Francesca_ Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Hei, har vel nå innsett mine egne begrensninger , dvs. hvor stø jeg er på hånde, og har funnet ut at jeg trenger en tripod. Med tanke på at jeg bare er en fattig student som er glad i å bruke penger på mye unyttig; les jenteting, har jeg ikke råd til en dyr tripod. Noen som har noen gode tips til hva jeg kan kjøpe? Skal brukes litt til naturfotografering, kanskje litt portretter osv. Er fint om den er lett å ta med seg rundt, orker ikke drasse med meg mange kilo ekstra. Skal en tur til Praha nå snart, noen som har erfaringer med å kjøpe utstyr derifra? Og pliis ikke kom med rettighetene den norske forbrukerkjøpsloven gir og garantibestemmelser som et ankepunkt nå, er bare interessert i å vite om utstyr er billigere der og evt. om noen vet navn på butikker. Tripod er vel ikke akkurat den tingen det kan oppstå mest problemer med heller Takk! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Du bør si litt om bruken før man kan vurdere en tripod til ditt bruk. Hvilken type kamera skal du ha på tripod'en? Skal du ha speilrefleks med litt tygde på, nytter det ikke å kjøpe en tripod til 4-500kr og tro at den skal holde. Kamera vil sannsynligvis ha en tendens til å sige litt, noe som er totalt ødeleggende for bilder med lang lukkertid. (jeg lærte det på den sure måten... men men, jeg burde ha lært til nå. De fattige betaler to ganger.) Skal du derimot ha ett kompaktkamera eller semiprofft, kan det være nok med en "billig"-tripod Endret 21. mars 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Francesca_ Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 Skal bruke KM 5D. Har foreløpig bare de objektivene som er nevnt i signaturen, men går med planer om å kjøpe et større zoom objektiv...muligens et "beercan" hvis jeg finner det billig. Glemte vel egentlig å si noe om prisen i den første posten også, men tenker maks 800-900 for nå...får jeg noe brukbart for det? Har ingen aversjon mot å kjøpe fra utlandet på internett e.l. så bare å nevne f.eks amerikanske sider. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Jeg har et Manfrotto 718B som jeg synes fungerer bra til å være relativt billig. Koster 898,- hos Det Digitale Mørkerom, mens FotoVideo skal ha 1400,- for det... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Hei, har vel nå innsett mine egne begrensninger , dvs. hvor stø jeg er på hånde, og har funnet ut at jeg trenger en tripod. Sikker på at det er tripod du vil ha da, og ikke monopod? Monopod er i mange situasjoner hjelpsom, og er i hvert fall vesentlig lettere å bære med seg. De er billigere også, så for samme sum med penger får du vesentlig bedre kvalitet... Lenke til kommentar
Francesca_ Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 Hei, har vel nå innsett mine egne begrensninger , dvs. hvor stø jeg er på hånde, og har funnet ut at jeg trenger en tripod. Sikker på at det er tripod du vil ha da, og ikke monopod? Monopod er i mange situasjoner hjelpsom, og er i hvert fall vesentlig lettere å bære med seg. De er billigere også, så for samme sum med penger får du vesentlig bedre kvalitet... 8209150[/snapback] Nope, er ikke akkurat sikker på det Har egentlig ikke helt skjønt greia med monopod, nå kommer det et kjempedumt spørsmål: hvordan kan den stå stabilt? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Et ettbensstativ holder kameraet vertikalt, dermed trenger du bare å forsøke å redusere bevegelse horisontalt. Det gjør det mye enklere å holde kameraet stødig nok. Dermed får du for en lav pris, og plass- og vekteffektiv transport, mye av det du ønsker å få til med et skikkelig stativ. Men det er jo mange situasjoner et ettbensstativ ikke er godt nok da, siden det fremdeles trenger støtte. Hvis du sørger for å ha et par ski-reimer i lomma, kan du ofte spenne fast stativet, men avhengig av hva du vil fotografere vil du jo savne muligheten til å dreie og låse kameraet i alle mulige vinkler. Til situasjoner der ettbensstativ passer, vil det gi deg minst to stopp ekstra på lukkertid eller blender i forhold til håndholdt, altså mange ekstra fotomuligheter i forhold til helt uten stativ. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 (endret) en monopod er vel også mye raskere å sette opp. Jeg har lenge lurt på å kjøpe en mono selv til turbruk. (skjønt om du trenger en tripod, så trenger du en tripod, alt til sitt bruk ) Er det brukbare modeller av tripods med avtagbare sentersøyler som kan brukes som mono, eller er det bare jalla (eller noe jeg inbiller meg jeg har sett?) Endret 22. mars 2007 av MrLee Lenke til kommentar
-mono- Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 en monopod er vel også mye raskere å sette opp. Jeg har lenge lurt på å kjøpe en mono selv til turbruk. (skjønt om du trenger en tripod, så trenger du en tripod, alt til sitt bruk ) Er det brukbare modeller av tripods med avtagbare sentersøyler som kan brukes som mono, eller er det bare jalla (eller noe jeg inbiller meg jeg har sett?) 8209544[/snapback] Noen som har testet Gorillapod-en? Den man kan feste i greiner og overalt? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Nope, er ikke akkurat sikker på det Har egentlig ikke helt skjønt greia med monopod, nå kommer det et kjempedumt spørsmål: hvordan kan den stå stabilt? Greia er at du må holde kameraet mens du bruker den, blir som "bildestabilisator", den hjelper deg å holde kameraet stødigere. Den vil aldri erstatte en tripod i alle situasjoner, men i mange er den vel så bra... Dessuten er den lettere å ta med på tur, de fleste er også godt egnet som vandrestaver. Kjappere å sette opp, kjappere å pakke sammen. Du vil ikke bruke den til nordlysfotografering, men for å ta bilde i en mørk kirke uten blitz eller i skumring kan den gjøre jobben. Du vil nok på sikt kjøpe en tripod i tillegg, men du bør i hvert fall tenke gjennom om en monopod vil gjøre jobben for deg enn så lenge. Lenke til kommentar
lelvemo Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Jeg vurderer å kjøpe en gorillapod i stedet. Lettere å dra med seg... Noen som har erfaringer med en slik en? Lenke til kommentar
coban Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Hei, har vel nå innsett mine egne begrensninger , dvs. hvor stø jeg er på hånde, og har funnet ut at jeg trenger en tripod. Med tanke på at jeg bare er en fattig student som er glad i å bruke penger på mye unyttig; les jenteting, har jeg ikke råd til en dyr tripod. Noen som har noen gode tips til hva jeg kan kjøpe? Skal brukes litt til naturfotografering, kanskje litt portretter osv. Er fint om den er lett å ta med seg rundt, orker ikke drasse med meg mange kilo ekstra. Skal en tur til Praha nå snart, noen som har erfaringer med å kjøpe utstyr derifra? Og pliis ikke kom med rettighetene den norske forbrukerkjøpsloven gir og garantibestemmelser som et ankepunkt nå, er bare interessert i å vite om utstyr er billigere der og evt. om noen vet navn på butikker. Tripod er vel ikke akkurat den tingen det kan oppstå mest problemer med heller Takk! 8207379[/snapback] Jeg må vite hva slags type kamera du har og hva slags type objektiv du har - hvilke objektiv skal du bruke på stativ? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Jeg må vite hva slags type kamera du har og hva slags type objektiv du har - hvilke objektiv skal du bruke på stativ? 8235559[/snapback] I følge signaturen: Kamera: Konica Minolta Dynax 5D Objektiver: 18-70 f4,5-5,6 (kit), 50 f1,7 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Jeg kjøpte en el-cheapo til rundt 250,- på det digitale mørkerom. Den fungerer helt greit til mitt enkle bruk. Men til turbruk er problemet at den ikke blir med. Jeg har sett noen veldig kompakte "halv-høyde" stativer med bein som ser ut som teleskopiske radio-antenner. Har disse noe for seg? -k Lenke til kommentar
coban Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Jeg har en tommelregel som sier at man bør bruke 10% av summen på stativ. Dette er i et godt utgangspunkt. Men hvis du har et 350DKIT med L optikk så stemmer selvfølgelig ikke denne analogien. Men hvis du har L optikk så er du ikke så dum at du gjør det:-) Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Min erfaring: Kjøpte billig chlas ohlsson fotostativ for to år siden. "Alle" her på forumet snakket om tripod så da måtte jo jeg også ha det... Brukte det første sommeren + 2 ganger senere. Har deretter støvet ned i skapet (fordi jeg ikke har bruk for det til min fotografering). Konklusjon: For min del var det riktig å prøve ut en billig tripod før jeg kastet bort penger på noe jeg nesten ikke har hatt bruk for senere. Vurder om du selv kan tilhøre samme kategori... Lenke til kommentar
andm Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Trebensstativ er gull verdt, især hvis du en kveld har lyst til å ta bilder med lang lukkertid, eller hvis du vil ta bilder av vann i bevegelse. Om du ikke ser for deg selv ta liknende bilder med det første: Å gå rundt med et stativ i sekken når du er på fototur til enhver tid sparer deg for mye ergrelse når det vanskelige motivet først er der! Trebensstativet er ufattelig greit å ha, selv om du ikke alltid trenger det. I mitt tilfelle har jeg ikke et skikkelig trebensstativ for øyeblikket. Jeg har et lite billigstativ (som passet perfekt til det tidligere kameraet mitt) som akkurat klarer å holde kameraet mitt oppe (men jeg tør ikke gå fra det). Det duger så vidt, men jeg har iallfall et stativ ... Ellers er en monopod veldig grei å ha. Jeg brukte min i går når jeg tok bilder av solnedganger i skumringen. Ved lukkertider under 1/100 s kan en monopod redde bildene dine. Jeg tror du fint kan gå trygt opp i 1/20 s og få skarpe bilder. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) en monopod er vel også mye raskere å sette opp. Jeg har lenge lurt på å kjøpe en mono selv til turbruk. (skjønt om du trenger en tripod, så trenger du en tripod, alt til sitt bruk ) Er det brukbare modeller av tripods med avtagbare sentersøyler som kan brukes som mono, eller er det bare jalla (eller noe jeg inbiller meg jeg har sett?) 8209544[/snapback] Noen som har testet Gorillapod-en? Den man kan feste i greiner og overalt? jeg har erfaring , og hvis du skal ha et lite 50mm objektiv f.eks er dette sikkert bra, men jeg har testet med D90 + sigma 18-2000mm + blitz, og for å si det sånn, det funker ikke.. Du kan feste hvor du vil ja, men jeg vil i mangen tilfeller anbefale å ikke bruke gorillapod hvis du skal ha litt tyngde. Fungerer til sitt bruk! Det finnes også g.poder som er tykkere og større enn den jeg brukte, men de er jo ikke like anvendelige. spørs hva kamera du skal ha! Endret 4. juni 2010 av diskutant Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Hehe der bumpa du opp en tre år gammel tråd Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Hehe der bumpa du opp en tre år gammel tråd Hah:) så ikke hvor gammel den var Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå