chrisege Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 (endret) Hei, Jobber litt deltid ved en privat barne-/ungdomsskole som IKT-assisten. Vi skal snart gå til innkjøp av ny server, da den vi har i dag begynner å ble gammel og utdatert. Skolen har ca 120 elever og 20? lærer/ansatte. Vi har foreløpig følgende krav, dere som har bedre peiling på dette, må gjerne komme med kommentarer/andre krav. * Stor lagringsplass (250 gb?). Store elevpresentasjoner osv. * Nok minne og stor nok CPU (dette vet dere mer om enn meg) * GigabyteLAN * Serveren skal fungere som lagringsserver, domenekontroller og være primærdomenekontroller. Den gamle serveren blir antageligvis nedprioritert til sekundærdomenekontroller og lærerserver. * Windows 2003 Server * (om den kan monteres i patcheskapet er det en fordel, men ingen krav) Budsjett +/- 10 000 kr inkl MVA. Edit: Vi ser bort fra budsjettet i første omgang, og regner alt under 30 000 som greit! Dere står tålig fritt utenom dette. Dere vet mer enn meg om hva som kreves og hva som bør prioriteres. Spør dersom dere trenger mer info! På forhånd takk for hjelpen. ChrisEge Endret 23. mars 2007 av chrisege Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Hvordan er det med lisenser skal du kjøpe nye ? Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 Heldigvis ikke jeg som sitter med det arbeidet, men vi sitter jo på nok klientlisenser på serveren vi har i dag (Win2k), så regner med at disse kan overføres! Vi må jo ha ny Win2k3 lisens da til serveren. Lenke til kommentar
Reff Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 (endret) 10.000 for en server til 150 brukere var vell et ganske lite budsjett... http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=333449 hva med en hp proliant ml150? Denne serveren med ett par ekstra minnebrikker kan vell kanskje vere aktuell. Legg merke til at denne ikkje blir levert med hardisker så dette må kjøpes i tillegg. 2x 500 gb sata disker eller noe i raid1. Dette blir uten lisenser og du har allerede et budsjettsprekk på et par tusen tipper jeg. Tror nok du må gå og tigge om litt mere penger skal du sette opp en fungerende løsning. 10.000 kr er knapt nok peng nok til en fungerende arbeidsstasjon.. Edit: er egne lisenser på 2k3 server, 2003 server med 5 cal lisenser koster rundt 7000 kr så lykke til med budsjettet Endret 22. mars 2007 av Reff Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 OK, da skal jeg ta det med videre til IKT-ansvarlig/IKT-leder. Men, dersom vi ser bort fra budsjettet på +/- 10 000. Hva vil dere da anbefalle? Lenke til kommentar
Reff Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Hvor mange samtidige brukere/datamaskiner er det? hvilken applikasjoner er i bruk på serveren, kun ad/dc filserver? Hvor store krav stiller du til datasikkerhet? Hva er problemet med den eksisterende konfigurasjonen og hvilken hardware er det den kjører på? (for lite minne, for treg cpu, tom for diskplass?) krav til oppetid? I og med at det er en barne og ungdomskole regner jeg ikke med at den er så alt for masse i bruk.. Du kan også vurdere og bruke device based client accsess lisence vist du ikke har så mange datamaskiner på nettverket. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 uhm... en brukbar dell 2850 / 2950 med en liten dualcore, 2GB minne og et raid5 på 250GB blir vel fort rundt 30000,- ? Veldig grovt regnet? Selv drifter jeg 8 dell 2850/2950 daglig, og de gir mye for pengene. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 Hvor mange samtidige brukere/datamaskiner er det? Ca 80-90 datamaskiner. Noe bærbart og noe stasjonært Hvilken applikasjoner er i bruk på serveren, kun ad/dc filserver? Blir vel hovedsakelig AD, filserver, og kanskje printer Hvor store krav stiller du til datasikkerhet? Tja, altså det kjøres ekstern backup hver dag via annen maskin, så noe særlig internt er det ikke krav om, men selvsagt et pluss! Hva er problemet med den eksisterende konfigurasjonen og hvilken hardware er det den kjører på? (for lite minne, for treg cpu, tom for diskplass?) Tja. Den er treig, tomt for diskplass, og bærer preg av å dra på åra. (USB1, 10/100 mbt kort, Win2k osv) krav til oppetid? Tja, den bør jo være tilgjengelig 24/7, uten formye jobbing, men men. Alt har sin pris! Lenke til kommentar
Reff Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Så lenge du ikke skal kjøre noen roaming profile så trur eg ikkje du trenge noken nyaste hardware, men er vell en fordel med raske disker og stabile disker, sjå litt på den serveren jkjk nevner, jeg har selv god erfaring med hp dl 380 servere(eldre modeller), men raid1 eller raid5 er vell en stor fordel her, gjerne scsi disker i og med at den skal kjøre døgnet rundt. Standard pata og sata disker er ikkje beregna for å kjøre 24/7. At den kjører 2k server er vell ikkje noke sånt veldig stort problem når du bare kjører ad/filserver/printserver? Men serveren er ikkje noke man bør prøve og spare inn pengar på, start ett kakelotteri. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 Sorry, glemte å nevne at det antaligvis kommer til å blir kjørt noe roaming profile, da særlig på elevbrukeren. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 (endret) Sorry, glemte å nevne at det antaligvis kommer til å blir kjørt noe roaming profile, da særlig på elevbrukeren. 8211966[/snapback] om det er så lavt budsjett så ville jeg rett og slett gått for "selvbygg". Dette fordi at om du ikke har råd for en supportavtale så er det bedre at komponentene kan byttes med "hyllevarer". lite oppsett tatt fra norek (komplett) Pris ca 9000 eks mva Chieftec 3U kabinett m550W power + rackskinner 80cm MSI K8D Master3-133 FA4R hovedkort 1 x Opteron 265 dualcore prosessor 4 x crucial 512 MB minnebrikker DVD-brenner 2 x 400 GB SATA 7200 RPM (RAID1 på onboard SATA-kontroller) Floppy (for drivere) Med ekstra powersupply i tillegg (som reserve) så ender du på ca 10000 kr. Her kan du bygge ut til totalt 24 GB minne (totalt 12 minneslotter) og kjøpe ekstra dualcore cpu. Dette om det MÅ bli så lav pris.. lisenser på windows er her holdt utenom. OEM versjon for Windows server 2003 standard er ca 4500 kr (eks mva) og i tillegg koster det etpar hundre pr klientadgangslisens.. men dere har nok skolerabatt på lisensene.. Optimalt sett skulle dere nok hatt noe ala de nevnte Dell serverne eller tilsvarende fra HP, IBM osv.. MED onsite serviceavtaler. Endret 22. mars 2007 av lohelle Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Som sagt, i første omgang holder vi budsjettet utenfor. Dere anbefaller noe som vil passe innenfor en grei prisklasse (25-30k?) Så ser vi hva vi får til! Endret 23. mars 2007 av chrisege Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Kommunen har nok en select-academic-avtale med Microsoft og dere bør derfor få lisensene meget billig. Jeg har ikke prisene i hodet, men tror vi snakker om omtrent 2000,- for server og under hundrelappen per CAL. Sjekk med den sentrale IT-avdelingen. Har de ikke tegnet avtale så be dem gjøre det. Alle kommuner har rett på slik avtale gjennom KS, uansett størrelse. Da burde lisensene bli nesten gratis, men alt vil gjøre utslag på et så lite budsjett. En HP DL380 med 5 disker i RAID5 vil nok passe godt for denne oppgaven. Man kan redusere lisenskostnadene ved å benytte Samba som domenekontroller, men dette vil vil trolig kreve mer arbeid og kompetanse fra deres side. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) jeg ville holdt meg unna selvbygg i en slik sammenheng. Det nevnes også HP DL380, og jeg er enig i at disse også er gode. Her har vi HP ML370 Gen2, HP DL360 og 380, samt dell 2850 og 2950. Dell 2850 gir vel mest for pengene etter min mening, mens 2950 er noe kvassere. Er ikke sikker på om 2850 er i sortimentet lenger (kan godt hende, men har ikke sjekket). Edit: ser ut som at 2950 har tatt over for 2850. Endret 23. mars 2007 av JKJK Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 jeg ville holdt meg unna selvbygg i en slik sammenheng. Det nevnes også HP DL380, og jeg er enig i at disse også er gode. Her har vi HP ML370 Gen2, HP DL360 og 380, samt dell 2850 og 2950. Dell 2850 gir vel mest for pengene etter min mening, mens 2950 er noe kvassere. Er ikke sikker på om 2850 er i sortimentet lenger (kan godt hende, men har ikke sjekket). Edit: ser ut som at 2950 har tatt over for 2850. 8218035[/snapback] jeg er enig i at man burde holde seg unna selvbygg (!!). Dette var et forslag om man MÅTTE komme seg under 10000 kr. Dette fordi serviceavtale på 3-5 år med på stedet garanti gjerne koster mer enn hele budsjettet alene. KUN derfor ble selvbygg anbefalt. HP og Dell serverene nevnt vil fungere utmerket alle sammen. Jeg ville nok fokusert mest på disksystem om den kun skal være AD og lagringsserver, men velg gjerne en server som har mulighet til å bygge ut minne betraktelig om det senere blir "andre planer". Jeg håper for all del at du før løftet budsjettet ditt til 25-30000.. Lykke til! Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Kan dere bygge den selv? Slik at vi kan sette opp deler i en liste Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Man kan redusere lisenskostnadene ved å benytte Samba som domenekontroller, men dette vil vil trolig kreve mer arbeid og kompetanse fra deres side. 8217874[/snapback] Samme jeg tenkte med det samme jeg så topic'en. Om man har kompetansen til å kjøre serveren som en boks (dvs. *nix/samba med kun kommandolinje/fjernstyring) vil man lett klare å få et bra system til fem tusen + lagringsplass. Spørsmålet blir vel om man vil investere i hardware eller i kompetanse Lenke til kommentar
mkon Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Skjønner ikke dem som sier at man må investere så altfor mye på en slik server. Print/fil servere trenger ikke være så enormt kraftige. Se på den maksina med amd som er mekka til deg ovenfor her. Den er mer enn bra nok. Og om det er krise med selvbygg så fiks så der du kjøper den bygger for deg med garanti. Endret 23. mars 2007 av darkz Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Jepp. For en domene/print-server, gjerne med lokal intranet server i samme boksen, så er de hardware-specsa som å skyte spurv med kanon. Én 512mb brikke holder i massevis, feks. Det som ikke bør spares på er gode nettverkskort, raske harddisker, backupløsning (DVD/Tape/RAID) samt UPS hvis man ikke har det allerede. Lenke til kommentar
mkon Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Jepp. For en domene/print-server, gjerne med lokal intranet server i samme boksen, så er de hardware-specsa som å skyte spurv med kanon. Én 512mb brikke holder i massevis, feks. Det som ikke bør spares på er gode nettverkskort, raske harddisker, backupløsning (DVD/Tape/RAID) samt UPS hvis man ikke har det allerede. 8221416[/snapback] Enig der, er jo ikke terminal med win2k3 og 120 brukere på samtidig det er snakk om. Skole der jeg går har 500 på samme filserver, og den er ikke så uver bra speccs på, er bare at det er en dual nettverkskort til 3000 der som gjør jobben Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå