Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feilmelding ang. vifte under oppstart

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Dell Dimension 8300, og i den sitter kun 1 vifte. Det sitter et lokk oppå viften, som leder mesteparten av luften ned mot cpu.

For en stund siden byttet jeg ut denne viften pga støy. Den nye viften hadde ikke samme kobling som den gamle, så jeg måttte koble den via en adapter og til en 4-pins strømledning i datamaskinen.

I flere måneder nå har jeg fått samme feilmelding hver gang jeg har startet opp eller restartet maskinen:

"Alert! Previous Fan Failure.

Strike the F1 key to continue, F2 key to run setup utility"

Jeg går ut ifra at dette kommer opp fordi det ikke er koblet til noe vifte der cpu-vifta egentlig skal være tilkoblet.

Men den nye vifta fungerer utmerket. Den kjøler minst like godt som den gamle, og bråker mye mindre.

Noen som veit hvordan jeg kan få vekk denne feilmeldingen under oppstart?

Takker for alle svar !

Mojo :)

Edit; typo

Endret av Mojo Pin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

regner med at det er den nye vifta som mangler 1 pin, slik at du hra byttet ut en 4-pins vifte med en på 3 pin.

I så fall så er det en sjekk ved hver oppstart som ikke går igjennom da BIOS sjekker om alt er oppe å går.

Så lenge du ser vifta går så er det ikke farlig. For øvrig, dersom du ønsker å bli kvitt denne feilmeldingen ved hver oppstart så er det som regel muligheter for å koble ut denne vi produsentens egne programmer eller i BIOS.

Gjerne i forbindelse med en eller annen form for " HALT ON ERRORS" alternativ i BIOSo-oppsettet, eller på Security, men dette varierer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...