OlafG Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Uten erfaring så støtter jeg RM Williams også. Har planer om å kjøpe et par selv i nærmeste fremtid. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Har en kunde som er skomaker, og han anbefalte meg salfett for noen år tilbake. Gni inn skoen skikkelig med salfett 1-2 ganger pr år, og den skal holde seg fin i følge han. Gjorde som anbefalt på alle sko av typen skinn, og må bare si at det er et vidunermiddel. Har et par skoletter jeg bruker omtrent hver dag på jobb, av typen sort pensko. Brukes på kundebesøk (gårdsdrift, byggeplasser, næringseiendommer, grustak osv), og etter innsmøringen med salfett for 2 år siden, er de like pene i dag. Skinnet ser nesten ikke slitt ut, og de er vanntette enda. Normalt bytter jeg ut "Høst/Vinter/Vår" penskoene mine hvert år grunnet slitasjen, men disse har jeg hatt i over to år nå. Den eneste slitasjen er hullene til skolissen, og bytte av skolisse. Har nå smurt inn alle sko av type skinn med salfett. (Nei, det vises ikke da fettet trenger inn i skinnet med litt bearbeiding). Funker ikke på lakksko (har prøvd) 2 Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 At det ikke funker på lakksko er åpenbart. Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Btw, tenkte jeg skulle kjøpe Herring Coltham i mørkebrun, men har lyst på full gummisåle, noe de ikke har. Har allerede et par RM Williams så har lyst på et annet merke, tips? Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Det gummi/lær-systemet på coltham er rimelig jalla, så greit å styre unna Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 (endret) Jeg tenkte å bestille noe mer fra AFPOS av Saphir produkter og da lurte jeg på hvilke farge på pommadier jeg bør gå for. Er klart at jeg trenger svart men er litt usikker på de andre fargene. Har Hawkshead (chestnut) og Langdale (mahogany) Tenkte kanskje at light brown (Hampstead) og Mahogany (langdale) er OK. Mulig jeg slenger på en i medium brown også for å bare ha det til et evt senere skokjøp. Innvendinger? Endret 18. januar 2013 av Xtra Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Har et par Hampstead, og de tar light brown. Du er uansett ganske safe med de 3 alternativene. Lenke til kommentar
dmaa Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 RM Williams Comfort Craftsman. Full gummisåle og har brukt de regelmessig som både vinter og høst sko i rundt 3 år. Velg poron insole btw. Takk for tipset, absolutt en mulighet. Selges den i Norge, eller er det ebay/Australia som gjelder? Fant en lignende modell på zoovillage, men til 4k lønner det seg vel å importere selv. Lenke til kommentar
SIcario Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 www.edwardsofmanchester.com selger RM Williams, setter ned verdien og har kort leveringstid :-) 1 Lenke til kommentar
dmaa Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 (endret) Takk:) Benytter anledningen til å stille noen spørsmål rundt ytterligere et planlagt skokjøp, håper noen har mulighet til å komme med litt input. Tenker å investere i et par sorte oxfords av god kvalitet. Har sett meg en del rundt, men er så mye å velge i at det er vanskelig å bestemme seg. Knyttet til det objektive lurer jeg på om det er store kvalitetsforskjeller ute og går når det kommer til sko i det øvre prissjiktet? Er det merker kjent for særlig god kvalitet, eller dyre merker jeg absolutt bør holde meg unna? Hva er regnet som "gullstandarden" når det kommer til oxfords? Har ikke all verdens innsikt når det kommer til mer formelle sko, men for sneakers har jeg selv opplevd at det kan være meget stor kvalitetsforskjell - har f.eks. hatt to par av ysl "rolling" som begge har gått i stykker skuffende raskt, mens jeg har et par Lanvin-sneakere som har holdt seg godt mer enn dobbelt så lenge som de to ysl-parene tilsammen, selv med hyppigere bruk. Er dette noe å bekymre seg for når det kommer til oxfords, eller er du "garantert" god kvalitet så lenge du legger litt penger i det? Over til det mer subjektive. Klar over at spørsmålene her i stor grad koker ned til individuelle preferanser, men ønsker likevel meget gjerne å høre andres tanker. Primært er skoene tiltenkt å brukes med dress i jobbsammenheng, så de bør være passende for f.eks. møte med klienter.. -Valget står mellom cap toe eller bare helt plain tå, ønsker ikke wingtip, apron eller masse mønstre. Synes på en måte det er mest stilrent uten noe, men samtidig synes jeg skoen ser litt "naken" ut da. Tanker? Hva foretrekker dere selv? Er det ene regnet som mer formelt enn det andre, eller går det utelukkende på personlig smak? -Lurer også litt på hvor shiny sko jeg ønsker meg. Dette er vel kanskje noe man til en viss grad kan justere selv gjennom å pusse? Men regner med at det uansett vil være en forskjell mellom de mest matte og de mest shiny modellene. Føler at en matt sko blir litt trist og sutsselig, mens en meget shiny sko fort virker i overkant "pyntet" og mer egnet for festlige begivenheter. Hva tenker dere om dette, og hva foretrekker dere selv? Er det noen kvalitetsforskjell mellom matt og shiny skinn? Avslutningsvis hører jeg gjerne om det er andre ting jeg burde vektlegge, generelle råd knyttet til oxfords eller om noen har noe annet de tror kan være av interesse. Setter også stor pris på bilder/link til "de perfekte" oxfords i andres øyne. Endret 18. januar 2013 av dmaa Lenke til kommentar
fkm Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Jeg orker ikke svare på alle spørsmålene dine. Det er ingenting du spør om som er unikt for sorte oxfords, og informasjon om sko er det mye av rundt omkring (hint: SF). Det er mye lettere om du bare sier hvilken prisklasse du kan tenke deg, så får du sikkert noen gode forslag. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Over til det mer subjektive. Klar over at spørsmålene her i stor grad koker ned til individuelle preferanser, men ønsker likevel meget gjerne å høre andres tanker. Primært er skoene tiltenkt å brukes med dress i jobbsammenheng, så de bør være passende for f.eks. møte med klienter.. -Valget står mellom cap toe eller bare helt plain tå, ønsker ikke wingtip, apron eller masse mønstre. Synes på en måte det er mest stilrent uten noe, men samtidig synes jeg skoen ser litt "naken" ut da. Tanker? Hva foretrekker dere selv? Er det ene regnet som mer formelt enn det andre, eller går det utelukkende på personlig smak? -Lurer også litt på hvor shiny sko jeg ønsker meg. Dette er vel kanskje noe man til en viss grad kan justere selv gjennom å pusse? Men regner med at det uansett vil være en forskjell mellom de mest matte og de mest shiny modellene. Føler at en matt sko blir litt trist og sutsselig, mens en meget shiny sko fort virker i overkant "pyntet" og mer egnet for festlige begivenheter. Hva tenker dere om dette, og hva foretrekker dere selv? Er det noen kvalitetsforskjell mellom matt og shiny skinn? Avslutningsvis hører jeg gjerne om det er andre ting jeg burde vektlegge, generelle råd knyttet til oxfords eller om noen har noe annet de tror kan være av interesse. Setter også stor pris på bilder/link til "de perfekte" oxfords i andres øyne. Personlige meninger incoming: Du sier sorte oxfords. I mine øyne er cap toes det eneste som gir mening i sort. Sort er den mest formelle fargen, og med tanke på at jo mer detaljer, jo mer uformell er skoen, så blir f.eks. sorte wingtips et oxymoron. Andre vil kanskje være uenige. Når det gjelder finish: hold deg til full grain. Ligg unna corrected grain. Du kan få skoene blanke ved å bruke voks. Herring Shoes har et meget godt utvalg, og er etter hva jeg forstår bra med tanke på pris/kvalitet. Jeg har flere par sko derfra selv, og har ingenting å klage på. Lenke til kommentar
dmaa Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Jeg orker ikke svare på alle spørsmålene dine. Det er ingenting du spør om som er unikt for sorte oxfords, og informasjon om sko er det mye av rundt omkring (hint: SF). Det er mye lettere om du bare sier hvilken prisklasse du kan tenke deg, så får du sikkert noen gode forslag. Skjønner at det kanskje kan virke noe diffust.Hovedspørsmålet mitt er hvorvidt det eksisterer vesentlige kvalitetsforskjeller når det kommer til oxfords litt opp i pris, og i så fall hvilke merker som er kjent for kvalitet og hvilke jeg bør holde meg unna. F.eks. store motehus som Dior, DG, Lanvin, YSL, Gucci etc, har de ordentlig god kvalitet på skoene, eller er det design og merkevare som selger? Har opplevd særdeles varierende kvalitet på sneakers, og lurer på om det er tilsvarende variasjon for oxfords. Og hvordan er kvaliteten på skoene til disse motehusene sett opp mot mer spesialiserte skoprodusenter som f.eks. Ferragamo, Santoni og Bruno Magli, eller britiske produsenter som Church's og Herring som nevnt over her? Lenke til kommentar
dmaa Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 (endret) Personlige meninger incoming: Du sier sorte oxfords. I mine øyne er cap toes det eneste som gir mening i sort. Sort er den mest formelle fargen, og med tanke på at jo mer detaljer, jo mer uformell er skoen, så blir f.eks. sorte wingtips et oxymoron. Andre vil kanskje være uenige. Når det gjelder finish: hold deg til full grain. Ligg unna corrected grain. Du kan få skoene blanke ved å bruke voks. Herring Shoes har et meget godt utvalg, og er etter hva jeg forstår bra med tanke på pris/kvalitet. Jeg har flere par sko derfra selv, og har ingenting å klage på. Takk for svar:)Når det gjelder tå så er det som sagt kun cap toe eller helt plain som er aktuelt, ønsker ikke wingtips elns. Du sier cap toes er det eneste som gjelder, betyr det at ikke synes noe om helt plain tå? Hvordan ser man om det er full grain eller ikke? Står stort sett bare 100% calf leather om det står noe i det hele tatt...Og en ting til, nappa er visstnok full-grain ifølge wiki, er det noe å satse på? Leser at folk sier det skal være veldig mykt og behagelig å gå i, men det går kanskje utover holdbarheten? Endret 19. januar 2013 av dmaa Lenke til kommentar
SIcario Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Skjønner at det kanskje kan virke noe diffust. Hovedspørsmålet mitt er hvorvidt det eksisterer vesentlige kvalitetsforskjeller når det kommer til oxfords litt opp i pris, og i så fall hvilke merker som er kjent for kvalitet og hvilke jeg bør holde meg unna. F.eks. store motehus som Dior, DG, Lanvin, YSL, Gucci etc, har de ordentlig god kvalitet på skoene, eller er det design og merkevare som selger? Har opplevd særdeles varierende kvalitet på sneakers, og lurer på om det er tilsvarende variasjon for oxfords. Og hvordan er kvaliteten på skoene til disse motehusene sett opp mot mer spesialiserte skoprodusenter som f.eks. Ferragamo, Santoni og Bruno Magli, eller britiske produsenter som Church's og Herring som nevnt over her? Av produsentene du nevner der er det vel bare Church's, Herring og Santoni som er kjent for å ha gjennomgående god kvalitet på skoene sine (så vidt jeg vet). Når det kommer til de store motehusene du nevner først er det ingen av dem som spesialiserer seg på skoproduksjon, noe som bør få varselbjellene til å ringe. Det vil altså si at et par sko du kjøper derfra ofte vil ha dårlig kvalitet sammenlignet med et par håndlagde sko fra foreksempel Church's, til en pris som ofte er latterlig mye høyere enn nødvendig. Når det kommer til Ferregamo og Bruno Magli forstår jeg det sånn at dette var produsenter som i sin tid lagde gode sko, men som har fallt betraktelig i kvalitet de senere årene. Sjekk ut sko fra Crockett & Jones, Church's, Herring, Loake, Barker og så videre. Dette er alle skoprodusenter i forskjellige prisklasser som er kjent for å lage sko i god kvalitet. Det er selvfølgelig kvalitetsforskjell på et par fra Loake kontra et par fra C & J, noe som også reflekteres i prisen. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 (endret) Takk for svar:) Når det gjelder tå så er det som sagt kun cap toe eller helt plain som er aktuelt, ønsker ikke wingtips elns. Du sier cap toes er det eneste som gjelder, betyr det at ikke synes noe om helt plain tå? Hvordan ser man om det er full grain eller ikke? Står stort sett bare 100% calf leather om det står noe i det hele tatt...Og en ting til, nappa er visstnok full-grain ifølge wiki, er det noe å satse på? Leser at folk sier det skal være veldig mykt og behagelig å gå i, men det går kanskje utover holdbarheten? Corrected grain ser blankere ut enn full grain; det kan neste se litt kunstig ut. Ikke så blankt som patent leather, men en mellomting. Du skjønner det med en gang du ser et par i corrected grain kontra et i full grain. Jeg prøvde å finne et eksempel, men klarte ikke i farten. Det skal uansett stå oppgitt dersom sjappa er noenlunde seriøs. Står det ingenting er det antakelig full grain. Cap toe kontra helt plain er en smakssak igjen. Jeg forbinder helt plain med lakksko og smoking, så for meg blir en helt plain ikke-lakksko også et oxymoron. Men det er altså meg. De eneste "reglene" her er vel at svart er mer formelt enn brunt, og at færre detaljer er mer formelt enn flere detaljer. Så får man selv avgjøre hvordan man anvender disse i antrekket. Endret 19. januar 2013 av henrikwl 2 Lenke til kommentar
fkm Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Skjønner at det kanskje kan virke noe diffust. Hovedspørsmålet mitt er hvorvidt det eksisterer vesentlige kvalitetsforskjeller når det kommer til oxfords litt opp i pris, og i så fall hvilke merker som er kjent for kvalitet og hvilke jeg bør holde meg unna. F.eks. store motehus som Dior, DG, Lanvin, YSL, Gucci etc, har de ordentlig god kvalitet på skoene, eller er det design og merkevare som selger? Har opplevd særdeles varierende kvalitet på sneakers, og lurer på om det er tilsvarende variasjon for oxfords. Og hvordan er kvaliteten på skoene til disse motehusene sett opp mot mer spesialiserte skoprodusenter som f.eks. Ferragamo, Santoni og Bruno Magli, eller britiske produsenter som Church's og Herring som nevnt over her? Alle de første merkene du nevner kan nok selge gode sko de, men personlig ville jeg aldri kjøpt fra dem. Fellesnevneren for designere er at de aldri (ok, ekstremt sjelden) produserer sko selv. Sko fra Hermes produseres av Lobb, sko fra Prada produseres av Church's osvosv... Det er fornuftigere å gå rett til produsenten for å kjøpe, da du vil få en langt bedre pris for samme kvalitet. Når det kommer til forholdet mellom pris og kvalitet er det litt todelt. Det er ikke alltid økt pris fører til økt kvalitet. Ta f.eks. Prada og Church's som eksempel igjen. Kjøper du et par sko fra Church's til 300 £ vil du ikke få noe bedre kvalitet om du i stedet kjøper et par fra Prada til 600 £ (prisene er tatt ut av løse luften, bare så det er sagt). Hvis du derimot kjøper et par fra Vass til 600 £ vil kvaliteten øke betydelig. Poenget er altså at kvaliteten øker med prisen dersom du vet hvilke merker du skal kjøpe fra. Som du selv er inne på er det som regel rene skoprodusenter det lønner seg å kjøpe fra, men du illustrerer også noe av problemet (uvitenhet) ved å nevne en monstrositet som Bruno Magli. Bare så det er sagt holder jeg utseende på skoene helt utenfor ligningen her, da du ved å kjøpe sko fra en designer som regel betaler mye mer for selve designet enn du gjør for konstruksjonen. Du vet åpenbart ikke all verden om sko, så det å få hjelp til å plukke ut noen merker/modeller er nok lurt. Det er derfor jeg sier at det er en god ide om du i det minste gir en viss ide om hvilken prisklasse du vil legge deg i. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 (endret) Trenger et lite tips på skokrem til skoa mine. Skal ha til både Herring Coltham (Brown Waxy Calf) og Herring Bath II (Brown Calf). Vil tro jeg brude ha en for hver, ettersom Coltham er litt mørkere og det er litt mer rødskjær i dem, eller er det noen av dere som mener jeg kan bruke en nyanse ti begge? Synes ikke det er så stor forskjell på dem som bildene viser. Står litt mellom cognac, mahogany og muligens medium brown.. Coltham: Bath II: Så hva tenker dere? edit: Så nå når jeg fikk alt opp samla at kanskje mahogany + cognac kan være en sikker vinner (?) Endret 19. januar 2013 av AndyPanda Lenke til kommentar
J. Verlander Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Kjøpte et par Red Wings for noen uker siden og er kjempefornøyd med dem. Eneste problemet jeg har er at i det siste har jeg fått gnagsår like over storetåa der skoen bøyes når man trår. Noen tips til hvordan å bli kvitt det, annet enn gnagsårsplaster? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Det går seg til. Medisinteip og litt skumgummi er billigere enn gnagsårplaster mes det går seg til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå