Gå til innhold

Holy Moly! Hitachi knuser alt og alle med 7K1000

Anbefalte innlegg

Leste akkurat et review (test) av hitachis nye serie og fikk bakoversveis :dribble:

Den nye serien på 1TB, 7200RPM og med 32MB cache banker alt annet en WD Raptor i alle testene. Den slår til&med raptoren på enkelte punkt..

Den er også forbausende nok vanvittig støysvak og bruker minimalt med strøm også :w00t:

We found the overall write performance and sustained transfer rates to be excellent and class leading in several of our test results to date. The drive even has the best overall thermal and acoustic characteristics of the high performance 7200rpm drives and absolutely blows away the Raptors in this respect. Of course, the 7K1000 does not have to contend with 10,000 rpm spindle speeds and firmware that is generally designed to extract the greatest amount of performance from the drive. However, considering the drive has a five platter design we think Hitachi has done a wonderful job in controlling thermals.

Alt kan leses her: http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2949

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De 32mb`ene med cache har kanskje noe med saken å gjøre  :hmm:

8206798[/snapback]

selvfølgelig, men det lave støynivået og effektforbruket kan ikke tilskrives denne uansett :thumbup:

Det høye ytelsen kan vel også ha noe med platetettheten å gjøre, tror ikke du også? :whistle:

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

14242.png

2 grader kaldere enn Seagate-disken som bruker to plater når den ikke gjør annet enn å spinne. På linje med WDs modell med 3 plater. Kun 1 grad varmere enn modellen fra Maxtor som bare bruker én plate.

14241.png

7K1000 er den eneste disken i testen med hele 5 plater og 10 hoder. Likevel kommer den best ut på støy. Selv ved load slår den diskene fra WD og Maxtor med bare én plate og to hoder. Go figure!

Lenke til kommentar

Helt vanvittige resultater! Tidenes høyeste tetthet per plate og dermed største overføringshastighet kombinert med en rekordstor cache gjør virkelig susen. For selve aksesstida er jo den samme som alle andre 7200rpm har hatt siden de kom for ca 10 år siden. I tillegg til støy og varmeutvikling vil jeg si det er en bragd å skjule aksesstida så bra.

Det eneste jeg er litt bekymret for er prisen. Håper det kommer en treplaters versjon av denne også. (600GB).

JKJK: Den syv år gamle diskserien med 15GB per plate er vel historie nå? IBM og de andre produsentene lærte nok av feilene sine den gang og jeg har ikke sett noe i nærheten av så høye feilrater etter den gangen. Faren for en sånn fadese er nok like liten med denne disken fra Hitachi som med nye disker fra andre produsenter (WD, Samsung, Seagate/Maxtor, Fujitsu og Toshiba). Men klart, helt bombesikker er man ikke med noen av produsentene. Backup er viktig uansett produsent og da kommer jo 1TB stille, kjølig og rask backup godt med. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor du drar frem det eldgamle problemet med en batch 7 år gamle IBM-disker i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Bra Hitachi! Tror de har lagt Deathstar-perioden bak seg, så er vel ikke så mye bekymre seg over der lenger :)

8208978[/snapback]

Tror? <joda, jeg tok underdrivelsen> De la den bak seg for 6 år siden med GXP120-serien som toppet ut på den gang voldsomme 120GB.. ;)

Lenke til kommentar
Bra Hitachi! Tror de har lagt Deathstar-perioden bak seg, så er vel ikke så mye bekymre seg over der lenger :)

8208978[/snapback]

Har hatt tonnevis med Hitachisdisker siden den gang + andre merker. Og de eneste jeg har hatt promlemer med vare en Seagate 7200.2 og Western Digital 500GB RE2.

Jeg kjøper som oftest Htachi pga god ytelse/lav søketid, dessuten hadde jeg en gang i tiden 4stk "deathstar" og alle jeg enda vet hvor er fungerer i beste velgående :thumbup:

Lenke til kommentar

"Deathstar" fikk vel det dårlige ryktet på grunn av en stor batch med disker fra fabrikken i Tsjekkia var defekte, men likevel gikk gjennom internkontrollen pga økonomi. "Deathstar" fra andre batcher og andre frabrikker hadde ikke dette problemet.

Lenke til kommentar
Helt vanvittige resultater! Tidenes høyeste tetthet per plate og dermed største overføringshastighet kombinert med en rekordstor cache gjør virkelig susen. For selve aksesstida er jo den samme som alle andre 7200rpm har hatt siden de kom for ca 10 år siden. I tillegg til støy og varmeutvikling vil jeg si det er en bragd å skjule aksesstida så bra.

Det eneste jeg er litt bekymret for er prisen. Håper det kommer en treplaters versjon av denne også. (600GB).

JKJK: Den syv år gamle diskserien med 15GB per plate er vel historie nå? IBM og de andre produsentene lærte nok av feilene sine den gang og jeg har ikke sett noe i nærheten av så høye feilrater etter den gangen. Faren for en sånn fadese er nok like liten med denne disken fra Hitachi som med nye disker fra andre produsenter (WD, Samsung, Seagate/Maxtor, Fujitsu og Toshiba). Men klart, helt bombesikker er man ikke med noen av produsentene. Backup er viktig uansett produsent og da kommer jo 1TB stille, kjølig og rask backup godt med. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor du drar frem det eldgamle problemet med en batch 7 år gamle IBM-disker i denne diskusjonen.

8208946[/snapback]

I og med at de planlegger en versjon på 750GB, tror jeg ikke du skal regne med at de også kommer med en versjon på 600GB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...