Gå til innhold

Opptatt av temp ?

Boralis

Anbefalte innlegg

Leser stadig vekk om folk som oppgir sine fantastiske tempraturer selv med enkle luftkjølinger, det hevdes at de med romtemp på rundt 22-25 grader har en cpu temp på 30.33 grader.

Når skal folk begynne å tenke å fortå at dette er riv ruskende galt, det er bare å se på alle seriøse tester så vil man fortå at dette er feil.

Et eksempel: Nylig var det en test av et vannkjølingsannlegg med en BIE II radiator som er en av de beste på markede, der fikk man følgende res:

Rom temp 23 Grader

Vanntemp 27/28 grader

Cpu load 37/38 Grader

Hvordan i huleste kan da noen tro at de med en enkel luftkjøling skal kunne ha lavere temp, det er en kjent sak at luftkjøling har 25-30 % høyere temp på load enn vannkjøling. Det vil si at i dette tilfellet ville load temp blitt ca 46-48 grader minst. Noe dette eksemplet skulle vise:

Thermaltake Volcano 7+:

Romtemp 23

Vifte på maks (47 db) 39 gradel load

Vifte på med (34 db) 41 grader load

Vifte på min (24 db) 47 grader

Alle målinger med sidedør åpen, lukker man denne vil alle temp stige en del.

De målerne som følger med hk er mildest talt ubrukelige og gir i beste fall kun en indikasjo på hvilken temp du har.

En gylden regel vil etter min mening vere at ved luftkjøling kommer du ikke under romtemp x 2 ved full load.

P4 2,8 @ 3,32

ATI 9700 PRO

Corsair XMS 3500 1024mb & 421 mhz

Asus P4GE-V

Vannkjøling

2*180 gb Western digital 8mb cache

Lian Li pc 70

3D Mark 18432

[ Denne Melding var redigert av: Snekker`n på 2002-12-13 00:06 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kan sånn passe akkurat gange romtempen min med 2 og så få idle temp på prosessor.

Akkurat nå er det 22.6 grader på rommet mitt og CPU ligger på 46 grader. Dette er når jeg har viftene på laveste fart...

Jeg er veldig enig i hva du sier, det er nesten umulig for folk å få rundt 30 grader på en f.eks AMD XP prosessor med romtemp på 22 grader.

Det er vel ofte sånn at de bare leser av i bios eller MotherBoard Monitor eller hvilket som helst annet program.. Og hvis du ikke vet helt hvem av sensorene som er CPU så kan det jo hende de leser av chipsett istedet. I tillegg er det ikke alle hovedkort du kan stole på heller når det gjelder temp måling.

Lenke til kommentar

En duron 850 maskin som jeg har her har jeg satt ned volten til 1,4 og den har en mini-orb der det er fjernet orginalvifta og som er erstattet med en pålimt 80mm vifte. Denne har en idle temp på 33grader og load på 38-39grader maks. kjører åpent kabinett. Romtemp ca. 20-22

Min XP1700 ligger på 19grader nå, og ut i fra Motherboard monitor's log er det høyeste den har vært oppe i på sine 3dager uptime 22grader. Denne står da på et godt ventilert rom i kjelleren med vannkjøling bestående av Dangerden maze3 og blackice extreme m/enermax 120mm. Romtemp kansje 15grader.

Lenke til kommentar

Jeg er også enig. Du skal ha bra kjøling hvis differansen mellom kabinett- og CPU-temperatur (load) skal være under 20 grader. Men det går an! Dessuten er det jo forskjell i varme når det gjelder prosessorer da..

-----------------------------------------------------

AMD T-bird 1400@1615MHz (170*9,5 - 1.900V)

Alpha Pal 8045 m/ 80mm Papst 37db (rheostat, lavt turtall!!!)

4 rolige(!) kabinettvifter

Chieftec DX01SLD, sølv

Målinger gjort med eksterne termometer. Hovedkortets sensor viser 2-4 grader for lite.

rom: 19

kabinett: 21

system: 26 (hvor nå den sensoren ligger..)

idle: 41,5

load: 47

-----------------------------------------------------

I uklokket tilstand, med lav vcore og vifta på fullt, så skal jeg nok få loadtemp under 40. Men slik går det ikke an å ha en maskin! :wink:

Lenke til kommentar

Helt enig Snekker'n.

Husker en av de første spørsmålene mine.

Da jeg sjekket ASUS Tempen min som lå på 20*grader.

Fant jo ut at dette var helt feil. Da den egentlig lå på 45* ++.

Men selv med skikkelig kjøleribbe og vifte så er det vanskelig å presse tempen ned til de grader det er snakk om her

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-13 19:52, skrev k_wannebo:

jeg har et asus a7v333 med en temp på 30c(den er ikke overklokket akkurat nå selv om det står i sign) på idle.jeg har god luftkjøling og 4 8x8 og 1 12x12 kabinettvifter temperaturen inne i kabinettet er 20c hvor mange c tror dere cpu egentlig er??

Den temp på 30 c idle er sikkert korrekt, det er load temp jeg reagerer på.

I idle har prosessorn ingen belastning , men ved full load vil jeg tro du ligger på mellom 45-50 c.

Det er nemmelig her du får forskjellen på luft og vannkjøling, menst idle temp kan vere temmelig like vil load temp bli høyere med luftkjøling enn med vann.

Lenke til kommentar

Veldig mye sant i det du sier her Snekker`n. Jeg lurte også på hva f*** som var galt da temp'en min lå rundt 35-40 grader med vannkjøling, og alle andre med samme oppsett hadde romtemp på CPU. Men siden min CPU er så varmegenererende (P4 Willamette) fikk jeg ikke spesielt lave temperaturer med peltier heller. Ca 20 grader ved load.

Men jeg er litt uenig i det du sier om luftkjøling her, for hvis man har ører til det kan man få temperaturen ned ganske lavt. På min eldre P3 700 monterte jeg en alpha ribbe med 2 delta 60*25 mm vifter. Det bråket BRA, men jeg hadde aldri over 37 grader load, og ca 30 idle.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-20 22:45, skrev agjell:

Veldig mye sant i det du sier her Snekker`n. Jeg lurte også på hva f*** som var galt da temp'en min lå rundt 35-40 grader med vannkjøling, og alle andre med samme oppsett hadde romtemp på CPU. Men siden min CPU er så varmegenererende (P4 Willamette) fikk jeg ikke spesielt lave temperaturer med peltier heller. Ca 20 grader ved load.

Men jeg er litt uenig i det du sier om luftkjøling her, for hvis man har ører til det kan man få temperaturen ned ganske lavt. På min eldre P3 700 monterte jeg en alpha ribbe med 2 delta 60*25 mm vifter. Det bråket BRA, men jeg hadde aldri over 37 grader load, og ca 30 idle.

Det som var i mine tanker var "dagens" cpuèr som XP og P4 og normale kjølesystemer som du kan leve med uten å legge ørene på trappa før du gar inn.

Lenke til kommentar

kjører selv -2 til 7-8 grader med peltier, får en sinnsykt vann temperatur etter cpu som sikkert ligger nærmere 50C...

Målinger gjort i Asus Probe.. Et prog jeg ikke helt kan stole på.. hehe, Kjører 2stk BIE med 4stk 120mm fra papst. Skal bli spennende å få målt ordentelig når kabinett proskjektet mitt blir ferdig :)

God jul folkens!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...