Gå til innhold

Glide (3DFX) i MS-DOS

Anbefalte innlegg

Her er en liten nøtt til dere gamlegutta ;)

Jeg har endelig fått satt sammen min akk så fantastiske retro-PC, og driver nå med finjustering av diverse saker og ting, blant annet 3D-akselerasjon. Jeg har installert et 3DFX Voodoo2 1000 (PCI) i maskina, men jeg har problemer med å få det til å fungere med DOS-spillene (foreløpig testet er Carmageddon og Blood). Jeg har funnet noen Glide-drivere på nettet, med god hjelp fra Ves, og jeg har funnet glide2x.ovl og lagt denne i mappa til spillet, men enten henger spillet seg fullstendig, ellers funker det bare ikke. Jeg har prøvd flere versjoner av Glide, alle plukket ut fra driverbundler hovedsaklig myntet på Windows, deriblant versjoner 2.43 og 2.56.

Er det noen som har noe peiling på dette, og kan hjelpe meg med å få det til å fungere skikkelig? På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde 3Dfx Voodoo Rush som var den "oppgraderte" utgaven av den orginale Voodoo som ikke støttet 2D. Voodoo Rush var en integrert løsning med både 2D og 3D slik at man slapp å ha et eget 2D-kort for å få bilde i programmer som ikke brukte Voodoo-brikken til rendering.

Det er temmelig lenge siden jeg hadde Voodoo Rush, men husker jeg ikke feil var det en egen .exe-fil man måtte kjøre før man kunne starte spillet i MS-DOS for å laste Voodoo-driverene eller APIet eller hva det var for at spillet skulle kunne bruke Voodoo-akselerasjon.

I Windows var det bare å fyre i gang spillet dersom man hadde installert Glide for Windows.

Du kan prøve en Glide Wrapper som emulerer Glide i MS-DOS i et Windows-miljø. her finner du forskjellige wrappere, samt mye annen info om Glide og Voodoo 3.

Du kan også ta en titt på Glide Open Source Project. Har ikke sett noe der selv, men kanskje de har DOS-drivere der.

Med forbehold om feil. Er lenge siden dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...