Gå til innhold

Har noen erfaring med Panasonic Lumix LX 02 ?

Anbefalte innlegg

Dette kameraet virker som tilfredstiller de fleste ønskene mine til et kompaktkamera, men jeg er bekymret over at det skrives så mye om bildestøyen. Derfor lurte jeg på om noen her har testet det og har erfaring med om dette problemet er mulig å leve med.

Eventuelt om dere vet om et bedre alternativ som møter kriteriene mine.

-mulighet for manuelle innstillinger

-vidvinkel med god optisk zoom

-hendig størrelse (veldig viktig. 35 mm speilrefleksen blir gjerne liggende hjemme på ferieturer fordi man nesten må ha trillebår til det)

Alt i alt ønsker jeg et kompaktkamera som er så likt et speilrefleks som mulig (hehe, gjør vi ikke alle?) fordi jeg vil ha muligheten til å ta både bilder og snap shots (familie, ferie o.l)

Grunnen til at jeg har hengt meg litt opp i LX 02'en er både de manuelle mulighetene og det litt spesielle 16:9 formatet. I tillegg så er kameraet veldig, veldig lekkert i sort. Ikke at det egentlig spiller noen rolle, men det ser ikke så billig plastikk ut som mange kompaktkameraer gjør.

Edit: (tilføyelse)

Nå har jeg tittet gjennom bilder på flickr

http://www.flickr.com/groups/lx2/pool/

til den store gullmedaljen og har ikke blitt stort klokere. De fleste bildene er naturligvis tatt med iso 100, noen med 200, men holder dette mål kombinert med stabilisatoren i kameraet?

Og bilder som hadde skjemmende støy i fulloppløsning så mer akseptable ut i halve størrelsen. Er det alltid tilfellet? Jeg har ikke noe særlig erfaring med digital fotografering :ermm: (men jeg kan fomle meg fram i photoshop, så jeg er ikke redd for etterarbeid).

Endret av KjerstiMoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man er i startgropen for å kjøpe seg et nytt kamera, så ser man seg gjerne blind på tester og testbilder. Vil bildene være skjemmende fulle av støy når de skrives ut? Og hvilken størrelse skal du skrive de ut i? I A4 vil neppe støyen være spesielt plagsom om du holder deg til en av de vanlige ISO innstillingene (100-400). Når man brukte film, gikk man sjelden opp til 800 ISO, og man klarte seg bra. 400 ISO er nok noe mer støyfulle på LX02 enn på en 400 film, men man kan leve med det om man ikke studerer bildene i fullstørrelse, eller skriver de ut i større forstørrelser.

Men dette er veldig individuelt. Om du finner bilder i fullkvalitet fra kameraet, så kopier de gjerne på en CD, og be en fotoforhandler skrive de ut i A4. Bruker du et sted der de har god fremkalling, vil du virkelig se om kvaliteten er slik du ønsker :) Ta gjerne med et bilde av ISO 100, et av 200 og et av 400 for sammenligning.

Lenke til kommentar

Takk for svar, det fikk satt ting litt mer i perspektiv. Når det gjelder forholdet mellom utskrifter og bildekvalitet er jeg i grunn ganske grønn. Har ikke fremkalt så mye digitalt enda.

Men med 35mm brukte jeg svært sjelden 400 ISO, det var kun hvis jeg visste det ble mye innendørsbilder. Så skjønner ikke hvorfor jeg ikke tok koblingen der med en gang.

Men regner med å bestille kamera i løpet av et par uker, og skal nok fortelle hvordan det går. :)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Hvordan gikk det ?

Joda, jeg har en LX2 nå, jeg. Har tatt utrolig mye bilder og begynner å kjenne både svakheter og styrkene ganske godt nå. Er veldig fornøyd med blitsen, er ikke like fornøyd med støynivået ved høye ISO-verdier, men liker generelt kameraet veldig godt. Det er gøy med 16:9 og vidvinkelen er utrolig praktisk. Fargene er ikke så aller verst de heller. Hvis du vil se eksempelbilder, så er de nyeste her http://ceirwynn.deviantart.com/gallery/ med LX2'en.

Men nå vil jeg ha digital SLR... *sukke* Mye vil ha mer?

Lenke til kommentar
Men nå vil jeg ha digital SLR... *sukke* Mye vil ha mer?
Et godt kamera vekker interessen for foto i mye større grad enn de billigere variantene. Så det er helt naturlig at du ønsker speilrefleks nå :) Jeg er glad i mitt lille kompaktkamera, men med speilrefleks får jeg helt andre bilder. Så så lenge det er praktisk mulig å ta med seg speilrefleksen på steder, så velger jeg det fremfor kompaktkameraet selv om det er mer slit å ta det med.
Lenke til kommentar

Selv har jeg et LX1, og jeg er helt enig i det du skriver, Kjersti :)

For eksempel "Det er gøy med 16:9 og vidvinkelen er utrolig praktisk" .. Elsker 16:9 og vidvinkelen, har blitt et par tusen bilder, og de bildene jeg har fremkalt hos fotograf har vært upåklaglige.. Nå må jeg også nevne at LX1 har et større støy-problem enn LX2.. Men så lenge man nedskalerer bildene litt, så hjelper det mye. Etterbehandling er halve moroa ;)

Men jeg har også lyst på skikkelig speilrefleks, selv om dette kameraet er nok for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...