Madmax30 Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Jeg var selv i samme situasjon og hadde problemer med å velge. De kameraene jeg hadde å velge mellom var: Olympus 730, Olympus c 4000z, Nikon 4300, Fuji s304 og HP 850. Bestilte egentlig c 4000 fra USA, men de var ikke interessert i å sende så langt. Så leste jeg testen av HP 850 på akam.no og ble overbevist. Du må bestemme deg for om du skal ha lite kamera eller mye zoom, deretter om du bare vil ha compact flash eller ikke. Jeg byttet fra CF fordi dette bruker mer strøm og er tregere enn bl.a SD og XD. Hvis jeg hadde hatt bedre råd hadde det blitt Canon G3 eller Olympus 5050 (begge to er overlegne de andre i bildekvalitet, men desverre også endel dyrere). Lenke til kommentar
hce Skrevet 10. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2003 Jeg var selv i samme situasjon og hadde problemer med å velge. De kameraene jeg hadde å velge mellom var: Olympus 730, Olympus c 4000z, Nikon 4300, Fuji s304 og HP 850. Bestilte egentlig c 4000 fra USA, men de var ikke interessert i å sende så langt. Så leste jeg testen av HP 850 på akam.no og ble overbevist. Du må bestemme deg for om du skal ha lite kamera eller mye zoom, deretter om du bare vil ha compact flash eller ikke. Jeg byttet fra CF fordi dette bruker mer strøm og er tregere enn bl.a SD og XD. Hvis jeg hadde hatt bedre råd hadde det blitt Canon G3 eller Olympus 5050 (begge to er overlegne de andre i bildekvalitet, men desverre også endel dyrere). Omtrent akkurat de samme kameraene jeg vurderte opp mot hverandre, og jeg hadde uten tvil gått for Olympus 5050 kameraet hadde jeg hatt mye mer penger. Valget har falt på nikon 4300 etter en tur i butikken. Synes de andre kameraene ble for store :-? Zoom er såklart veldig gøy, men til mitt bruk tror jeg 3X zoom skal holde. Batterikapasiteten på nikonkameraer har jeg opplevd som helt greit, og hastigheten på minnekortet har ikke _så_ mye å si på 3-4MP kameraer. Kjøper et godt CF kort på 256Mb i tillegg /end... Lenke til kommentar
jillabolla Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Jeg har lest flere steder at mange foretrekker f.eks 3MP og 4X istedet for 4MP og 3X Zoom, så 10X er nok en kjempefordel. Vet ikke ikke helt ved hvilken forstørrelsen en absolutt bør benytte stativ. Du klarer ikke holde apparatet helt i ro ved så høy zoom. Når det gjelder 3MP med 4x mot 4MP med 3x er det vel bare å croppe litt i etterkant hvis man vil ha et mindre utsnitt med 4MP, en vil da sitte igjen med noenlunde samme forstørrelsesgrad (og kvalitet) som med 3MP og 4x på maks. tele, men med 4MP ved annen bruk (med andre ord, digital zoom). 10 x zoom blir selvfølgelig noe helt annet igjen. Tommelfingerregelen ved SLR-fotografering med telelinser er at lukkertiden skal være 1/brennvidden, dvs. 1/250 s ved 200 mm. mvh, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå