Gå til innhold

Netshop får/vil? ikke reparere min Zepto maskin..

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Jeg har kommet borti et problem her.

I 2005 kjøpte jeg en Zepto 2314W av Zepto Norge.

Som de fleste her sikkert vet ble Zepto Norge oppkjøpt av Netshop.no i fjor.

For 6 uker siden sendte jeg min Zepto maskin inn til Netshop for reparasjon, og der har den vært siden.

Grunnen er at de ikke får tilsendt nytt Chassis m/ hovedkort fra Zepto i Danmark, da de mener det er i hovedkortet feilen ligger. De har sagt ifra til Zepto Danmark flere ganger, men det dukker aldri opp.

Så sa de til meg i tlf. at hvis de ikke fikk det i løpet av uka så vil de gi meg et alternativt chassis, dvs. et MSI 1032B. Da dette gjør PC'en en god del større og tyngre (ikke den lille, hvite og lette 14" som jeg engang hadde), (og i tillegg så er det en god del billigere enn det som jeg engang hadde (noen tusen)) så er ikke dette noe jeg har særlig lyst på.

Forbrukerrådet ba meg ta kontakt med Zepto Danmark, og jeg har sendt dem en epost, så sitter og venter på svar.

Men jeg begynner å bli veldig utålmodig, og lurer på hva ekspertisen på dette forumet tenker om saken?

Jeg har ikke lyst å lide noe tap som følge av å bare sende den inn til reparasjon.

Anyone?

Endret av kaieks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er mindre enn 2 år siden du har kjøpt maskinen, kan du heve kjøpet.

Det at de bruker så lang tid gjør dette mulig.

Men sannheten er at du ivertfall kan kreve prisavslag. Ivertfall dette om du får denne andre chassisen eller whatever.

Det blir vel på mange måter opp til deg selv.

Går det på garanti, eller sendte du den inn for rep. på egen regning?

Lenke til kommentar
Hvis det er mindre enn 2 år siden du har kjøpt maskinen, kan du heve kjøpet.

Det at de bruker så lang tid gjør dette mulig.

Men sannheten er at du ivertfall kan kreve prisavslag. Ivertfall dette om du får denne andre chassisen eller whatever.

Det blir vel på mange måter opp til deg selv.

Går det på garanti, eller sendte du den inn for rep. på egen regning?

8209557[/snapback]

Hvorfor og hvor står det at jeg kan heve kjøpet, bare pga. at de bruker lang tid?

Virker som om dette er en garantisak da jeg ikke har hørt noe om at det ikke er. Og siden de er villige til å "gi" meg nytt chassis....

Lenke til kommentar

Sakset fra forbrukerkjøpsloven:

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

§ 31. Prisavslag

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

§ 32. Heving

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Jeg vil ikke si at seks uker er innen rimelig tid, og kan aldri tro Zepto/Netshop er uenige i det. Saken har jo ikke fått en løsning ennå, så her baller jo tiden bare på seg.
Lenke til kommentar
Sakset fra forbrukerkjøpsloven:
§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

§ 31. Prisavslag

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

§ 32. Heving

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Jeg vil ikke si at seks uker er innen rimelig tid, og kan aldri tro Zepto/Netshop er uenige i det. Saken har jo ikke fått en løsning ennå, så her baller jo tiden bare på seg.

8210231[/snapback]

Takktakk! Men da jeg snakka med Netshop nevnte og han jeg snakka med at de ikke har juridisk ansvar ovenfor denne saken, kan de bare fraskrive seg den? Er det Zepto Danmark som har ansvaret da? Trodde at hvis et firma ble oppkjøpt, tok oppkjøper over både godt og vondt...

Lenke til kommentar

Jeg er jammen ikke sikker, men skulle da absolutt tro at det er Netshop du skal forholde deg til. Du har uansett ikke kjøpt maskinen fra Zepto i Danmark, og Zepto i Norge var jo et eget selskap, så kan aldri tro det er noen andre enn den nye eieren, Netshop, du skal forholde deg til. Jeg ville uansett tatt kontakt igjen med Forbrukerrådet for å få et helt sikkert svar.

Lenke til kommentar
Jeg er jammen ikke sikker, men skulle da absolutt tro at det er Netshop du skal forholde deg til. Du har uansett ikke kjøpt maskinen fra Zepto i Danmark, og Zepto i Norge var jo et eget selskap, så kan aldri tro det er noen andre enn den nye eieren, Netshop, du skal forholde deg til. Jeg ville uansett tatt kontakt igjen med Forbrukerrådet for å få et helt sikkert svar.

8214853[/snapback]

Forbrukerrådet ba meg skrive en epost til Netshop med en endelig tidsfrist for å fikse opp i problemet. Hvis ikke var de klar til å overta saken.

Får bare håpe at Netshop får fiksa opp i dette.

Har forresten prøvd å få kontakt med Netshop support i hele dag uten hell, jobber de ikke på fredager?

Lenke til kommentar

Jo, de jobber på fredager, men det er vel kanskje stor pågang. Send Netshop en mail (og gjerne en kopi via vanlig brevpost), og gi de frist til f. eks 4. april. Da har de cirka halvannen uke på seg til å ordne opp, og det synes jeg må være greit nok. Påska begynner 5. april, så det vil være helt urimelig hvis de ikke får ordnet opp innen den tid - og da har du vel vært uten PC i åtte uker.

Lenke til kommentar
Jo, de jobber på fredager, men det er vel kanskje stor pågang. Send Netshop en mail (og gjerne en kopi via vanlig brevpost), og gi de frist til f. eks 4. april. Da har de cirka halvannen uke på seg til å ordne opp, og det synes jeg må være greit nok. Påska begynner 5. april, så det vil være helt urimelig hvis de ikke får ordnet opp innen den tid - og da har du vel vært uten PC i åtte uker.

8219065[/snapback]

virker ikke som det går noen vei. Jeg har ikke fått svar på eposten jeg sendte til netshop, og hver gang jeg ringer så får jeg samme svaret uansett hvor sint jeg prøver å høres: "Jeg skal prate med personen som har ansvaret for pc'en, så kommer vi tilbake til deg" Og tida går, men jeg får ikke høre noenting...

Dette begynner å bli mektig irriterende. :(

Jeg sendte en epost til Zepto DK for å høre hvorfor Netshop ikke får delene, og der fikk jeg til svar

"Desværre er det sådan at vi har haft problemer med at skaffe delene til 2314W fra vores leverandør.

Desværre er det sådan at den Norske Zepto har haft kørt for sig selv og selv producerede de laptops de solgte, så vi har ingen informationer om de norske kunder, så alt support på de norske produkter ligger hos Netshop. Desværre kan jeg ikke hjælpe dig yderligere."

Lenke til kommentar

Netshop er ansvarlig all den tid de har kjøpt opp Zepto. Om feilen oppstod før de kjøpte bedriften spiller ingen rolle - du kan trygt forholde deg til Netshop i denne saken.

Om ikke fristen er utløpt bør du sende Netshop en mail og minne dem om saken. Om du har en saksbehandler i forbrukerrådet, kan du sende en kopi til ham/hun. Opplys gjerne i e-posten at den sendes i kopi til forbrukerrådet. Si også i fra om du er beredt til å forfølge saken ved heving av kjøpet dersom Netshop ikke er i stand til å utbedre mangelen eller gi en tilsvarende maskin i bytte.

Dersom fristen er utløp, skriver du en mail til netshop og gjør dem oppmerksom på dette. Eller skal mailen inneholde samme informasjon som ovenfor, altså kopi til forbrukerrådet og heving dersom mangelen ikke utbedres eller maskinen byttes i ny.

Noen ord om at du er skuffet over behandlingen du har fått og at dine erfaringer i så måte vil bli gjort kjent for andre, vil heller ikke skade.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Netshop er ansvarlig all den tid de har kjøpt opp Zepto. Om feilen oppstod før de kjøpte bedriften spiller ingen rolle - du kan trygt forholde deg til Netshop i denne saken.

Om ikke fristen er utløpt bør du sende Netshop en mail og minne dem om saken. Om du har en saksbehandler i forbrukerrådet, kan du sende en kopi til ham/hun. Opplys gjerne i e-posten at den sendes i kopi til forbrukerrådet. Si også i fra om du er beredt til å forfølge saken ved heving av kjøpet dersom Netshop ikke er i stand til å utbedre mangelen eller gi en tilsvarende maskin i bytte.

Dersom fristen er utløp, skriver du en mail til netshop og gjør dem oppmerksom på dette. Eller skal mailen inneholde samme informasjon som ovenfor, altså kopi til forbrukerrådet og heving dersom mangelen ikke utbedres eller maskinen byttes i ny.

Noen ord om at du er skuffet over behandlingen du har fått og at dine erfaringer i så måte vil bli gjort kjent for andre, vil heller ikke skade.

Lykke til :)

8264675[/snapback]

jeg blir bare mer og mer forvirret. jeg har idag og igår blitt oppringt av en representant for Netshop som var villig til å gi meg en ny bærbar pc.

han prøver å finne maskiner som er tilnærmet lik den jeg leverte inn til reparasjon, men det er selvfølgelig vanskelig.

men jeg har og lyst å komme ut av dette uten å føle at jeg har tapt noe. De PC'ene jeg har blitt tilbudt koster halvparten av det jeg betalte for min for 1,5 år siden. DVS. at jeg betalte 13100kr for min og jeg har foreløpig blitt tilbudt 2 stk som ligger mellom 6000-7000kr. Er dette noe jeg burde godta? Jeg har blitt tilbudt en Lenovo ThinkPad Z60t eller en Acer Aspire 5051.

Jeg er ikke så veldig gira, men han sa seg villig til å lete videre, men hvis det er den prisklassen han leter i så vil jeg ikke ha for store forhåpninger.

I tillegg gjorde han det klart for meg at han ikke vil heve kjøpet, ettersom han sa at Netshop bare hadde kjøpt Zepto navnet i Norge, og at det var da Zepto som hadde ansvar for heving av kjøpet. Dette er vanskelig gitt...

Lenke til kommentar

kaieks: Hva du vil godta som erstating for din gammle pc, kan ikke eg gi deg svar på.

Men husk at prisene på bærbare pc'er har rast meget kraftig siden du kjøpte din i 2005.

Selv betalte eg 17000 for min AND xp3000+ i oktober 2004, i dag ville eg fått en meget heftig pc for den prisen.

Lenke til kommentar

Forhold deg til Forbrukerrådet, og sats på å få hevet kjøpet du. Det har du rett til.

Netshop har selv vist at de oppfatter seg som ansvarlige i denne saken, siden de tross alt er villige til å skaffe deg en ny pc. Det betyr indirekte at de anser seg som forpliktet til det. Så den saken er biff, og der vil Forbrukerrådet støtte deg.

Lenke til kommentar

Du har nok retten på din side og virker som Netshop ønsker å ordne opp. Husk at en PC kjøpt i 2005 garantert ikke er verd det samme i dag, trolig ikke halvparten en gang.. Hvis de tilbyr deg en maskin med tilsvarende spesifikasjoner synes jeg det er en bra deal..

Lenke til kommentar

Om du hever kjøpet får du likevel ikke hele kjøpesummen tilbake ettersom du må betale for den nytte du har hatt av maskinen. Å bytte til en maskin som er like god som den du har er etter mitt syn en god handel. Om du vil ha noe bedre, kan du jo legge litt imellom selv.

Lenke til kommentar
Om du hever kjøpet får du likevel ikke hele kjøpesummen tilbake ettersom du må betale for den nytte du har hatt av maskinen. Å bytte til en maskin som er like god som den du har er etter mitt syn en god handel. Om du vil ha noe bedre, kan du jo legge litt imellom selv.

8275504[/snapback]

jeg kan gjerne godta en ny maskin, men da vil jeg gjerne at den "minst" skal ha de spesifikasjoner som jeg hadde. de to jeg har blitt tilbudt har hatt det meste utenom skjermkortet.

jeg hadde et geforce go 6600, dvs at jeg føler at jeg kan kreve bedre enn Intel sin integrerte eller ati's integrerte Xpress 1100 som var tilfellet i de to jeg fikk tilbudt. eller tar jeg helt feil?

Endret av kaieks
Lenke til kommentar
men jeg har og lyst å komme ut av dette uten å føle at jeg har tapt noe. De PC'ene jeg har blitt tilbudt koster halvparten av det jeg betalte for min for 1,5 år siden. DVS. at jeg betalte 13100kr for min og jeg har foreløpig blitt tilbudt 2 stk som ligger mellom 6000-7000kr. Er dette noe jeg burde godta? Jeg har blitt tilbudt en Lenovo ThinkPad Z60t eller en Acer Aspire 5051.

Jeg er ikke så veldig gira, men han sa seg villig til å lete videre, men hvis det er den prisklassen han leter i så vil jeg ikke ha for store forhåpninger.

8274108[/snapback]

Prisen du betalte for PCen din har ikke noe å si. Det du har krav på er tilsvarende eller bedre. Se det på denne måten: De kan sette sammen en maskin med nøyaktig like specs som den du har levert inn, og gi deg den. Dersom en krangler for mye ender det ofte opp med at en får nøyaktig det en kan kreve, og ikke en tøddel mer. Litt smidighet, og du ender opp med en bedre maskin enn de egentlig trenger å gi deg.

Lenke til kommentar

jeg vet ikke om folk er interessert i å vite hvordan det går, menmen :)

var nede og snakka direkte med forbrukerrådet idag. så dagen endte med at jeg sendte enda en mail til netshop hvor jeg forklarte at hvis de ikke klarte å levere en tilsvarende pc innen 15.april, så skal saken gå videre til forbrukerrådet. Forbrukerrådet mente dette var best da 2 mnd. er en grei tidsramme å gå videre med, og at saken da ville være mye bedre for min del. Regner ikke med at noe skjer nå ettersom påsken er rett rundt svingen, men får bare krysse fingrene frem til fristen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...