Zevz Skrevet 12. desember 2002 Del Skrevet 12. desember 2002 Jeg har en WD 60 GB harddisk som er partisjonert i C: og D:. Begge partisjonene er NTFS. Jeg har hørt at det ikke går ann å installere linux på en NTFS-partisjon. Kan jeg da bare lage en ny fat32-parisjon med partition magic, for så å legge inn linux der? Vil linux kunne lese i fra c: og d: da? Går det ann å gjøre om NTFS til fat32? Er ganske så confused :smile: Lenke til kommentar
lif Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Slett partisjon D la installasjonsprogrammet i linux selv opprette partisjoner. du må gjerne lage en fat32 partisjon i tillegg hvis du vil ha en partisjon som både windows og linux skal lese/skrive til. Men linux kan ikke installeres på en fat32 partisjon Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 GÅD DÆMN!! "installasjonsprogrammet i linux", linux er kjernen, ikke et OS! (jeg vet jeg whiner, men det er langt på natt og jeg er trøtt :smile:) Edit: Finnes en del distroer etterhvert som kan legges på FAT partisjoner... [ Denne Melding var redigert av: hanscats på 2002-12-13 04:01 ] Lenke til kommentar
lif Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Quote: Den 2002-12-13 04:00, skrev hanscats:GÅD DÆMN!!"installasjonsprogrammet i linux", linux er kjernen, ikke et OS! Skal uttrykke meg mer presist: installasjonsprogrammet til distroen Quote: Edit: Finnes en del distroer etterhvert som kan legges på FAT partisjoner... Jo det er for såvidt mulig å bruke umsdos. Men det er V E L D I G tregt. Og usikkert... (Tror det finnes endel demolinux distroer som bruker det.) Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Du må lage en egen partisjon til linux(microsoft har ikke villet dele ntfs drivere med åpen kilde-miljøet), helst med ext3 filsystem. Linux kan skrive/lese til en fat32 partisjon men ext3 er MYE bedre og raskere. Du trenger også en egen swap partisjon, for mer info : http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/R...rtitioning.html Her bruker de redhat 7.2 , men det er akkurat samme opplegget på alle distroene.. (sorry hvis det er litt slurvete/uoversiktlig.. er litt trøtt :razz: ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå