Ståle Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Oppdatert Nå har jeg installert driverne til skjermkortet, og tatt vekk Beryl igjen. For så å installere det akuratt som det står på siden til Beryl. Og denne gangen gikk alt glatt. Jeg startet beryl via terminal, og får ingen feilmeldinger når jeg starter. Men det er også der alt det enkle slutter. Jeg har Beryl i "Taskbar" i Gnome, men jeg får ingen effekter. Hva gjør jeg nå? Emerald [stale@fedora ~]$ emerald emerald: Could not acquire decoration manager selection on screen 0 display ":0.0" [stale@fedora ~]$ Jeg får ikke satt noen themes eller lastet ned nye heller. Men hvis jeg høyreklikker på Beryl --> Emerald kommer jeg inn. Endret 23. mars 2007 av Ståle Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 (endret) Ang. Beryl, vet ikke hva som er galt men du må installert skjermkort driver for at det skal funke, jeg anbefaler deg å ta en titt på dette etter at du har installert nvidia driveren. Ang. nvidia driver, driveren du linker til der er ikke ment for at den normale brukeren skal bruke(untatt om du bruker slackware eller lignende distribusjoner) du skal bruke ferdig pakket driver for din disttribusjon, som er mer tilpasset feks. Fedora Core, dette er mye enklere og funker oppskriften for dette er: http://www.fedorafaq.org/#installsoftware gjør "Configuring Yum" og les om yum slik at du lærer deg hvordan du installerer mesteparten av programvaren i Fedora Core, så hopper du videre til http://www.fedorafaq.org/#nvidia Konfigurering av mus har jeg lite erfaring med. Endret 22. mars 2007 av roberth1990 Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 [root@localhost ~]# yum install kmod-nvidiaLoading "installonlyn" plugin Setting up Install Process Setting up repositories Reading repository metadata in from local files Parsing package install arguments No Match for argument: kmod-nvidia Nothing to do [root@localhost ~]# nvidia-config-display enable -bash: nvidia-config-display: command not found Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 (endret) åj Endret 22. mars 2007 av Ståle Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Hvis du akkurat har installert Fedora, så ville jeg anbefalt deg å skifte distro. Fedora og RedHat fyker nedover listen over de mest populære distroene på distrowatch. Hvis de ikke gjør noen grep så blir de nok snart bortglemt. Ubuntu har vært den desidert mest populære distroen de to siste årene. Den siste uken har interessen for Ubuntu distroene på distrowatch.com vært 6996 besøk pr dag mot RedHat distroenes 2220 pr dag. Den andre distroen som virkelig er på fremmars er Sabayon. Noe ufortjent har den fått et stempel som "den nye ubuntu". Sabayon kommer med proprietære drivere for nvidia og ati skjermkort + Beryl og plenty programvare ut av boksen. Men Sabayon er gentoo-basert. Det betyr at det er langt fra like enkelt og kjappt som i Ubuntu å installere ekstra programvare. Men behovet for det er relativt sett mye mindre enn for ubuntu, siden den kommer med ekstremt mye programvare ut av boksen. Hvis du bare vil teste GNU/Linux litt og prøve ut Beryl og slikt så anbefaler jeg Sabayon. Hvis du vil skifte helt fra Windows og vil ha en enklest mulig distro som også er den som det er lettest å få hjelp til, så anbefaler jeg Ubuntu. Du finner linker i signaturen min. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor [root@localhost ~]# yum install kmod-nvidiaLoading "installonlyn" plugin Setting up Install Process Setting up repositories Reading repository metadata in from local files Parsing package install arguments No Match for argument: kmod-nvidia Nothing to do [root@localhost ~]# nvidia-config-display enable -bash: nvidia-config-display: command not found 8208676[/snapback] Som du ser av feilmeldingen finner ikke pakkesystemet (yum) den pakken du etterlyser blant de pakke-serverne du har satt yum til å bruke. Fulgte du punkt 1 under http://www.fedorafaq.org/#nvidia (da tenker jeg på "yum configuration") eller hoppet du kanskje rett til punkt 2? Lenke til kommentar
olear Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Hvis du akkurat har installert Fedora, så ville jeg anbefalt deg å skifte distro. Fedora og RedHat fyker nedover listen over de mest populære distroene på distrowatch. Hvis de ikke gjør noen grep så blir de nok snart bortglemt. Ubuntu har vært den desidert mest populære distroen de to siste årene. Den siste uken har interessen for Ubuntu distroene på distrowatch.com vært 6996 besøk pr dag mot RedHat distroenes 2220 pr dag. Så hvis man kjører noe annet en Ubuntu (eller det som er nr.1 på distrowatch) bør man skifte distro? Tåpelig. Nå holder fremdeles Fedora tredjeplass, for de som bryr seg som distrowatch da. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 RedHat bidrar etter det jeg har lest betydelig mer med åpenkilde programmer enn dem bak Ubuntu. RedHat planlegger også en ny distro for hjemmebruk/mindre firma, så jeg tror ikke RedHat er noe man skal tro vil forsvinne, tvert imot. Folket bak distrowatch har også gitt uttrykk for at statistikken deres bare er veiledende, og langt fra korrekt. Så hvis man kjører noe annet en Ubuntu (eller det som er nr.1 på distrowatch) bør man skifte distro? Tåpelig.Jeg er ikke enig; nye brukere burde ta i bruk de mer populære ettersom muligheten til å få hjelp er langt større. Mer populær betyr større og mer aktive forum, ofte mer dokumentasjon og guider. For avanserte bruker så stiller dette seg selvsagt annerledes. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 Ja, jeg lastet ned den nye .rpm filen for yum og installerte den. Men den finner fremdeles ikke kmod-nvivia Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Ja, jeg lastet ned den nye .rpm filen for yum og installerte den. Men den finner fremdeles ikke kmod-nvivia 8211508[/snapback] Hva gjorde du nøyaktig før du prøvde på nytt? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 Kopierte dette fra siden: rpm -Uvh http://www.fedorafaq.org/yum http://rpm.livna.org/livna-release-6.rpm og limte inn i Terminalen (nå får jeg dette) [root@localhost ~]# rpm -Uvh http://www.fedorafaq.org/yum http://rpm.livna.org/livna-release-6.rpm Retrieving http://www.fedorafaq.org/yum Retrieving http://rpm.livna.org/livna-release-6.rpm warning: /var/tmp/rpm-xfer.qMCgfl: Header V3 DSA signature: NOKEY, key ID a109b1ec Preparing... ########################################### [100%] package yum-fedorafaq-6-2007.02.03 is already installed lastet ned filen til skrivebordet. Dobbeltklikket, også poppet pakkebehandleren opp og så installerte jeg. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 Jeg fant denne kodebiten jeg skulle putte inn i xorg.conf Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" Option "Device" "/dev/input/mice" Option "Protocol" "ExplorerPS/2" Option "ZAxisMapping" "4 5" Option "ButtonMapping" "1 2 3 6 7" EndSection men det den gjorde var å gjøre fram-knappen til å scrolle ned med, og bakoverknappen oppover. Scrollen blir nå fram/tilbake. Noen som kan modifisere den sånn at den virker? Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Hvis du akkurat har installert Fedora, så ville jeg anbefalt deg å skifte distro. Fedora og RedHat fyker nedover listen over de mest populære distroene på distrowatch. Hvis de ikke gjør noen grep så blir de nok snart bortglemt. Ubuntu har vært den desidert mest populære distroen de to siste årene. Den siste uken har interessen for Ubuntu distroene på distrowatch.com vært 6996 besøk pr dag mot RedHat distroenes 2220 pr dag. Den andre distroen som virkelig er på fremmars er Sabayon. Noe ufortjent har den fått et stempel som "den nye ubuntu". Sabayon kommer med proprietære drivere for nvidia og ati skjermkort + Beryl og plenty programvare ut av boksen. Men Sabayon er gentoo-basert. Det betyr at det er langt fra like enkelt og kjappt som i Ubuntu å installere ekstra programvare. Men behovet for det er relativt sett mye mindre enn for ubuntu, siden den kommer med ekstremt mye programvare ut av boksen. Hvis du bare vil teste GNU/Linux litt og prøve ut Beryl og slikt så anbefaler jeg Sabayon. Hvis du vil skifte helt fra Windows og vil ha en enklest mulig distro som også er den som det er lettest å få hjelp til, så anbefaler jeg Ubuntu. Du finner linker i signaturen min. 8208681[/snapback] Prøvde Ubuntu først, jeg....men ikke faen om noen av image-cd'ene virka. Lasta ned image på nytt og brente de ut på nye cd'er, men like fullt stopper alt opp i begynnelsen av installasjonen. Fedora Core 6 gikk inn på første forsøk, og funker glimrende. Tester kanskje Ubuntu til sommer'n, for da må alt inn på nytt alikevel...nytt HK, CPU og skjermkort....hvis det kommer noen image som virker da Pantera Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 Nå prøvde jeg System --> Brukervalg --> Skrivebordseffekter men det kommer bare opp at Skrivebordseffekter ikke kan startes. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) (...)Tester kanskje Ubuntu til sommer'n, for da må alt inn på nytt alikevel...nytt HK, CPU og skjermkort....hvis det kommer noen image som virker da 8212472[/snapback] Du trenger da ikke å installere på nytt bare fordi du bytter ut HK, CPU og skjermkort. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Hvis du akkurat har installert Fedora, så ville jeg anbefalt deg å skifte distro. Fedora og RedHat fyker nedover listen over de mest populære distroene på distrowatch. Hvis de ikke gjør noen grep så blir de nok snart bortglemt. Ubuntu har vært den desidert mest populære distroen de to siste årene. Den siste uken har interessen for Ubuntu distroene på distrowatch.com vært 6996 besøk pr dag mot RedHat distroenes 2220 pr dag. Så hvis man kjører noe annet en Ubuntu (eller det som er nr.1 på distrowatch) bør man skifte distro? Tåpelig.8211336[/snapback] Det var ikke det jeg sa, og det tror jeg du vet. Som nybegynner er Ubuntu det desidert beste valget. - Uten sammenligning. openSuSE og Sabayon kommer nær, men Fedora, - som fjerner alt av proprietær firmware bare fordi det ikke blir lov å laste det ned i statene? - Nei, det finnes langt bedre valg for nybegynneren. Ubuntu Ultimate (Gamers) Edition kanskje? Nå holder fremdeles Fedora tredjeplass, for de som bryr seg som distrowatch da.8211336[/snapback] Det forteller bare hvor populær Ubuntu faktisk er, at det er 3 ganger så mye interesse for bare den ordinære Ubuntu-utgaven som det er for RedHats FOSS flaggskip, Fedora. Endret 23. mars 2007 av HavarN Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 Vær så snill å ta den Offtopicen til en annen tråd. Dette er en support tråd hvor jeg har lyst å ha et oppegående Fedora system. Ikke Ubuntu eller noe annet. Musen: hva må jeg gjøre? Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" Option "Device" "/dev/input/mice" Option "Protocol" "ExplorerPS/2" Option "ZAxisMapping" "4 5" Option "ButtonMapping" "1 2 3 6 7" EndSection Denne koden i xorg.conf, gjør at scrollen går fram og tilbake i Opera. Mens fram og tilbake knappene scroller. Beryl, når jeg skriver inn beryl-manager i terminal (sudo eller som bruker) så logger jeg meg ut, og ingenting skjer nVidia drivere til FC6... Prøvde guiden, men virka ikke. Finner ingenting som heter kmod-nvidia, heller ikkke i pakkebehandleren. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Beryl kan du ikke kjøre før du har installert nvidia-driver. http://www.nvidia.com/object/linux_display...2_1.0-9755.html Endret 23. mars 2007 av HavarN Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 Hvordan stopper jeg X ? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Du bruker fedora, så jeg er ikke helt sikker på at du finner skriptene der jeg sier og slikt. Men vanligvis finner du et init-script i /etc/init.d som du kan bruke til å stoppe og starte forskjellige deler av systemet. Fedora bruker vel gdm, så: su /etc/init.d/gdm stop burde stoppe X-serveren. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Hvis du akkurat har installert Fedora, så ville jeg anbefalt deg å skifte distro. Fedora og RedHat fyker nedover listen over de mest populære distroene på distrowatch. Hvis de ikke gjør noen grep så blir de nok snart bortglemt. Ubuntu har vært den desidert mest populære distroen de to siste årene. Den siste uken har interessen for Ubuntu distroene på distrowatch.com vært 6996 besøk pr dag mot RedHat distroenes 2220 pr dag. Så hvis man kjører noe annet en Ubuntu (eller det som er nr.1 på distrowatch) bør man skifte distro? Tåpelig. Nå holder fremdeles Fedora tredjeplass, for de som bryr seg som distrowatch da. 8211336[/snapback] må si jeg er enig med deg Olear Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå