Gå til innhold

Kan busser bare slenge seg ut i veien?


Lurifaksen

Anbefalte innlegg

Det står i kjøreboka mi at man skal gi tegn 5 sekunder før man "handler" med unntak om at det er feks. to innkjøringer rett ved siden av hverandre.

 

Så fort jeg ser en av de røde brakkene fra sporveien så er det egentlig bare å holde øya åpne for:

 

-Fotgjerngere som løper i 120 for å rekke bussen

-Folk som går over veien før bussen har kjørt

-Bussen vrenger ut

 

Stør bussen på holdeplass i motsatt kjøreretning:

-Hold godt til høyre, stor sannsynlighet for at en av bilene bak bussen hiver seg ut i motgående felt

-Punkte vist over..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Stemmer at man har plikt til å blinke MINST 5 sekunder før handling.

Men det finnes dessverre noen buss-sjåførere som aldri burde hatt jobben.

Sånn er det i de fleste yrker.

8335718[/snapback]

Veeeldig mange bilister som skaper farlige situasjoner også pga dette(selvom sjåføren gjør alt etter boka) :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg synes at det er mindre viktig hvor mange sekunder bussen blinker. Hvis bussen blinker i 5 sekunder og hiver seg ut rett foran meg og jeg er siste bilen i en kø, og bussen kunne ha kjørt ut bak meg så blir jeg iritert. Men det viktige er at bussen blinker i god tid og ikke skaper noen farlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Det er hensynsløst med tanke på medtrafikanter og passasjerer.Skjer fort en ulykke i slike tilfeller.

8361301[/snapback]

Mange ganger jeg har reddet meg selv ved å svinge ut i venstre felt (4-felt vei).

Men er jo ikke alltid man kan bare svinge ut i venstre felt heller da :roll:

Lenke til kommentar
Det er hensynsløst med tanke på medtrafikanter og passasjerer.Skjer fort en ulykke i slike tilfeller.

8361301[/snapback]

Mange ganger jeg har reddet meg selv ved å svinge ut i venstre felt (4-felt vei).

Men er jo ikke alltid man kan bare svinge ut i venstre felt heller da :roll:

8361825[/snapback]

Det maks irriterende da er om man skal svinge til høyre over i et utkjøringsfelt rett etter, og slenger seg over i venstre felt, for så og se at bilen bak ikke skjønner tegninga og bare fortsetter i høyere fart i høyre felt, og dermed blokkerer mulighet for å kjøre tilbake i høyre igjen.. (ja, jeg var maks irritert da jeg måtte bremse ned til 40 eller noe for å slippe fordi den bilen før jeg kunne bytte felt igjen.)

Lenke til kommentar
Bussen kan ikke ha begynt å blinke ut før jeg var maks 5-10 meter bak den. Har den likevel full rett til å svinge ut?

Jeg vil her si tja (hellende mot ja).

 

Hvis vi ser litt på > Særlige bestemmelser om kjørefarten

 

Punkt 1:Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende

har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.

(En buss på en holdeplass i 60 sone eller lavere kan vel gå under en påregnelig hindring, og du bør avpasse farten slik at du klarer og stanse i tide.)

 

Punk 2.e Kjørende plikter i særlig grad å holde tilstrekkelig liten fart

og om nødvendig stanse straks ved passering av sporvogn eller buss som har stanset eller holder på å stanse

ved holdeplass.

 

Alt i alt så betyr vel dette at du skal avpasse farten slik at om det skulle oppstå en hindring så skal du klarer og stoppe.

 

Men så heter det jo seg også under paragraf 7. Vikeplikt punkt 5.

På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende

vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen

skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.

 

Så det jo også klart at bussføreren selv også har ett ansvar for at situasjoner blir løst uten fare, og dermed ikke bare kan legge seg ut uten videre selv om du egentlig har vikeplikt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...