nirox_15 Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Hei! Jeg har en kompis som har en Ideq Barebone pc. I den står det en Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB SATA/150HDD harddisk. Når jeg skal installere windows xp, står det bare at installasjonsprogrammet ikke kan registrere noen lagringsenheter. Jeg stappet harddisken inn i min pc, å da gikk det helt fint. Så prøvde jeg min harddisk i hans pc, men da restartet den bare, jeg gikk til startIT i hillevåg i stavanger, men da sa han at han kunne ikke tenke seg va det kunne være, å siden det ikke var en pc derfra, så kunne ikke han gjøre noe, men siden den restartet sa han, det var pga at OS'et på harddisken var installert på en annen pc, så jeg måtte installere det på den pcen jeg skulle bruke harddisken på, Så jeg prøvde, men det gikk ikke. Hovekortet er av typen : Biostar P4VBM 800, eller et Biostar P4V8M 800, det er litt utydelige bokstaver på HK'et, så det er en av de:) håper noen kan hjelpe, alle svar mottas med takk:) Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 mest sansynlig må du ha sata kontroller driver til hovedkortet. du bruker F6 når du installerer WinXP og legger in driver til sata kontroller..... dette burde hjelpe..... Lenke til kommentar
nirox_15 Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 hvordan vet jeg at den blir installert? Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 når du begynner installasjon, kommer blå skjerm og nederst står det om du skal bruke noen lagringsmedier du trenger spesiel driver, der skal du trykke F6..... i seinere tidspunkt blir du bedt om å sette inn driver...... Lenke til kommentar
nirox_15 Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 dette funket ikke:( Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 kan du vare mer spec ?!?!..... virket ikke med sata driver, eller ?!?! Lenke til kommentar
nirox_15 Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 jeg har ikke en egen cd med drivere, det eneste som følgte med pcen da han kjøpte den, var windows installasjon, å den har jeg prøvd, men det gikk ikke. Men han sa til meg igår at pcen hadde sluttet å virke nårr det hadde vært strømbrudd. Strømmen gikk, å pcen har ikke virket siden. Kan det ha noe med saken å gjøre? Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 det kan skje mye rart ved strømbrudd, men etter din beskrivelse av problem, er jeg 90% sikkert at dere mangler sata driver. dere burde prøve det jeg nevnte tidligere. alle driverene kan vanligvis lastes hos produsent til hovedkortet. Lenke til kommentar
rah Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 det kan skje mye rart ved strømbrudd, men etter din beskrivelse av problem, er jeg 90% sikkert at dere mangler sata driver. dere burde prøve det jeg nevnte tidligere. alle driverene kan vanligvis lastes hos produsent til hovedkortet. 8209839[/snapback] Hvis du går inn i bios og konfigurerer IDE -SATA til standard/compatible og IKKE raid eller ahci så går det fint uten driver. Lenke til kommentar
nirox_15 Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 det kan skje mye rart ved strømbrudd, men etter din beskrivelse av problem, er jeg 90% sikkert at dere mangler sata driver. dere burde prøve det jeg nevnte tidligere. alle driverene kan vanligvis lastes hos produsent til hovedkortet. 8209839[/snapback] Hvis du går inn i bios og konfigurerer IDE -SATA til standard/compatible og IKKE raid eller ahci så går det fint uten driver. 8210002[/snapback] hvordan gjør jeg det da? jeg er ikke så keen på å føkke opp biosen helt. hvet du sånn noen lunde hvordan jeg gjør det, hvor det såtr henne på skjermen inne i biosen? takker for alle svar alle sammen:) Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Du trenger en diskettstasjon... Når du skal installere windows må du trykke F6 helt i begynnelsen (Se nøye etter på skjermen i begynnelsen). Etter en stund spør installasjonsprogrammet etter driver for SATA-kontrolleren. Sett da i disketten med sata-driveren. Forhåpentligvis finner installasjonsprogrammet driveren på diskettstasjonen da. Hvis ikke må du nok hjelpe programmet frem til driveren på disketten. Hvis du ikke har diskettstasjon, kan du kanskje bruke en minnepinne, men det er jeg usikker på. Lenke til kommentar
nirox_15 Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 filen til driveren er på 6.55 mb. en diskett er bare 1.44mb. hvordan får jeg det til da? Lenke til kommentar
Privat Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Det er ikke riktig driver, det ligger sannsynligvis en driver for floppy der i tillegg. Hvilket HK hadde du? Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 filen til driveren er på 6.55 mb. en diskett er bare 1.44mb. hvordan får jeg det til da? 8221559[/snapback] Er det en zip- eller exe-fil? Pakk den opp, og se hva du finner. Let etter en directoory som hetter noe som winxp, win2kxp eller lignende... Lenke til kommentar
nirox_15 Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 filen til driveren er på 6.55 mb. en diskett er bare 1.44mb. hvordan får jeg det til da? 8221559[/snapback] Er det en zip- eller exe-fil? Pakk den opp, og se hva du finner. Let etter en directoory som hetter noe som winxp, win2kxp eller lignende... 8227818[/snapback] exe fil. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 ...og når du kjører exe-fila? Hva skjer da? Kanskje den spør om en plass å pakke ut filer? Eller ikke? Lenke til kommentar
nirox_15 Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 ...og når du kjører exe-fila? Hva skjer da? Kanskje den spør om en plass å pakke ut filer? Eller ikke? 8240222[/snapback] nei, det er akkuratt det den ikke gjør, da får jeg opp feilmelding om at jeg ikke kan kjøre programmet på denne pcen pga at det ikke er det samme hovedkortet. så jeg får ikke noe spm om å pakke ut filer Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) ...og når du kjører exe-fila? Hva skjer da? Kanskje den spør om en plass å pakke ut filer? Eller ikke? 8240222[/snapback] nei, det er akkuratt det den ikke gjør, da får jeg opp feilmelding om at jeg ikke kan kjøre programmet på denne pcen pga at det ikke er det samme hovedkortet. så jeg får ikke noe spm om å pakke ut filer 8254851[/snapback] Er det "viasata-4.30G.exe" du bruker? Hvis du bruker WinRAR eller WinZip kan du pakke opp filen uten problem(Høyreklikk->extract...). Der finner du en dir som heter drvdisk. Lykke til! Endret 28. mars 2007 av Mr Burns Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå