gidder å gå på kompromiss med støynivået. Angående stabilitet så er ikke det mer viktig enn at jeg forventer at den klarer oppetider på helst et døgn eller mer ved 100% last. Hadde jeg krevd uker med oppetid så ville jeg nok gått over på litt mer seriøse systemer med enten FBDIMM eller ECC REG og latt være å overklokke. Jeg vil kalle maskina for "sprinter" fordi den er ment å kjøre relativt små simuleringer på godt under et døgn, kanskje noen få timer i gjennomsnitt og fordi jeg forventer høy ytelse på sånne små oppgaver. Kræsjer den så er det ikke uker med arbeid som må kjøres på nytt, bare timer med arbeid. Forresten: Hvilken luftkjøler vil dere anbefale? Er den kjøleren som følger med Xeon ok eller er det mye å hente på å kjøpe en annen kjøler? Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Nei 3,6GHz kan være optimistisk, men skal ikke bort ifra at det går. Men det vil nok være avhengig av kjøler også skulle jeg tro. Big typhoon eller kanskje en Noctua burde vel gjøre susen. Den kjøleren som følger med regner jeg med er lik de som følger med de "vanlige" C2D cpuene og de er ikke noe særlig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå