Gå til innhold

Finnes et "Helvette"

Anbefalte innlegg

:ph34r: Boo.

Ja nu vart du vel skræmt no' tænk æ'

Det er en liten ting jeg har sittet og grublet på i noen måneder nå og tror jeg har fått opparbeidet meg min egen teori på hva helvette, aka der du havner for å pines om du har vært en slem gutt.

Kristendommen har brukt det aktivt i sin ungdom for å skremme folk på rett vei, filmindustrien har omfavnet temaet med åpne armer, og jeg tror nok de fleste av oss en eller annen gang i livet har fundert på "havner jeg der når jeg kreperer?"

temaet er så generellt at det er sikkert blitt tatt opp før, isåfall beklager jeg dette, men jeg frister allikevel lykken med å skissere ned noen tanker jeg har om Helvette.

Meg som person: Jeg er ikke relgiøs, men Jeg tror på muligheten for et liv etter døden/før et nytt liv begynner.

Ja det stemmer. Jeg tror på at vi er satt på denne jord for å lære forskjellige ting. vi har et tema vil skal utdype oss i og brilliere i. Noen av dere kan ha blitt satt her for å lære ydmykelse.. og dersom dere ikke lærer dere dette i denne omgang vil dere ved et nytt liv bli satt opp i mer eller mindre de samme scenarioene til du har lært... så vil du få en ny livsoppgave i ditt neste... Noen er skapt for å være drittesekker av den grunn at de er der for å være din læremester, og gjøre deg sterkere som person.

Så hvor passer isåfall Helvette inn i min filosofi? Ved første øyekast har jeg hatt lyst il å avskrive helvette som relgions fantasi og skremsels propaganda for kirken da den var i sine yngre dager. Men etter en god del tenking har jeg måtte si til megselv at det ikke er riktig.

hva om Helvette faktisk eksisterer, i form av ditt eget sinn? Du lager deg ditt eget Helvette... Det er din egen samvittighet og bevissthet som komer til å bli din skjebne.

Vi har vel alle hørt at om du har vært ond og stygg mot dine neste og snylter på skatten så havner du i helvette. Min oppfatning av dette er at når du engang dør så vil din egen samvittighet bli ditt helvette.

Om du har gjort onde ting i ditt liv og på ditt dødsleie ikke er kommet til et stadie hvor du har klart og tilgi deg selv for dine handlinger, eller hvor du vet at andre ikke har klart å tilgi deg for noe, så vil din egen samvittighet bli det medium som vil gi deg pine.

Om du har gjort ting i ditt liv, men som ikke nødvendigvis var vondt ment, og din egen samvittighet tilgir deg for det du har gjort, vil du ikke lide for det.

Min tro er at det spiller ingen rolle hva du har gjort og hvem du er så lenge du er tro mot deg selv og gjør hva du mener er rett i dine øyne, uansett om det er galt i andres øyne. det er kun din egen samvittighet som vil dømme deg og dine handlinger, og stemmer ikke dine egne handlinger opp mot din samvittighet vil du ha det vondt med deg selv.... dette er min definisjon av helvette.

For å sette det på spissen:Dette betyr at Dersom Hitler etter sin død, mener at han gjorde det rette i livet og dersom HAN mener at han har gjort sin del i å gjøre verden til et bedre sted å leve i med sine handlinger så vil han unnslippe helvette (Desverre) fordi hans samvittighet er i samsvar med hans handlinger.

Men skulle han derimot på slutten av sitt liv finne ut at han har gjort noe så grusomt at det vil gi ekko langt inn i evigheten, så har han ikke lenger det trumfkortet.

Da vil hans egen samvittighet bli hans mare, noe han ikke vil klare å karre seg ut av.

Frem til du blir født på ny, og vil bli utsatt for lignende scenarioer fra ditt forrige liv for at du denne gang skal kunne ta en annen avgjørelse....

:w00t:

EDIT: skriveleifer.. jeg har en medfødt gavepakke med slike :blush:

Endret av Dolg_313
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke vet jeg, men i Jobs Bok i bibelen står det at Job hadde slike lidelser at han ba gud om å bli skjult i Sheol. Kristenheten hevder at Sheol er det samme som helvete. Virker ikke logisk.

8206505[/snapback]

Sant nok, vi har ikke overbevisende belegg i bibelen for å argumentere for eksistensen av helvete. Kirkens bruk av helvetesbegrepet kom relativt sent, og var i manges øyne maktpolitisk betinget. Forøvrig er det ikke nødvendig å quote det forrige innlegget, evt kan du skjule det i en spoiler, slik at vi ikke må lese det samme to ganger etter hverandre, bare et lite tips. :cool:

Lenke til kommentar
Sant nok, vi har ikke overbevisende belegg i bibelen for å argumentere for eksistensen av helvete.

8206545[/snapback]

Luk 2, 46-47: "Først etter tre dager fant de ham i tempelet. Der satt han blant lærerne, lyttet til dem og stilte spørsmål. Alle som hørte ham, undret seg over hvor forstandig han var, og hvor godt han svarte."

Jesus'n sjøl er da visstnok rimelig bra i teologi, sies det. Og han har det følgende å si om helvete:

Matt 5, 27-30: "Dere har hørt det er sagt: ' Du skal ikke bryte ekteskapet.' Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hogg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete."

Matt 23, 33: "Slanger og ormeyngel! Hvordan kan dere unngå å bli dømt til helvete?"

Luk 12, 5: "Jeg skal vise dere hvem dere skal frykte: Frykt ham som kan slå i hjel og siden har makt til å kaste i helvete. Ja, jeg sier dere: Det er ham dere skal frykte!"

Mark 9, 43: "Om hånden din lokker deg til fall, så hogg den av! Det er bedre for deg å gå inn til livet med bare én hånd enn å ha begge hender og komme til helvete"

Men dette er jo selvfølgelig ikke noe godt argument for helvetes eksistens.

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar

Nja kjetil.. jeg hadde mer satt pris på dine tanker og hva DU eventuellt tror, eller ikke tror på. Jeg må desverre innrømme at jeg tar bibelen med en knippe salt da det har vært litt for mange menneskelige hender på den opp igjennom tidene.

Vel, eller for å si det rett ut så tror jeg ikke på noe som står i den. jeg vil høre folks meninger som har tenkt ut selv ^-^

Lenke til kommentar
Men dette er jo selvfølgelig ikke noe godt argument for helvetes eksistens.

8207484[/snapback]

Jeg har i en annen tråd her på siden redegjort for hvorfor ordet helvete er feil. Om du går inn på bibelen.no og søker på ordet i 1930-oversettelsen vil du ikke finne ordet i det hele tatt. Det kom med i den norske bibelen etter Hallesbys helvetesdebatt. Ordet helvete forekommer ikke i de eldste skriftene.

Som jeg sa tidligere i denne tråden, Job led så fryktelig at han ba gud skjule ham i Sheol. Ordet Sheol er noen ganger oversatt til Helvete. Virker dette logisk?

Lenke til kommentar

Helvete er Hel, datter av Loke, sitt vete -- altså rike... Hels rike.

Ett kaldt sted.

Sjæl -- Sjel (Soul) er norrønt for menneskenes ånd.

Ingen disse er bibelske.

Det bibelen beskriver er at de som ikke kommer til himmelen skal bli kastet ut i mørket hvor de skal gråte / skrike og gnisse tenner, som om de var i smerte.

De overlater mye til fantasien...

Lenke til kommentar

Jeg har i en annen tråd her på siden redegjort for hvorfor ordet helvete er feil. Om du går inn på bibelen.no og søker på ordet i 1930-oversettelsen vil du ikke finne ordet i det hele tatt. Det kom med i den norske bibelen etter Hallesbys helvetesdebatt. Ordet helvete forekommer ikke i de eldste skriftene.

8211685[/snapback]

Tja...

Disse to er hentet fra 1930-oversettelsen:

"Men eg segjer dykk at den som er vond på bror sin forutan grunn, han skal koma for retten; og den som segjer til bror sin: Raka! han skal koma for rådet; og den som segjer: Din dåre! han skal koma i helveteselden." (Matt. 5.22)

"Eg skal syna dykk kven de skal ottast: De skal ottast han som hev makt til å drepa og sidan kasta i helvete. Ja, segjer eg dykk, han skal de ottast!" (Luk. 12.5)

Endret av levolac
Lenke til kommentar

Disse to er hentet fra 1930-oversettelsen:

"Men eg segjer dykk at den som er vond på bror sin forutan grunn, han skal koma for retten; og den som segjer til bror sin: Raka! han skal koma for rådet; og den som segjer: Din dåre! han skal koma i helveteselden." (Matt. 5.22)

"Eg skal syna dykk kven de skal ottast: De skal ottast han som hev makt til å drepa og sidan kasta i helvete. Ja, segjer eg dykk, han skal de ottast!" (Luk. 12.5)

8214150[/snapback]

Du har helt rett, og jeg bøyer meg i støvet da jeg tok feil i min påstand om 1930-oversettelsen. Men jeg endrer ikke min generelle oppfatning om helvete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...