PC^2020 Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Det står i kjøreboka mi at man skal gi tegn 5 sekunder før man "handler" med unntak om at det er feks. to innkjøringer rett ved siden av hverandre. Så fort jeg ser en av de røde brakkene fra sporveien så er det egentlig bare å holde øya åpne for: -Fotgjerngere som løper i 120 for å rekke bussen -Folk som går over veien før bussen har kjørt -Bussen vrenger ut Stør bussen på holdeplass i motsatt kjøreretning: -Hold godt til høyre, stor sannsynlighet for at en av bilene bak bussen hiver seg ut i motgående felt -Punkte vist over.. Lenke til kommentar
ArildNor12 Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Har aldri hørt noe om hvor mange sekunder. Men det kan godt hende at det er en regel angående sekunder, men jeg tviler. Bussen skal blinke i god tid og ikke skape noen farlige situasjoner. Bussen har jo ikke akkurat påkjørsrett. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Stemmer at man har plikt til å blinke MINST 5 sekunder før handling. Men det finnes dessverre noen buss-sjåførere som aldri burde hatt jobben. Sånn er det i de fleste yrker. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Stemmer at man har plikt til å blinke MINST 5 sekunder før handling. Men det finnes dessverre noen buss-sjåførere som aldri burde hatt jobben. Sånn er det i de fleste yrker. 8335718[/snapback] Veeeldig mange bilister som skaper farlige situasjoner også pga dette(selvom sjåføren gjør alt etter boka) Lenke til kommentar
ArildNor12 Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Jeg synes at det er mindre viktig hvor mange sekunder bussen blinker. Hvis bussen blinker i 5 sekunder og hiver seg ut rett foran meg og jeg er siste bilen i en kø, og bussen kunne ha kjørt ut bak meg så blir jeg iritert. Men det viktige er at bussen blinker i god tid og ikke skaper noen farlige situasjoner. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Busser er noen jævler. Her i området durer de rett ut i veien på E6 med 80-sone også. Faen ta busser Endret 11. april 2007 av kremt Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Busser er noen jævler.Her i området durer de rett ut i veien på E6 med 80-sone også. Faen ta busser 8360866[/snapback] Det er hensynsløst med tanke på medtrafikanter og passasjerer.Skjer fort en ulykke i slike tilfeller. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Det er hensynsløst med tanke på medtrafikanter og passasjerer.Skjer fort en ulykke i slike tilfeller. 8361301[/snapback] Mange ganger jeg har reddet meg selv ved å svinge ut i venstre felt (4-felt vei). Men er jo ikke alltid man kan bare svinge ut i venstre felt heller da Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Det er hensynsløst med tanke på medtrafikanter og passasjerer.Skjer fort en ulykke i slike tilfeller. 8361301[/snapback] Mange ganger jeg har reddet meg selv ved å svinge ut i venstre felt (4-felt vei). Men er jo ikke alltid man kan bare svinge ut i venstre felt heller da 8361825[/snapback] Det maks irriterende da er om man skal svinge til høyre over i et utkjøringsfelt rett etter, og slenger seg over i venstre felt, for så og se at bilen bak ikke skjønner tegninga og bare fortsetter i høyere fart i høyre felt, og dermed blokkerer mulighet for å kjøre tilbake i høyre igjen.. (ja, jeg var maks irritert da jeg måtte bremse ned til 40 eller noe for å slippe fordi den bilen før jeg kunne bytte felt igjen.) Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Bussen kan ikke ha begynt å blinke ut før jeg var maks 5-10 meter bak den. Har den likevel full rett til å svinge ut? Jeg vil her si tja (hellende mot ja). Hvis vi ser litt på > Særlige bestemmelser om kjørefarten Punkt 1:Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring. (En buss på en holdeplass i 60 sone eller lavere kan vel gå under en påregnelig hindring, og du bør avpasse farten slik at du klarer og stanse i tide.) Punk 2.e Kjørende plikter i særlig grad å holde tilstrekkelig liten fart og om nødvendig stanse straks ved passering av sporvogn eller buss som har stanset eller holder på å stanse ved holdeplass. Alt i alt så betyr vel dette at du skal avpasse farten slik at om det skulle oppstå en hindring så skal du klarer og stoppe. Men så heter det jo seg også under paragraf 7. Vikeplikt punkt 5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare. Så det jo også klart at bussføreren selv også har ett ansvar for at situasjoner blir løst uten fare, og dermed ikke bare kan legge seg ut uten videre selv om du egentlig har vikeplikt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå