NgZ Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 (endret) Her ser dere hvordan litcfieldene ser ut - det kommer altså stadig "saltutslag" etter at jeg har vasket dem grundig i området med 50/50edikk og vann to ganger. Det er en liten forhøyning i læret akkurat der saltstripen var som er svakt misfarget (mørkere/leverfarget) når skjiten er vasket bort. Hva gjør jeg? red: Glemte bildet: tar juleferie i morgen, og usikker på om jeg skal ha me Litchfieldene før jeg har ordnet swims, selv om det er langt mindre saltskjit hjemme. Men vil ihvertfall sikre meg at de ikke blir verre mens jeg er borte... Endret 14. desember 2012 av NgZ Lenke til kommentar
fkm Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Det der er ikke noe å bry seg med. Det er et par boots, ikke et par sorte oxfords, så det er bare bra at de utvikler litt patina. Tørk over med edikk og vann, gå over med et lag reno eller to, og avslutt med et lag eller to med krem som gjerne er litt mørkere enn skoene. Det samme skjer stadig vekk med mine litchfields, og jeg gjør aldri noe annet med dem. De ser helt fine ut. Swims på et par uformelle boots syns jeg blir i overkant pertentlig. 4 Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Er enig med fkm. Boots har et formål som gjør at du ikke kommer til å klare å holde dem helt perfekte. Hvis du likevel vil rense dem, kan du prøve Renomat. En del gamle saltflekker forsvant fra mine chelsea boots da jeg gikk over med Renomat. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 (endret) Det der er ikke noe å bry seg med. Det er et par boots, ikke et par sorte oxfords, så det er bare bra at de utvikler litt patina. Tørk over med edikk og vann, gå over med et lag reno eller to, og avslutt med et lag eller to med krem som gjerne er litt mørkere enn skoene. Det samme skjer stadig vekk med mine litchfields, og jeg gjør aldri noe annet med dem. De ser helt fine ut. Swims på et par uformelle boots syns jeg blir i overkant pertentlig. Jepp, de ser ut til å ta det greit nå. Grunnen til at jeg reagerte, var rett og slett at jeg har fått et annet par sko tidligere ødelagt, rett og slett ved at jeg sannsynligis ikke fikk ut alt saltet, så det spiste seg inn i skoen, og læret ble helt ødelagt. Var redd det samme skulle skje nå, når jeg fikk nytt saltutslag etter første vask. Men nå er de edikk/vann-vasket i problemområdet tre ganger, etterfulgt av to runder medeno og to med krem, og nå er jeg happy igjen. Takk for beroligende ord, forresten, så lenge det ikke er fare for at de blir ødelagt om jeg tørker godt av med fuktig klut etter bruk (og evt edikk+vann og runde med reno ved behov), skal jeg fortsette å bruke dem med god samvittighet. Jeg er nemlig enig i at swims på boots ser ganske dust ut. Endret 15. desember 2012 av NgZ Lenke til kommentar
cbfn Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Jeg vil anbefale å voks på tå og hæl, skoene blir fort mye mer vannavvisende. Jeg har et par paraboots med nærmest mirror shine på tåen for å unngå slike saltskader, det er ikke kun for det estetiske. Mine er nærmest identiske med Victors: 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Hvilke sko er det der, Christian? Modell/merke? Lenke til kommentar
cbfn Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Det paret over er Victors, men de er så og si identiske med mine Alfred Sargent Culford, som nå er bygd på en ny lest og heter Cambridge. Meget fornøyd, læret holder seg overraskende godt; uten tvil mine beste boots. Lenke til kommentar
fkm Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Hvis man får en ordentlig sprut med saltslush hjelper det lite med voks. Saltet går rett gjennom voksen (det kan godt hende det ikke blir like ille som det ville blitt uten voks, men flekker blir det uansett). I tillegg vil jo som regel saltflekkene ikke bare begrense seg til tå og hæl, så jeg ser ærlig talt ikke poenget. Imo ser de fleste boots rimelig teite ut hvis de er godt polert, da det i utgangspunktet er snakk om fottøy av relativt uformell klasse, så personlig gir jeg f og slår meg til ro med at bootsene mine kommer til å utvikle en litt rar patina. Lenke til kommentar
cbfn Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Så klart, tråkker du i en stor gryte av salt og drit vil det bli merker, men jeg har merket langt mindre effekt etter voksbehandlingen enn før. Dette gjelder jo bare tå og hæl, men noen tynne lag med voks over hele skoen med fokus på nedre del har også god effekt mot inntrengning av salt. Selv om bootsene, og spesielt paraboots med såpass fremtredende welt, er uformelt skotøy synes jeg ikke det ser ille ut sålenge det også blir gjort arbeid med farge sånn at skoene får en viss dybde. Jeg bruker f.eks. navy, mørkebrunt og burgunder voks på mine brune sko for å få til forskjellig dybde i læret. Patina på boots har jeg ingenting imot, men salt skaper ikke bare patina; det får også læret og sømmer til å gå i oppløsning. Lenke til kommentar
fkm Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Ja, hvis man ikke vasker det bort.. Det må man også gjøre hvis man bruker voks, så jeg ser ærlig talt ikke forskjellen. Syns man boots er pene når de er høypolerte er jeg selvfølgelig enig i det du sier, da det selvfølgelig vil gi litt bedre beskyttelse, men det er bare en look jeg ikke liker spesielt godt. Lenke til kommentar
cbfn Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Det er sant, men nå trenger jeg ikke å ta noe annet enn en fille med litt vann på for å få vekk saltet. Dog, det er som du sier, det kommer an på hvordan men selv ønsker at bootsene skal se ut; personlig er jeg mer glad i sko og boots som er polerte, selv om det egentlig ikke er "riktig". 2 Lenke til kommentar
Essem Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Trodde et øyeblikk det var Chrizzy B som hadde matchet sokkene med sømmen på buksene der, men den gang ei. Next level stuff altså. Lenke til kommentar
cbfn Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Grensen mellom next level og harry er derimot rimelig tynn, men han er jo russer så det er begrenset hva som kan forventes. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Haha. Det blir litt i overkant forfengelig spør du meg. Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 At noen i det hele tatt tenker på det... Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Kanskje han bare ville ha røde sokker på seg? Lenke til kommentar
EJN Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Hørte jeg next level? Lenke til kommentar
fkm Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Wow. Hvis det er "next level" er det i så fall next level harry. Lenke til kommentar
cbfn Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Ja, som du sa, Spoo er noen ganger ute og flyr! Lenke til kommentar
fkm Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Victor var inkludert i den der han og.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå