limited- Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Hei, Sitter på dette hovedkortet. Dette hovedkortet har to seperate nettverkstilkoblinger, som jeg ønsker å bruke på følgende måte: Jeg ønsker altså å ha en nettverkskabel ifra switchen til min maskin (nettverkstilkobling 1), og en ifra routeren til maskinen min (nettverkstilkobling 2). Sålangt har jeg lykkes selv. Jeg kommer på nett, kan tukle over lokal nettet osv. Problemet er at jeg har ingen styring over hvilken nettverkstilkobling som skal brukes til hva. Nettverkstilkoblingen via. routeren overstyrer den via switchen, har sett dette ved å følge med under "nettverk" fanen i Windows Oppgavebehandling. Dette gjelder alle programmer. Har sjekket at begge får internett forbindelse ved å deaktivere den ene, og så visa versa. Jeg vil gjerne ha muligheten til å velge selv hvilke programmer som skal benytte hvilken nettverkstilkobling. Om det er mulig å stille inn dette i de ulike programmene vet jeg ikke, klarte ikke å finne noen måte å sette dette selv i firefox / ie (til eksempel). Finnes det innebygde funksjoner i windows til dette ? (Sitter på Windows XP SP2) Eller må benytte andre programmer ? All hjelp taes imot med en stor takk. Mvh. Thomas Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 (endret) I dette oppsette du har fungerer switchen som en ren kabel til routeren. Du kunne like gjerne ha satt en kabel fra hvert nettverkskort inn i routeren. Du sier du vil ha et ett nettverkskort til ulike applikasjoner noe som sikkert går med mer kompliserte innstllinger på nettverksortet og noe software. Jeg skjønner ikke vitsen med å bruke begge nettverkskortene til normalt bruk. Det finnes noe som heter load balancing som deler lasten mellom to nettverkskort. Slik at mye trafikk blir fordelt på to linjer og man kan ha større last. Alikevel så burde du ha oppsettet annerledes å sørge for at modemet kobles først til routeren.Egentlig trenger du ikke switchen på dette oppsettet hvis du har nok interface ledig i routeren til alle maskinene.Routeren fungerer som en switch samtidig som routeren gjør en jobb switchen ikke klarer,nemlig å dele ut IP addresser.Alternativt kan du koble switchen til routeren med en kabel og så sette en kabel fra hver PC inn i switchen fordi da vil ikke deling av filer mellom Pcne gå gjennom routeren men du vil til gjengjeld få mere trafikk på det interfacet som er koblet fra switch til router når alle maskinene skal på internet samtidig.Det vil ikke gjøre noe da du har minst 100 Mbps å gå på bare til Internet inne i ditt lokale nettverk. Endret 22. mars 2007 av Knopfix Lenke til kommentar
limited- Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 Grunnen til at jeg ønsker det slik er at routeren er såpass ustabil, at den må restartes 1-2 ganger (av og til mer) i løpet av en dag. Noe som er meget plagsomt da dette skjer som oftest under spilling, eller i løpet av jobb/natta da jeg leecher/seeder torrents. Derfor kunne jeg ønsket meg en løsning som gjorde at jeg koblet meg til internett via. switchen, for denne faller ikke ut i det hele tatt, samtidig som som jeg kan dele filer via routeren til de andre maskinene på nettet. Ja selvfølgelig går det å kutte internetttilkoblinga til routeren, men ønsker å komme på nett med de andre maskinene. Routeren jeg har er en Dlink DI-614+. Vet ikke om det finnes muligheter der til å blokkere internetttilgang til en maskin, men fremdeles ha muligheten til å kommunisere med de andre maskinene på lokalnettet ? Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 (endret) Du må igjennom routeren for å få alle maskinene på Internet samtidig Det er den som gir ut IP addresser og derfor man har en router. Switchen deler ditt lokale nettverk ved hjelp av MAC addresser og hvis du kun skal koble din PC gjennom switchen til Internet kunne du like godt bare brukt en kabel dirkete til Internet gjennom modemet.Noe som fungerer men er tungvint da du må koble til routeren hver gang de andre maskinene skal på nett. Det vil være best å kjøpe ny stabil router eller kutte ned på antall nedlastninger samtidig i routeren. Endret 22. mars 2007 av Knopfix Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Har du oppdatert firmvare på routeren. Dårlig strømforsyning kan også være et problem. Min D-Link DI-624 tullet fram til jeg fikk ny strømforsyning. Nå har den vel ikke vært restartet på 1/2 år til 9 mnd. Du kan ellers trolig bruke IP-filter (mener DI-614+ har den funksjonen) for å nekte PC-er tilgang til internett. Kan til og med bestemme at PC1 kun skal kunne bruke port 80 (HTTP). Dette kan også gjøres dersom man har to nettverkskoblinger i samme maskin, de vil få hver sin IP i router, og man kan sette filtere. Ellers er det som @Knopfix sier, ditt tenkte oppsett har ingen hensikt, da switchen ikke kan "koble" to nettverk (WAN og LAN) med ulike IP-er sammen. Switch (og HUB), kan i realiteten bare utvide et nettverk med samme IP-serie. Dårlig forklart. Ser ut som at ny router er løsningen (DI-614+ er jo gammelt utstyr). Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 (endret) Du kan ellers trolig bruke IP-filter (mener DI-614+ har den funksjonen) for å nekte PC-er tilgang til internett. Kan til og med bestemme at PC1 kun skal kunne bruke port 80 (HTTP). Dette kan også gjøres dersom man har to nettverkskoblinger i samme maskin, de vil få hver sin IP i router, og man kan sette filtere. Ja man kan jo sperre til man ser mannen med ljåen men alikevel så er det nok torrents som får routeren ned og den porten kan han jo ikke sperre så sant han vil ha tilgang til torrents. Hvis bestefar sitter med en annen PC i kjelleren og leker seg med Bitcomet eller FTP ville det nok ha en bedre hensikt å sperre porter. Men å sperre feks VG.no på port 80 vil ha liten hensikt. Jeg ville testet firmware oppgradering som du sa.Min gamle Dlink fungerte dårlig,bruker den som switch nå. Endret 22. mars 2007 av Knopfix Lenke til kommentar
limited- Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 Takk for alle svar, vil prøve å oppdatere firmvaren og se om det hjelper. Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 til den ontopic, så er løsningen: kort1(mot switch modem) velg dhcp. kort2(mot router) sette fast ip. fyllt ut: ip: 192.168.1.250 (hvis det er den ip range du bruker i dag) netmask:"255.255.255.0 gateway: (ikke fyll ut noe her) dns1: 195.159.0.100 dns2: 195.159.0.200 ----------------------------- da vil du få kontakt med både inet og pc'en på lanet ditt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå