Gå til innhold

Litt kobling av tabeller i Access, men men

Anbefalte innlegg

Holder på med en liten base for arbeidsordre m.m.

Har følgende tabeller: Avdeling, Kunder og Ordre.

Tabellen Ordre er den jeg skal bygge vidre på og har et oppslag mot Avdeling som funker.

Problemet er oppslag mot Kunder der jeg vil lete på KundeNavn, men få satt inn både Knr, KNavn,PNr og Sted i respektive kolonner i tabellen Ordre.

Sålangt får jeg bare med en av disse i gangen, selv om jeg kan lese det jeg er på jakt etter i oppslaget

Takknemlig for tips.

Keep up the good work!

Endret av Sam40
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Holder på med en liten base for arbeidsordre m.m.

Har følgende tabeller: Avdeling, Kunder og Ordre.

Tabellen Ordre er den jeg skal bygge vidre på og har et oppslag mot Avdeling som funker.

Problemet er oppslag mot Kunder der jeg vil lete på KundeNavn, men få satt inn både Knr, KNavn,PNr og Sted i respektive kolonner i tabellen Ordre.

Sålangt får jeg bare med en av disse i gangen, selv om jeg kan lese det jeg er på jakt etter i oppslaget

Takknemlig for tips.

Keep up the good work!

8209932[/snapback]

Hvorfor skal du legge inn data i ordre tabellen også?

Går ut fra at disse data ligger i tabellen kunde, og da er det nok å ha en fremmednøkkel som peker på rett post i tabellen kunde.

F.eks:

Tabellen kunde har en kunde Ola Nordmann.

Denne har kundenr 0001. Han bor i Norgesveien 11 og har postnr 0052 Oslo.

Det eneste du i ordre tabellen din trenger her er et felt for kundnr. Så blir det for deg å lage en kobling til tabellen kunde i skjema/rapporter/spørringer som trenger å vise mer kunde info.

Slik du har tenkt å bygge det opp, så får du masse duplikat verdier registert, altså de samme data registert mange plasser, og da er vel egentlig poenget borte å ha en egen kunde tabell. Da kunne jo like gjerne hele kunde informasjonen ligget i ordre tabellen?

Dersom du er fast bestemt på å ha alle disse feltene i ordre også, så blir løsningen din en oppdateringsspørring.

Denne spørringen gjør at du setter data inn i ordre tabellen din hvor kundenavnet er likt.

Skjønner ikke selv poenget med det, men du har kanskje din grunn.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Det er vel ditt jeg har kommet, men har også lurt litt på om det å samle datane i en ny tabell ble feil..

Det som egentlig er utfordringen er at den endelige rapporten (Arbeidsordre) skal distribueres som et tekstdokument satt opp med tabell (les Word) til de forskjellige avdelinger hvor disse kan påføre utført arbeid, tidsforbruk m.m.

Tanken min var å kjøre ut arbeidsordrer som en fletteutskrift fra en accesstabell.

P.S.

Hva et trikket med oppdaterinsspørring da?

Keep up the good work!

Lenke til kommentar
Takker for svar.

Det er vel ditt jeg har kommet, men har også lurt litt på om det å samle datane i en ny tabell ble feil.. 

Det som egentlig er utfordringen er at den endelige rapporten (Arbeidsordre) skal distribueres som et tekstdokument satt opp med tabell (les Word) til de forskjellige avdelinger hvor disse kan påføre utført arbeid, tidsforbruk m.m.

Tanken min var å kjøre ut arbeidsordrer som en fletteutskrift fra en  accesstabell.

P.S.

Hva et trikket med oppdaterinsspørring da?

Keep up the good work!

8225139[/snapback]

Løsningen for deg blir å kjøre flettingen mot Word som en spørring, og ikke en tabell. Teknikken er akkurat den samme, bare at du kobler Word mot en spørring og ikke en tabell, og hastigheten bør ikke bli noe merkbart endret ved å gjøre det slik.

Trikset med en oppdateringsspørring er om du skal oppdatere data i en tabell basert på en spørring som henter data fra andre tabeller eller spørringer.

Et eksempel

UPDATE tabell1, tabell2 SET tabell1.felt2 = [tabell2].[felt1]
WHERE (([tabell1].[felt1]=[tabell2].[felt1]));

Her sier jeg at jeg skal legge data fra tabell2 sitt felt1 inn i felt2 på tabell1, der felt1 i tabellene er lik hverandre.

Dersom det står 100 i felt1 i tabell1 og tabell2, så vil jeg altså legge inn 100 i felt2 i tabell1 fordi det stemmer med vilkåret jeg har her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...