Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseiers tilgang til lokale.


Bologna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enda et spørsmål rundt husleieloven og leie av lokale til næring. Kan huseier kreve å få tilgang til nøkkel og alarmkoder til et næringslokale (butikk), for å kunne "utbedre akutte skader etc."?

:hmm:

8210371[/snapback]

 

Jeg er langtfra jurist, men gjelder ikke husleieloven bare (ut)leie av bolig

(dvs der "beboelse" er det vesentlige). Leie av nærings-lokaler er

vel en ganske annen sak ?

 

Klipp fra Husleieloven:

-------------------------

§ 1-1. Lovens virkeområde m.v.

 

Loven gjelder avtaler om bruksrett til husrom mot vederlag.

 

Loven gjelder selv om bruksrett til bolig har grunnlag i en arbeidsavtale. For øvrig gjelder loven ikke hvor annet enn bruksrett til husrom er det vesentlige i avtaleforholdet.

 

Loven gjelder selv om vederlaget helt eller delvis er fastsatt til annet enn penger.

 

Loven gjelder ikke avtaler mellom hoteller, pensjonater og liknende overnattingssteder og deres gjester. Loven gjelder heller ikke avtaler om leie av husrom til ferie- og fritidsbruk.

 

Med bolig menes i denne loven husrom som fullt ut eller for en ikke helt ubetydelig del skal brukes til beboelse. Med lokale menes i denne loven annet husrom enn bolig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Husleieloven gjelder leie av lokaler (altså næringsdrift), men den er da fravikelig. Det er den ikke ved boligutleie. Eierens adgangsrett reguleres av § 5-6 hvis ikke annet er avtalt, og slik jeg forstår paragrafen plikter du å gi han adgang ved skade, ikke utstyre han med muligheten til å ta seg inn i lokalet ved alle tider.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Husleieloven gjelder leie av lokaler (altså næringsdrift), men den er da fravikelig. Det er den ikke ved boligutleie. Eierens adgangsrett reguleres av § 5-6 hvis ikke annet er avtalt, og slik jeg forstår paragrafen plikter du å gi han adgang ved skade, ikke utstyre han med muligheten til å ta seg inn i lokalet ved alle tider.

8212047[/snapback]

 

Kan du da forklare at §1-1 (i mitt svar ovenfor) gir inntrykk av at

det er bolig det er snakk om (ikke nærings-lokale) ? Jeg påstår

ikke at du tar feil, men jeg ville likt å forstå....

 

Er teksten å forstå slik at generelt "lokale" dekkes av loven

(men ferie-bolig dekkes jo ikke av Husleieloven) ?

Endret av rkorsnes
Lenke til kommentar
Husleieloven gjelder leie av lokaler (altså næringsdrift), men den er da fravikelig. Det er den ikke ved boligutleie. Eierens adgangsrett reguleres av § 5-6 hvis ikke annet er avtalt, og slik jeg forstår paragrafen plikter du å gi han adgang ved skade, ikke utstyre han med muligheten til å ta seg inn i lokalet ved alle tider.

8212047[/snapback]

Kan du da forklare at §1-1 (i mitt svar ovenfor) gir inntrykk av at

det er bolig det er snakk om (ikke nærings-lokale) ? Jeg påstår

ikke at du tar feil, men jeg ville likt å forstå....

8214144[/snapback]

"Husrom" i husleieloven betyr både bolig og andre former for vegger med tak over. ;)

 

Edit: Det ser du forsåvidt også hvis du leser hele paragrafen og sorterer begrepene litt. Men det er altså slik at loven gjelder både bolig og næringslokale. Ved leie av lokale kan man dog avtale mye annet rart som ikke er mulig ved boligleie.

 

Edit2: Og når det gjelder det trådstarter lurer på, så tviler jeg på at utleier kan kreve å få nøkler og alarmkoder med mindre det er avtalt. Derimot plikter man naturlig nok å slippe ham inn ved eventuelle situasjoner som kan kreve hans tilstedeværelse.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Husleieloven gjelder leie av lokaler (altså næringsdrift), men den er da fravikelig. Det er den ikke ved boligutleie. Eierens adgangsrett reguleres av § 5-6 hvis ikke annet er avtalt, og slik jeg forstår paragrafen plikter du å gi han adgang ved skade, ikke utstyre han med muligheten til å ta seg inn i lokalet ved alle tider.

8212047[/snapback]

Kan du da forklare at §1-1 (i mitt svar ovenfor) gir inntrykk av at

det er bolig det er snakk om (ikke nærings-lokale) ? Jeg påstår

ikke at du tar feil, men jeg ville likt å forstå....

8214144[/snapback]

"Husrom" i husleieloven betyr både bolig og andre former for vegger med tak over. ;)

 

Edit: Det ser du forsåvidt også hvis du leser hele paragrafen og sorterer begrepene litt. Men det er altså slik at loven gjelder både bolig og næringslokale. Ved leie av lokale kan man dog avtale mye annet rart som ikke er mulig ved boligleie.

8214151[/snapback]

 

Hva da med "ferie-lokale" ? :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...