Gå til innhold

Med forliksdom til USA.

Anbefalte innlegg

Er det noen som har vært i USA og som har en forliksdom for ikke å ha betalt regningene sine? Vises slik informasjon når passet leses av i passkontrollen i USA? Hva er deres erfaringer på dette området?

Spør på grunn av det grønne skjemaet man må fylle ut på flyet. Er det trygt å krysse av at man ikke er blitt dømt for straffbare forhold?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lenge er det siden du har fått denne "dommen"?

Ble du bøtelagt? Kom du i fengsel? Eller ble bare gjelden din slettet, isåfall er du vel svartelistet? Vet om noen som har slike saker der de har reist til USA med slike forhold uten noe problemer, men hva de skrev på skjemaet er jeg neimen ikke sikker på.

Endret av Aldhissla
Lenke til kommentar
Hvor lenge er det siden du har fått denne "dommen"?

Ble du bøtelagt? Kom du i fengsel? Eller ble bare gjelden din slettet, isåfall er du vel svartelistet? Vet om noen som har slike saker der de har reist til USA med slike forhold uten noe problemer, men hva de skrev på skjemaet er jeg neimen ikke sikker på.

8211856[/snapback]

Er vel rundt 3-4 år siden, og har ikke fått noen bøter eller vært i fengsel, og gjelden er heller ikke slettet. Svartelistet når det gjelder kreditt og lån, men det skal vel ikke gjøre utslag på et pass og innreise til USA vel?

En politimann var litt usikker, men han mente at slike saker ikke er for offentligheten, men kun av privat karakter, derfor skal ikke slikt være synlig i strafferegisteret. Han mente det burde gå greit, men som sagt - ikke 100% sikker.

Ved den amerikanske ambassade sier de bare at alle dommer er av betydning, og man får liksom ikke svar på selve saken. Akkurat som de har litt for mye å henge fingra i. De vil liksom ikke fortelle om slikt synes i passkontrollen eller ikke.

Lenke til kommentar
Er vel rundt 3-4 år siden, og har ikke fått noen bøter eller vært i fengsel, og gjelden er heller ikke slettet. Svartelistet når det gjelder kreditt og lån, men det skal vel ikke gjøre utslag på et pass og innreise til USA vel?

En politimann var litt usikker, men han mente at slike saker ikke er for offentligheten, men kun av privat karakter, derfor skal ikke slikt være synlig i strafferegisteret. Han mente det burde gå greit, men som sagt - ikke 100% sikker.

Ved den amerikanske ambassade sier de bare at alle dommer er av betydning, og man får liksom ikke svar på selve saken. Akkurat som de har litt for mye å henge fingra i. De vil liksom ikke fortelle om slikt synes i passkontrollen eller ikke.

8213019[/snapback]

Ok, da tviler jeg på at det er noe å bekymre seg for. Det har nok ikke kommet på strafferegistret ditt. Det kan være at du har fått en plett, men de pleier å forsvinne etter 2 år, hvis ikke saken er av en veldig grov karakter. Derfor tviler jeg veldig sterkt på at dette vil dukke opp på passkontrollen.

Her er en link som viser hva som ligger på vandelsattesten: http://www.dinside.no/php/art.php?id=1212

Vet ikke om du har blitt noe klokere på svarene mine, men jeg får håpe. :)

Edit: Her er en ny link om innreise til USA med noe på rullebladet:

http://forbruker.no/reise/reiseeksperter/f...icle1262746.ece

Som jeg forstår det så bør du krysse av. Når du da leverer skjemaet vil du bli trukket til siden og bli stilt en del spørsmål. Ta med deg vandelsattest og hvis fram denne og forklar forholdene. Tror neppe at du vil bli avvist på grunn av en slik sak.

Her er enda en link:

http://www.usa.no/embassy/consular/visa/ni...html#question15

Det kan være at du må søke om Visa før du reiser, det får du hos ambassaden her i Norge.

Endret av Aldhissla
Lenke til kommentar

8213019[/snapback]

Ok, da tviler jeg på at det er noe å bekymre seg for. Det har nok ikke kommet på strafferegistret ditt. Det kan være at du har fått en plett, men de pleier å forsvinne etter 2 år, hvis ikke saken er av en veldig grov karakter. Derfor tviler jeg veldig sterkt på at dette vil dukke opp på passkontrollen.

Her er en link som viser hva som ligger på vandelsattesten: http://www.dinside.no/php/art.php?id=1212

Vet ikke om du har blitt noe klokere på svarene mine, men jeg får håpe. :)

Edit: Her er en ny link om innreise til USA med noe på rullebladet:

http://forbruker.no/reise/reiseeksperter/f...icle1262746.ece

Som jeg forstår det så bør du krysse av. Når du da leverer skjemaet vil du bli trukket til siden og bli stilt en del spørsmål. Ta med deg vandelsattest og hvis fram denne og forklar forholdene. Tror neppe at du vil bli avvist på grunn av en slik sak.

Her er enda en link:

http://www.usa.no/embassy/consular/visa/ni...html#question15

Det kan være at du må søke om Visa før du reiser, det får du hos ambassaden her i Norge.

8213845[/snapback]

Hei Aldhissla

Takk for responsen... og noe klokere ble jeg jo, men ikke helt 100% dessverre. Antar at jeg ikke kommer til å være 100% sikker før jeg står midt i New York, eller er på vei hjem med første fly :cry:

Får håpe at jeg unngår det siste.

Finnes det flere som har noe å tillegge om temaet mitt der ute forresten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...