Gå til innhold

Problemer med lydkort(Mackie Spike)

Windkin

Anbefalte innlegg

Jeg har trøbbel med å få mitt USB lydkort til å fungere skikkelig under opptak. Kortet er av typen Mackie Spike.

Her er problemet: når jeg starter opp mitt DAW må jeg umiddelbart restarte lydkortet for å få lyd på inngangen. Jeg kan nå gå å trykke på record. Etter jeg har stoppet opptaket har jeg lenger ingen lyd på inngangen, og jeg gå å restarte lydkortet på nytt. dette må jeg gjøre for hver lille ting jeg gjør. om jeg f.eks. starter click tracket må jeg restarte lydkortet for å ta opp lyd etterpå. jeg får også innimellom en kraftig durelyd på inngangen under opptak. dette problemet gjelder bare opptak jeg har aldri hatt noen problemer med å spille av lyd. for ordens skyld så vet jeg at det ikke er noe i veien med lydkortet, dette har jeg testet. jeg har også de nyeste driverene installert. håper noen kan hjelpe meg for dette er veldig frustrerende. ting somskulle ha tatt en halvtime kan jeg bruke flere timer på. har mistet mange gode opptak pga at lyden forsvinner eller den kraftige durelyden ødelegger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker tilsvarende problemer da jeg hadde dårlige drivere til mitt PCI-lydkort og dårlige USB-drivere på laptop'en (da med et annet lydkort).

Har du oppgradert USB-driverne på maskinen?

Bruker du andre USB-enheter samtidig?

Hvilket program bruker du og hvilke drivere liker det programmet?

Det kan være verdt å teste å bruke de nest-eldste driverne til lydkortet også...

Lenke til kommentar
Husker tilsvarende problemer da jeg hadde dårlige drivere til mitt PCI-lydkort og dårlige USB-drivere på laptop'en (da med et annet lydkort).

Har du oppgradert USB-driverne på maskinen?

Bruker du andre USB-enheter samtidig?

Hvilket program bruker du og hvilke drivere liker det programmet?

Det kan være verdt å teste å bruke de nest-eldste driverne til lydkortet også...

8209298[/snapback]

Takker for svar!

har prøvd å deaktivere alle andre USB porter enn det som jeg bruker til lydkortet, dette var ingen hjelp i. Bruker de eneste driverne som er å oppdrive til lydkortet. Finnes ikke noen spesielle USB drivere til maskinen som jeg vet om. har vurdert å kjøpe et PCI kort med USB porter, kan dette løse problemet? Bruker forresten Tracktion 2 som var bundlet med lydkortet så det burde jo være kompatibelt. har også testet med cubase men fikk det samme problemet der.

Lenke til kommentar

Bruker du ASIO-driverne til Spike? Kan du prøve med MME (eller WDM, men det er sikkert ikke mulig i Tracktion)?

Det kan også være at du prøver å sette latency så lavt at maskinen ikke takler det. Sett "Latency" til 512 samples eller 1024 (eller kanskje enda høyere) og se om det hjelper. (Dette må du kanskje sette i kontrollpanelet til lydkortet).

Endret av moskus
Lenke til kommentar
Bruker du ASIO-driverne til Spike? Kan du prøve med MME (eller WDM, men det er sikkert ikke mulig i Tracktion)?

Det kan også være at du prøver å sette latency så lavt at maskinen ikke takler det. Sett "Latency" til 512 samples eller 1024 (eller kanskje enda høyere) og se om det hjelper. (Dette må du kanskje sette i kontrollpanelet til lydkortet).

8209428[/snapback]

Bruker ASIO drivere. har prøvd å stte opp latency(har til og med prøvd på maks), det gjorde ingen forskjell. Har bare mulighet til å bruke ASIO og directsound drivere. Direct sound driverne er mildt sagt ubrukelige.

Lenke til kommentar

Definér "ubrukelige"?

Latency er jo så høy at bruker du virtuelle instrumenter eller "Input Monitoring" så er det bare å gi opp, men de gir iallfall en pekepinn på om du får tatt opp og spilt av med lydkortet.

Hva skjer om du prøver å spille av lyd med f.eks. Windows Media Player via lydkortet?

Lenke til kommentar
Definér "ubrukelige"?

Latency er jo så høy at bruker du virtuelle instrumenter eller "Input Monitoring" så er det bare å gi opp, men de gir iallfall en pekepinn på om du får tatt opp og spilt av med lydkortet.

Hva skjer om du prøver å spille av lyd med f.eks. Windows Media Player via lydkortet?

8209938[/snapback]

å spille av lyd er ikke noe problem i hverken tracktion eller media player, dette virker helt smertefritt. problemet er når jeg skal ta opp, da får jeg ingen lyd eller during på inngangene, problemet løses ved at jeg går i settings menyen og restarter lydkortet, da funker det om jeg trykker record med en gang jeg går inn i mitt prosjekt, men slutter å fungere dersom jeg stopper og prøver å ta opp mer eller f.eks bytter spor for opptak, skrur på click track etc.. det funker jo til en viss grad men jeg kan bruke flere timer på ting som ikke burde ta mer enn 30 min..

direct sound driverne klarer ikke å spille av større prosjekter en gang uten at jeg får de kjente klikkelydene man får av latency problemer..

Lenke til kommentar
Høres fremdeles ut som driver-problemer med lydkortet og/eller USB for meg. Og det er litt rart at det ikke finnes oppdateringen til hovedkortet ditt.

Et PCI-kort kan jo da gi bedre resultater hvis det bruker egne drivere...

8210126[/snapback]

takker for hjelp. jeg får prøve å lete litt mer etter USB drivere(har sett en men den var til service pack 1), men det spørs om jeg bare må holde ut til sommeren. Forhåpentligvis får jeg råd til ny PC...

Lenke til kommentar

Det finnes andre drivere som skal legge til 96kHz funksjonalitet (disse er foreløpig, og har vert lenge på alpha stadiet), som jeg annå ikke har prøvd tror du disse kan løse problemet? Er vel ingen grunn til å tro det siden de bare legger til valg av 96kHz og så vidt jeg vet ingen ting annet..

Lenke til kommentar

Har du prøvd lydkortet i en annen pc? Hvis ikke så kan jo det være en veldig enkel og grei feilsøkingsmetode.

Jeg hadde noe lignende problemer med mitt gamle system (socket A). Det skyltes ganske enkelt at systemet rett og slett ikke taklet datastrømmen fra lydkortet.

Hvilket OS kjører du forresten?

Lenke til kommentar
Har du prøvd lydkortet i en annen pc? Hvis ikke så kan jo det være en veldig enkel og grei feilsøkingsmetode.

Jeg hadde noe lignende problemer med mitt gamle system (socket A). Det skyltes ganske enkelt at systemet rett og slett ikke taklet datastrømmen fra lydkortet.

Hvilket OS kjører du forresten?

8222404[/snapback]

Har fått lydkortet testet i butikken der jeg kjøpte det. Der funket det uten problemer så det er ikke noe i veien med selve lykortet. Det er et socket A system jeg kjører på nå, så det er godt mulig jeg har samme problemet som du hadde. Det kan hende jeg bare må smøre meg med tolmodighet, får forhåpentligvis råd til ny PC i løpet av sommeren...

EDIT: Kjører win XP SP2

Endret av Windkin
Lenke til kommentar
Jeg ville nå sagt at det er verdt et forsøk, da det også kan være enkelte bug-fixes som kanskje ikke nevnes...

8218926[/snapback]

Har nå testet de andre driverne.. samme som før. :(

Får vel bare smøre meg med tolmodighet å vente på ny PC tenker jeg....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...