Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
uansett hvis det er selvbygg ute å går får du jo veldig mye bra egentlig.. skal fikse en handle liste:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=44298.

Her får du 8gigabyte ram, 1 terrabyte lagring +++

8221470[/snapback]

AMD er ikke lønnsomt i det prissegmentet for tiden. (sist jeg sjekka iallefall) Du får bedre ytelse pr krone hos Intel. Imidlertid ville jeg heller valgt en sempron til 300,- (hvor AMD gir mer for pengene); dette er ikke noe game-pc :b

Hovedkortet trenger ikke SLI chipset og strømforsyninga er vel også litt over mål, skal vel neppe ha en gf8800 til den boksen:)

Ting jeg ville sett etter for en slik boks:

Billig prosessor - selv de enkleste prosessorene i dag er jo monster i forhold til 2-3 år tilbake, og grovt sett er allt man skal gjøre å lagre filer.

En håndfull RAM - 512MB eller 1GB. Sansynligvis kunne man klart seg med 32MB elns :)

To RAID kontrollere - ren hardware, ikke no hybrid-tull.

2 x 3 identiske disker - 2 stk til operativsystem, RAID 1. 2 stk til brukerfiler, RAID 1. En bacupdisk til hvert array. (Rotér med diskene i maskina, lagret off-site).*

Front-rack for diskene, for lett bytting.

UPS - For trygg avstenging av servern ved strømbrudd.

*RAID 1 gir rask lesing samt kontinuerlig backup mot enkelt disksvikt. Den ene disken kan så byttes med jevne mellomrom for offsite backup. Det fysiske skillet mellom system og brukerfiler sikrer systemet mot brukerscript som går amok, samt gjør at brukerfilene lett kan flyttes; er bare å mounte disken der du måtte ønske det og du er klar.

<disclaimer>07:47 på en søndags morra, så hvis jeg har blingsa på noe får dere tilgi meg :b</disclaimer>

Lenke til kommentar

En ting som da folk tydeligvis ikke tenker på er at nedetid koster penger, MYE PENGER. Jeg mener at man burde gå for en ferdig-server med litt redundans (som f.eks DL380). Drit i om den er overspecca som faen nå, hvis den er så ekstremt overspecca så holder den kanskje 7-10 år uten å gjøre annet enn å bytte disk. Så kan man jo komme med at "jammen man kan jo kjøpe nye nytt, billig og bra om 5 år", vell, da må vedkommende ut å bruke tid (som koster arbeidsgiver penger) og dermed ender man opp med at de 2 billige maskinene kanskje ikke ble fullt så billige. I tillegg til at vedkommende skal faktisk da kjøpe en ny maskin så må denne også settes opp og litt nedetid når man flytter over da. Nedetid er som kjent dyrt, men vanskelig å putte i kroner og øre på noe som en skole.

Grizzmo: Spørsmålet er om det er en god investering å investere i kompetansen til en som "Jobber litt deltid ved en privat barne-/ungdomsskole som IKT-assistent".

Jeg tenker litt, kjøper du en server hos komplett som går i stykker må vel du sende inn serveren til dem, samt garantien bortfaller i det du bryter forseglingen dems. Kjøper du en HP-server kommer en mann fra et eller annet firma til deg, finner feilen og fixer den der og da.

Litt synd at vedkommende ikke jobber på en offentlig skole. Disse har veldig gode avtaler på hardware gjennom kommunen/fylkeskommunen.

Lenke til kommentar

tommy007: Det forslaget der var rett og slett LATTERLIG! Skal man ha en produksjonsserver uten redundans setter man ikke opp noe sånt!

Trådstarter: jeg anbefaler fortsatt en HP/Dell sak... og den trenger heller ikke å bli så himla dyr.

Lenke til kommentar
Grizzmo: Spørsmålet er om det er en god investering å investere i kompetansen til en som "Jobber litt deltid ved en privat barne-/ungdomsskole som IKT-assistent".

Jeg tenker litt, kjøper du en server hos komplett som går i stykker må vel du sende inn serveren til dem, samt garantien bortfaller i det du bryter forseglingen dems. Kjøper du en HP-server kommer en mann fra et eller annet firma til deg, finner feilen og fixer den der og da.

Litt synd at vedkommende ikke jobber på en offentlig skole. Disse har veldig gode avtaler på hardware gjennom kommunen/fylkeskommunen.

8225421[/snapback]

Jepp. Det er et viktig spørsmål, uten noe fasitsvar, selv om vi nok heller litt hver vår vei. :)

Det viktigste er at de er klar over konsekvensene av det valget de tar. En større engangsinvestering i front vil nok være mest lønnsomt i dette tilfellet, hvis det følger med en utvidet serviceavtale. Hadde jeg jobbet der ville de nok kunne spart litt ^^

Lenke til kommentar

hvis du vil ha et godt råd, så er det å gå til dell.no og sette sammen en server der som du selv er fornøyd med ^_^

På skolen jeg jobber på så har vi kun Dell servere, og vi er stor fornøyde med dem.

Du får mye kraft for penge, og god kundeservice + at du selv velger hva du vil ha av maskinvare i den.

ps. Vår hovedserver er en Dell Poweredge CS1420 med enkjernes Intel Xeon 3.2GHz, 1GB ram, 250GB system/fillagrings disk + 1TB ekstern fildelings disk.

denne serveren håndterer rundt 1100 elever og 180 ansatte + 300 maskiner (stasjonære + laptopper)

maskinen fungerer som Domene kontroller, DHCP, DNS, filserver og sertifikat server, og den gjør en utmerket jobb med det..

har en oppe tid på 130 dager nå.. hadde vært mer hvis vi ikke måtte slå den av for 130 dager siden pga elektriker arbeide rundt dem..

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar
hvis du vil ha et godt råd, så er det å gå til dell.no og sette sammen en server der som du selv er fornøyd med ^_^

På skolen jeg jobber på så har vi kun Dell servere, og vi er stor fornøyde med dem.

Du får mye kraft for penge, og god kundeservice + at du selv velger hva du vil ha av maskinvare i den.

ps. Vår hovedserver er en Dell Poweredge CS1420 med enkjernes Intel Xeon 3.2GHz, 1GB ram, 250GB system/fillagrings disk + 1TB ekstern fildelings disk.

denne serveren håndterer rundt 1100 elever og 180 ansatte + 300 maskiner (stasjonære + laptopper)

maskinen fungerer som Domene kontroller, DHCP, DNS, filserver og sertifikat server, og den gjør en utmerket jobb med det..

har en oppe tid på 130 dager nå.. hadde vært mer hvis vi ikke måtte slå den av for 130 dager siden pga elektriker arbeide rundt dem..

8226928[/snapback]

Fysj. Oppetid er en dårlig ting :p 130 dagers oppetid betyr jo fort vekk 130 dager siden den sist mottok sikkerhetsoppdateringer. Oppetid er bra på clustere, men nodene må få lov til å gå ned en gang i blandt for oppdateringer. (Snakker da om maskiner som står relativt fritt tilgjenglig for en større og ukontrollert brukergruppe).

Lenke til kommentar

faktisk trenger ikke en langt oppetid å bety dårlig sikkerhet i forhold til sikkerhets oppdateringer..

trikset ligger i å filtrere bort de oppdateringene som ikke trengs, og da merker du fort at de fleste oppdateringene du trenger ikke krever omstart ^_^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...