Gå til innhold

Skjermkort med støtte for 4 monitorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Jeg har hatt Matrox Parhelia (som har støtte for tre skjermer) som jeg et par ganger har prøvd å installere i Suse Linux. det har stoppet opp hver gang da det jeg ikke får til å installere driverne skikkelig. det kan godt hende det fungerer bedre i andre distroer for alt jeg vet.

 

Jeg er vedlig fornøyd med Matrox-kortet mitt i Windows og kan anbefale dette merke.

 

eneste kortet utenom overnevnte som har støtte for 4 skjermer er Asus Radeon HD 3870X2 1GB GDDR3. du kan lese en test av dette skjermkortet her.

Lenke til kommentar

Siden denne tråden har blitt vekket til live i igjen etter et år i dvale så får vel også jeg kaste meg på.

 

Parhelia i Linux er ..... i 99% av tilfelle et evig HAT! Matrox lanserer veldig sjeldent drivere, men de har heldigvis noen veldig dedikerte brukere som f.eks mannen bak http://www.tuxx-home.at/ . Han fixer opp Matrox sine buggy drivere og patcher de til å funke på nyere kjerner. Jeg bruker mitt P750 i Ubuntu 7.10 og har brukt det i snart 1 1/2 år med denne mannens drivere (etter å ha bannet meg igjennom 2 år med delvis og komplett ikke-fungerende drivere fra Matrox).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
"Siden denne tråden .."

Mitt beste tips er to HD2400-kort med dual-DVI til 500,- stykket.

 

hva vil du sier fordelen med to slike kort istedenfor et?

 

Prisen.

 

Matrox QID 128 koster glatte 4.000,- mens HD 3870X2 ligger rundt 3.000,-

Til sammenligning får du HD3450 med dual DVI til 350,- per stk.

Lenke til kommentar

Fordelene er slik jeg ser det:

 

- Pris : 2x 350-600,- i stedet for to til fire ganger så mye.

- Utvidbarhet : Med to svake med 2x skjermutganger kan du lett bytte ut det ene med et hvilket som helst kraftig skjermkort uten å måtte lete etter spesialskjermkort som kommer med nesten års mellomrom.

- Teknologistøtte og operativsystemstøtte : Matrox er nesten ikke støttet i andre OS enn Microsofts og så vidt jeg vet er ikke Matrox i fronten av skjermkortutviklingen. Kortene jeg nevnte er basert på noe av det nyeste fra ATI med f.eks god støtte for hardwaredekoding av video og siden prisen er så lav kan du uten større omtanke bytte ett eller begge til neste generasjon i samme prisklasse når den tid kommer dersom noe teknologi fra den generasjonen er ønsket.

- Gjenbrukbarhet : Når du endelig oppgraderer sitter du med to billige multi purpose skjermkort istedet for ett spesialkort som har vært en dyr investering. Et 3870X2 med strømbruk på ca 1000 watt er ikke bra egnet til å bare puttes i filserveren eller i dine foreldres Dell, men det er et billig laveffektskort.

- Effektbruk : Lavytelseskortene kommer ofte med tilsvarende effektbruk og er gjerne passivt kjølt.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til speccs på alle kort ( lengre ), men det er bare et veldig lite antall kort som kan akkurat det du beskriver fordi nesten alle kort bare har to RAMDACs og kan derfor bare behandle to videosignaler på en gang. Skal du aktivere TV-OUT må du mest sannsynligvis deaktivere en av de andre skjermene.

 

.. enter PCI-skjermkort til 400,- :)

Lenke til kommentar
Fordelene er slik jeg ser det:

 

- Pris : 2x 350-600,- i stedet for to til fire ganger så mye.

- Utvidbarhet : Med to svake med 2x skjermutganger kan du lett bytte ut det ene med et hvilket som helst kraftig skjermkort uten å måtte lete etter spesialskjermkort som kommer med nesten års mellomrom.

- Teknologistøtte og operativsystemstøtte : Matrox er nesten ikke støttet i andre OS enn Microsofts og så vidt jeg vet er ikke Matrox i fronten av skjermkortutviklingen. Kortene jeg nevnte er basert på noe av det nyeste fra ATI med f.eks god støtte for hardwaredekoding av video og siden prisen er så lav kan du uten større omtanke bytte ett eller begge til neste generasjon i samme prisklasse når den tid kommer dersom noe teknologi fra den generasjonen er ønsket.

- Gjenbrukbarhet : Når du endelig oppgraderer sitter du med to billige multi purpose skjermkort istedet for ett spesialkort som har vært en dyr investering. Et 3870X2 med strømbruk på ca 1000 watt er ikke bra egnet til å bare puttes i filserveren eller i dine foreldres Dell, men det er et billig laveffektskort.

- Effektbruk : Lavytelseskortene kommer ofte med tilsvarende effektbruk og er gjerne passivt kjølt.

 

Det finnes Linux-drivere for Parhelia-kortene, og de begynner å nærme seg OK. Hvis man ikke liker Matrox, så har Nvidia sin Quadro-serie og ATI/AMD har FireGL(?). Begge disse har også mulighet for 4 skjermer på et skjermkort. Jeg ville ikke puttet 2x crappy-kort i en bedriftsmaskin, ene og alene fordi prisen er det største ankerpunktet og det er ubetydelig i bedriftssammenheng. Setter du sammen en workstation som skal ha 4 skjermer, så koster denne med skjermer fort 20-25 tusen. 2-3 tusen fra eller til spiller liten rolle, og når de fleste leverandører (Dell, IBM, HP) kan levere med de dyre kortene og gi full garanti på maskinen. Dette er verdt mer enn 2.000,- (omsatt i timer så er dette dette rundt 4-5 timers arbeid for en ansatt). I løpet av 3 år som er normal levetid for en maskin vil dette si 1t 20minutter pr år for installasjon og feilsøking med skjermkort i tillegg til jobben med det "sære hardwareoppsettet". Snakker man om 100 identiske maskiner kan dette punktet falle vekk, men skal man kjøpe 100 workstations, så klarer man å dra inn det skjermkortet inn i en rabattordning.

 

Hvorvidt om kortene er multi purpose eller ikke spiller ingen rolle da spilling ikke er et issue på maskinen, og når den har nådd EoL-status i bedriften så er ikke skjermkortene verdt noe særlig uansett.

Lenke til kommentar
Prisen.

 

du bør ikke kun se deg blind på prisen. til Matrox Parheliga og QiD får du med diverse plugins til CAD, videoredigering og bilderedigering som du ikke får hvis du kjøper skjermkort med to skjermer.

 

Selvsagt ikke. Dersom det er behov for et cad kort så kjøper man det. I dette tilfellet var det ikke nevnt noen spesielle krav, og løsningen som er mest praktisk og kostnadseffektiv forekommer meg som den mest nærliggende - det vil si to standard lavkost kort med dual DVI.

Lenke til kommentar
Med kategori "klientmaskiner" så tenkte jeg muligens i et litt annet leie enn deg når du nevner "workstation". Men om disse betyr det samme har du nok allerede maskinvare nok til å ikke bry deg hva du egentlig betaler.

En maskin med flere enn to skjermer faller fort inn under kategorien workstation, og i alle fall langt fra kravene man ser på hjemmemarkedet. Man må tenke litt anderledes når man leverer maskiner i bedriftsmarkedet :)

Lenke til kommentar
Med kategori "klientmaskiner" så tenkte jeg muligens i et litt annet leie enn deg når du nevner "workstation". Men om disse betyr det samme har du nok allerede maskinvare nok til å ikke bry deg hva du egentlig betaler.

 

enden sa det best. Uansett hva du kaller det, så er det meste jeg sa fortsatt relevant. Siden dette er Bedrift - IKT, så snakker man ikke om hjemmepc'er. Det har man andre kategorier for.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jupp., Enig. Leser dette forumet for å få info til med tanke på bedriftsmarkedet. Og der er standardisering en meget vesentlig faktor. Det å peise ut hjemmesnikrede semi-tweaked løsninger som mest sannsynlig funker veldig bra, er ikke måten å gjøre det på i bedriftsmarkedet. Der skal man ha noe som er gjennomprøvd, testet, godkjent, og som leverandør kan stå inne for fungerer i den oppgitte livssyklusen. Klasker man inn ett par ATI kort på egenhånd, så er man straks ute og sykler med tanke på standardisering. (om man da ikke egen-definerer en standard av det da så klart) :-D

 

Mitt (og sikkert mange andre admins) høyste ønske, er å ha ett så standardisert og strømlinjeformet miljø, at man kan ta en random tekniker/konsulent som er helt ukjent med kunden, og han vil i løpet av kun kort tid kunne utføre alle relevant support oppgaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...