Gå til innhold

Beryl i FC får ingen effekter

Anbefalte innlegg

Oppdatert

Nå har jeg installert driverne til skjermkortet, og tatt vekk Beryl igjen. For så å installere det akuratt som det står på siden til Beryl. Og denne gangen gikk alt glatt.

Jeg startet beryl via terminal, og får ingen feilmeldinger når jeg starter.

Men det er også der alt det enkle slutter.

Jeg har Beryl i "Taskbar" i Gnome, men jeg får ingen effekter. Hva gjør jeg nå?

Emerald

[stale@fedora ~]$ emerald

emerald: Could not acquire decoration manager selection on screen 0 display ":0.0"

[stale@fedora ~]$

Jeg får ikke satt noen themes eller lastet ned nye heller. Men hvis jeg høyreklikker på Beryl --> Emerald kommer jeg inn.

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. Beryl, vet ikke hva som er galt men du må installert skjermkort driver for at det skal funke, jeg anbefaler deg å ta en titt på dette etter at du har installert nvidia driveren.

Ang. nvidia driver, driveren du linker til der er ikke ment for at den normale brukeren skal bruke(untatt om du bruker slackware eller lignende distribusjoner) du skal bruke ferdig pakket driver for din disttribusjon, som er mer tilpasset feks. Fedora Core, dette er mye enklere og funker oppskriften for dette er: http://www.fedorafaq.org/#installsoftware gjør "Configuring Yum" og les om yum slik at du lærer deg hvordan du installerer mesteparten av programvaren i Fedora Core, så hopper du videre til http://www.fedorafaq.org/#nvidia

Konfigurering av mus har jeg lite erfaring med.

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar
[root@localhost ~]# yum install kmod-nvidia

Loading "installonlyn" plugin

Setting up Install Process

Setting up repositories

Reading repository metadata in from local files

Parsing package install arguments

No Match for argument: kmod-nvidia

Nothing to do

[root@localhost ~]# nvidia-config-display enable

-bash: nvidia-config-display: command not found

:hmm:

Lenke til kommentar

Hvis du akkurat har installert Fedora, så ville jeg anbefalt deg å skifte distro.

Fedora og RedHat fyker nedover listen over de mest populære distroene på distrowatch. Hvis de ikke gjør noen grep så blir de nok snart bortglemt.

Ubuntu har vært den desidert mest populære distroen de to siste årene. Den siste uken har interessen for Ubuntu distroene på distrowatch.com vært 6996 besøk pr dag mot RedHat distroenes 2220 pr dag.

Den andre distroen som virkelig er på fremmars er Sabayon. Noe ufortjent har den fått et stempel som "den nye ubuntu". Sabayon kommer med proprietære drivere for nvidia og ati skjermkort + Beryl og plenty programvare ut av boksen. Men Sabayon er gentoo-basert. Det betyr at det er langt fra like enkelt og kjappt som i Ubuntu å installere ekstra programvare. Men behovet for det er relativt sett mye mindre enn for ubuntu, siden den kommer med ekstremt mye programvare ut av boksen.

Hvis du bare vil teste GNU/Linux litt og prøve ut Beryl og slikt så anbefaler jeg Sabayon. Hvis du vil skifte helt fra Windows og vil ha en enklest mulig distro som også er den som det er lettest å få hjelp til, så anbefaler jeg Ubuntu.

Du finner linker i signaturen min.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
[root@localhost ~]# yum install kmod-nvidia

Loading "installonlyn" plugin

Setting up Install Process

Setting up repositories

Reading repository metadata in from local files

Parsing package install arguments

No Match for argument: kmod-nvidia

Nothing to do

[root@localhost ~]# nvidia-config-display enable

-bash: nvidia-config-display: command not found

:hmm:

8208676[/snapback]

Som du ser av feilmeldingen finner ikke pakkesystemet (yum) den pakken du etterlyser blant de pakke-serverne du har satt yum til å bruke.

Fulgte du punkt 1 under http://www.fedorafaq.org/#nvidia (da tenker jeg på "yum configuration") eller hoppet du kanskje rett til punkt 2?

Lenke til kommentar
Hvis du akkurat har installert Fedora, så ville jeg anbefalt deg å skifte distro.

Fedora og RedHat fyker nedover listen over de mest populære distroene på distrowatch. Hvis de ikke gjør noen grep så blir de nok snart bortglemt.

Ubuntu har vært den desidert mest populære distroen de to siste årene. Den siste uken har interessen for Ubuntu distroene på distrowatch.com vært 6996 besøk pr dag mot RedHat distroenes 2220 pr dag.

Så hvis man kjører noe annet en Ubuntu (eller det som er nr.1 på distrowatch) bør man skifte distro? Tåpelig.

Nå holder fremdeles Fedora tredjeplass, for de som bryr seg som distrowatch da.

Lenke til kommentar

RedHat bidrar etter det jeg har lest betydelig mer med åpenkilde programmer enn dem bak Ubuntu. RedHat planlegger også en ny distro for hjemmebruk/mindre firma, så jeg tror ikke RedHat er noe man skal tro vil forsvinne, tvert imot. Folket bak distrowatch har også gitt uttrykk for at statistikken deres bare er veiledende, og langt fra korrekt.

Så hvis man kjører noe annet en Ubuntu (eller det som er nr.1 på distrowatch) bør man skifte distro? Tåpelig.
Jeg er ikke enig; nye brukere burde ta i bruk de mer populære ettersom muligheten til å få hjelp er langt større. Mer populær betyr større og mer aktive forum, ofte mer dokumentasjon og guider. For avanserte bruker så stiller dette seg selvsagt annerledes.
Lenke til kommentar

Kopierte dette fra siden:

rpm -Uvh http://www.fedorafaq.org/yum http://rpm.livna.org/livna-release-6.rpm

og limte inn i Terminalen

(nå får jeg dette)

[root@localhost ~]# rpm -Uvh http://www.fedorafaq.org/yum http://rpm.livna.org/livna-release-6.rpm

Retrieving http://www.fedorafaq.org/yum

Retrieving http://rpm.livna.org/livna-release-6.rpm

warning: /var/tmp/rpm-xfer.qMCgfl: Header V3 DSA signature: NOKEY, key ID a109b1ec

Preparing... ########################################### [100%]

package yum-fedorafaq-6-2007.02.03 is already installed

lastet ned filen til skrivebordet.

Dobbeltklikket, også poppet pakkebehandleren opp og så installerte jeg.

Lenke til kommentar

Jeg fant denne kodebiten jeg skulle putte inn i xorg.conf

Section "InputDevice"
       Identifier  "Configured Mouse"
       Driver      "mouse"
       Option      "CorePointer"
       Option      "Device" "/dev/input/mice"
       Option      "Protocol" "ExplorerPS/2"
       Option      "ZAxisMapping" "4 5"
       Option      "ButtonMapping" "1 2 3 6 7"
EndSection

men det den gjorde var å gjøre fram-knappen til å scrolle ned med, og bakoverknappen oppover. Scrollen blir nå fram/tilbake.

Noen som kan modifisere den sånn at den virker? :)

Lenke til kommentar

Den andre distroen som virkelig er på fremmars er Sabayon. Noe ufortjent har den fått et stempel som "den nye ubuntu". Sabayon kommer med proprietære drivere for nvidia og ati skjermkort + Beryl og plenty programvare ut av boksen. Men Sabayon er gentoo-basert. Det betyr at det er langt fra like enkelt og kjappt som i Ubuntu å installere ekstra programvare. Men behovet for det er relativt sett mye mindre enn for ubuntu, siden den kommer med ekstremt mye programvare ut av boksen.

Hvis du bare vil teste GNU/Linux litt og prøve ut Beryl og slikt så anbefaler jeg Sabayon. Hvis du vil skifte helt fra Windows og vil ha en enklest mulig distro som også er den som det er lettest å få hjelp til, så anbefaler jeg Ubuntu.

Du finner linker i signaturen min.

8208681[/snapback]

Prøvde Ubuntu først, jeg....men ikke faen om noen av image-cd'ene virka. Lasta ned image på nytt og brente de ut på nye cd'er, men like fullt stopper alt opp i begynnelsen av installasjonen. Fedora Core 6 gikk inn på første forsøk, og funker glimrende.

Tester kanskje Ubuntu til sommer'n, for da må alt inn på nytt alikevel...nytt HK, CPU og skjermkort....hvis det kommer noen image som virker da :)

Pantera

Lenke til kommentar
(...)Tester kanskje Ubuntu til sommer'n, for da må alt inn på nytt alikevel...nytt HK, CPU og skjermkort....hvis det kommer noen image som virker da  :)

8212472[/snapback]

Du trenger da ikke å installere på nytt bare fordi du bytter ut HK, CPU og skjermkort. ;)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

8211336[/snapback]

Det var ikke det jeg sa, og det tror jeg du vet. Som nybegynner er Ubuntu det desidert beste valget. - Uten sammenligning. openSuSE og Sabayon kommer nær, men Fedora, - som fjerner alt av proprietær firmware bare fordi det ikke blir lov å laste det ned i statene? - Nei, det finnes langt bedre valg for nybegynneren. Ubuntu Ultimate (Gamers) Edition kanskje?

8211336[/snapback]

Det forteller bare hvor populær Ubuntu faktisk er, at det er 3 ganger så mye interesse for bare den ordinære Ubuntu-utgaven som det er for RedHats FOSS flaggskip, Fedora. Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Vær så snill å ta den Offtopicen til en annen tråd. :p

Dette er en support tråd hvor jeg har lyst å ha et oppegående Fedora system. Ikke Ubuntu eller noe annet.

Musen: hva må jeg gjøre?

Section "InputDevice"
      Identifier  "Configured Mouse"
      Driver      "mouse"
      Option      "CorePointer"
      Option      "Device" "/dev/input/mice"
      Option      "Protocol" "ExplorerPS/2"
      Option      "ZAxisMapping" "4 5"
      Option      "ButtonMapping" "1 2 3 6 7"
EndSection

Denne koden i xorg.conf, gjør at scrollen går fram og tilbake i Opera. Mens fram og tilbake knappene scroller.

Beryl, når jeg skriver inn

beryl-manager i terminal (sudo eller som bruker) så logger jeg meg ut, og ingenting skjer

nVidia drivere til FC6... Prøvde guiden, men virka ikke. Finner ingenting som heter kmod-nvidia, heller ikkke i pakkebehandleren.

Lenke til kommentar

Du bruker fedora, så jeg er ikke helt sikker på at du finner skriptene der jeg sier og slikt.

Men vanligvis finner du et init-script i /etc/init.d som du kan bruke til å stoppe og starte forskjellige deler av systemet.

Fedora bruker vel gdm, så:

su

/etc/init.d/gdm stop

burde stoppe X-serveren.

Lenke til kommentar

8211336[/snapback]

må si jeg er enig med deg Olear

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...